FRIDANDA I EUROPA

September - December 2022
A 104-day adventure by Frida & Amanda Read more

LONDON

September 17, 2022 in England ⋅ ☀️ 14 °C

Lördagen, vi gick upp duschade, köpte frukost och kaffe. Sen gick vi mot Notting Hill, vi kom till den blåa dörren vilket var en besvikelse men det var en mkt mysig marknad där iaf så det var trevligt. Sen gick vi mot stan och genom Hyde Park. Vi köpte lunch och satte oss och hade picnic där. Efter det gick vi i lite affärer och sen fikade vi. Vi åkte tillbaka till hostlet och fixade oss lite till kvällen. Sen var det middag, musikal (Dear Evan Hansen), och sen gick vi på lite barer. En mycket trevlig dag var det🥰😍😍🎉Read more

Allmänt om London

September 18, 2022 in England ⋅ ☁️ 20 °C

London London London, det var roligt!

Till London kommer vi komma tillbaka till, de var roligt, så mycket att göra och så många olika områden att utforska! Tänk på att London är en väldigt stor stad (Flera stycken Paris får plats i London). Så vårt första tips är att pinna ut saker man vill se när man är där och planera utifrån områdena så man betar av sakerna som ligger på samma plats samtidigt.

I London är det smart att använda appen Citymapper för att sig runt med Metro och buss. Det är supersvåra annars att ta sig runt för att det finns så otroligt många olika metros så man blir lätt förvirrad om man inte har hjälp på något sätt. Appen är enkel att följa och väljer bästa sätt. Biljetter får man dock köpa på stationen beroende på hur länge man ska stanna, MEN, ska du bara stanna över en weekend eller några dagar är det billigaste alternativet att bara blippa sitt kort direkt i genomfarterna man går igenom. Alltså inte köpa biljetter på maskinen och sedan dra dem igenom biljettmaskinen för att komma in på metron utan att bara lägga kortet på den istället. Man blippar både man man går in i metron och när man går ut, så pengarna dras beroende på hur långt du åkt i zoner osv. Om man är där en månad finns det andra alternativ som är billigare.

Smart mattips om man är en liten budget: I deras affär som heter Tesco Express finns det något som heter meal deal vilket är arr du väljer i butiken (utifrån vad de bestämt ska ingå) ett snack, en main och en dricka. Snack kan vara en banan eller en bar, main är en pasta eller macka, alltså mer matigt, och sedan är dricka exempelvis en läsk, iskaffe eller smoothie osv. Allt detta för ca 35 kr. Vi använde detta mycket eftersom det i London är väldigt prisvärt. Ofta åt man inte upp alla tre utan kunde spara något till lite mellis senare dessutom.

I London bodde vi på två olika ställen för att vi bytte i mitten då Nellan och Asse kom, med dem bodde vi på ett väldigt bra ställe värt att rekommendera. Vi bodde på Safestay i Holland Park som ligger en liten bit förbi Hyde Park. Ett bra läge, fräscht och rent, säkert!

Tips på ställen att utforska :

Hyde park - Parken som många pratar om när det kommer till London, den är mysig och stor, absolut något som är värt ett besök att sätta sig och äta sin lunch eller picknicka!

Regent’s Park - Ännu en av alla parker som finns runt London, den är väldigt fin och mysig tyckte vi, stor också! Ett tips att hänga där om man har en lite längre tid i London och bara vill strosa runt och vila lite.

Bit Ben & London Eye - Dessa ligger väldigt nära varandra. Det är häftiga och sånadär typiska monument man bara ska ha sett när man väl är där. Big Ben är jättehäftig, och hela byggnaden som den tillhör är riktigt maffig.

Tower bridge - Jättecool bro som också är en sådär grej man gärna vill se och som man bör gå över. Men om man har knappt om tid och det inte finns mycket i närheten man vill se kan man faktiskt skippa att ta sig vägen hit om man inte verkligen vill.

Musikal - Ett MÅSTE om man pratar med mig (Frida) hehe. Vi var och kollade på två musikaler när vi var i stan. Wicked och Dear Evan Hansen, två otroligt bra och väldigt olik musikaler. Jag som älskar musikaler var helt mållös efteråt och efter DEH höll jag på att börja gråta hela tiden, det är verkligen en musikal som pratar om viktiga ämnen i vårt samhälle och visar på hur galet saker kan gå om man inte får den hjälp man behöver. Viktigt och så galet bra framfört!!!

Leicester Square- Vid detta torg kan man köpa biljetter till musikalerna. Många bokar på internet innan de kommer till London och då kostar de ganska mycket. Men om man köper biljetterna här samma dag eller någon dag innan bara får man de för bättre pris. Man kanske inte får parkettbiljetter men i detta teatrar ser man bra nästan överallt. Så det är verkligen ett tips att kolla upp.

Notting hill - Notting hill är väldigt mysigt att gå igenom och kolla på alla hus och de mysiga gatorna. Här finns ju också den välkända dörren från filmen Notting Hill, MEN tyvärr är det en besvikelse. Dörren är ganska klottrad och inte alls så fin och mysig som i filmen, tråkigt :(

Buckingham Palace - Ett väldigt maffigt palats som är värt ett besök, med den legendariska långa vägen in till palatset. Parken som den omringas av är också väldigt mysig att gå igenom.

Piccadilly Circus - Ja, en shoppinggata, egentligen inget märkvärdigt enligt oss hehe, var inte helt överrumplad.

Oxford St - Detta är också en såndär typisk shoppinggata som är najs att gå igenom om man är på det humöret.

Historic Seven Dials - Mysig rondell (bara för gång) med 7 utgångar med allt möjligt mysigt i dem. Det är restauranger, affärer osv osv. Mysigt ställe faktiskt !!

