PORTUGAL V.1

November 4, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 14 °C

Nu har vi äntligen kommit fram till Portugal som är vårt sista land och sista plats att upptäcks och lära oss massa nytt på. Vi har hamnat på en lite Bond/Vingård i en liten by som heter Aguieira som ligger nedanför Porto. Här bor vi en liten bungalow (poolhouse) och har hand om djuren och liten gårdsarbete. Sedan vi kom hit (3e) har vi lärt oss hur vår kära Ana (som vi arbetar för) gör ost, hur man mjölkar getter, matar alla djuren, hur man gör ett extra gott ris, plocka kiwi osvosv. Ana är en berest kvinna i 75 årsåldern som kan prata tyska, portugisiska, engelska och har bott i Portugal, Brasilien, Tyskland och rest till många fler. Hon driver gården som har en stor vinodling samt lite mindre odling av gullök, vitlök, pumpa, kiwi, potatis, sötpotatis, sallad, örter mm. Hon har även getter, gäss, ankor, höns, marsvin, katter, hundar och marsvin. Ana fixar och donar som en galning, hon är överallt men får egentligen inte göra så mycket lägre då hon har stora problem med ryggen vilket är anledningen till att vi är här.

Ana har ett stort hjärta och hjälper oss med allt och klär oss ordentligt och lagar god mat från världens alla hörn (trots vi bara varit här någon dag har vi fått massa mat och desserter från många olika kulturer).

Vi ser fram emot allt vi kommer göra och lära oss här. Blir spännande.