Seven Dials Market - Detta ligger i en av de 7 gångarna ut från rondellen, här är ett stort utrymme inomhus med många olika restauranger från olika delar av världen. Mysigt ställe för en lunch eller kvällsmat om man vill sitta inomhus.

Camden Market - Ett område lite längre utanför ’stan’ där det finns allt möjligt i marknadsvärde. Det är affärer längs gatorna, mattorg, musikanter osv osv. Mysigt om man har tid för det att strosa runt lite.

LONDON --> PARIS

September 18, 2022 in England ⋅ ⛅ 16 °C

Sista dagen i London och sista dagen för Astrid och Nelly. Vi åkte in till stan och åt brunch på ett mysigt ställe. Det tog jättelångt tid men det var värt det ändå. Fick massa olika gott! Efter det gick vi en sväng till London bridge och då behövde Astrid och Nelly åka mot flygplatsen, vi sa hejdå till dem. 😪 Jag och Frida skulle ta ett tåg vid 20 så hade lite timmar kvar där. Vi gick över London bridge och satte oss på ett kaffe och fixa med lite grejer. Sen tog vi oss mot tågstationen i god tid denna gången eftersom det var säkerhetskontroll här med. Vi kom fram till Paris sent men hade lyckats hitta ett hostel som hade sen incheckning så vi var där runt 00:30. Det var den dagen🐣🎉Read more

September 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Första dagen i Paris, såg typ eifeltornet för första gången 😅

September 19, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Eftersom det hostelt som hade sen incheckning endast hade en natt tillgänglig fick vi åka iväg med våra väskor igen på morgonen. Så vi åkte till vårt nya hostel och lämna av väskorna. Vi åkte in till stan och gick upp i ett köpcenter som hade en takterrass som man såg ut över hela stan. Sen satt vi vid en fontän och kolla på fontänen med massa andra haha. Vi gick till museum l’orangerie (något sånt) och kolla på Monet. Vi hade träningskläder eftersom det var en spontanidé så man kände sig lite underklädd men kul att se! Sen på kvällen tänkte vi att vi skulle äta ute någonstans så har jag velat testa ramen ett tag så sökte upp något så gick vi dit. Det visade sig vara ett mkt trendigt ställe. Det var ett väldigt autentiskt ställe och känslan var att man skulle sitta på någon restaurang i Japan. Så man satt liksom vid stora bord med främlingar, väldigt trångt. Det var massa inrett med saker som finns på ett fiskeställe/ resturang i Japan. Tex. boxar med is och fisk (fejk), fiskelinor, någon gammal radio och massa annat. Kul upplevelse! På kvällen var det fint solljus så vi gick till Louvren igen och gick runt lite. Väldigt fint! 😍😍Read more

September 20, 2022 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Idag åkte vi till Eifeltornet för att verkligen få se det på riktigt. Det vi kände när vi kom fram va "jahapp, där är det, och nu då?". Meeeen, vår teori är att dåligt väder gör oss inte så entusiastiska. För det var ganska kallt och vi klädde oss inte bääst när vi skulle vara iväg hela dagen. Men ja, vi gick förbi och kollade från olika håll och sedan gick vi vidare till triumfbågen. Den va inte heller ascool men cool. Vi försökte gå lite och shoppa för jag behöver ett par byxor till men icke, vi hamnade på shoppinggatan med de dyraste märkena som finns typ. Så de blev inget handlat.

Vi samlade lite krafter på en bänk vid shoppinggatan slut och gick sedan till ett mureeum istället om modern design. Väldigt intressant och roligt faktiskt. Mycket coola klänningar från förr men även från moderna sammanhang. Klänningar som stora kändisar haft på olika galor som vi kände igen, coolt!! Sedan blev det hem och packa lite inför ännu en 'flytt' i Paris till mina amerikanska släktingar imorgon. 😁

/Amsterdam

September 20, 2022 in France ⋅ ⛅ 17 °C

Grå dag, trött dag, jag hade nackspärr och Frida ont i ryggen. Paris fick inte riktigt möjlighet att glänsa men det ändrades senare! Vi gick iallafall på museum med massa klänningar som var mkt coola. Aj revoir / MonetRead more

September 21, 2022 in France ⋅ ☀️ 19 °C

Idag sov vi ut och lämnade sedan vårt skräpotrevliga hostel och bytte ut det till något väldigt härligt och skönt för oss. Nämligen mina släktingar den USA, Dan och Teresa med sina 3 barn Ava, Carmen och Tucker. 🤩 De 'råkade' vara i Paris samtidigt som vi och ville gärna hosta oss i två nätter vilket går absolut fint för oss. De är på en jorden runt resa i 10 månader och bor nu i Paris i en månad. 🤪 Vi fick alltså ett eget rum med eget badrum och dusch och även hela tvättstugan för oss själva i en stor fransk lägenhet mitt i Paris. Vi var nöjda. Familjen är så trevliga och de kändes roligt att bo med dem. De bjöd på lite mellis innan vi gick vidare till Louvren och hängde i 4 timmar. Mona Lisa var en pytteliten märklig tavla medans tavlorna i rummet bredvid egentligen är mer imponerade och 100 ggr större ! Efter Louvren hängde vi i det nu fina vädret ovanför vid den coola glaspyramiden innan vi åkte vidare till Sacre Coeur där vi käkade pizza utanför kyrkan med den bästa vyn hittills. Strollade runt i området Montmatre som är supermysigt innan vi åkte tillbaka till Teresa och Dan vid 10. När vi kom in var de alla uppe och pratade lite med oss innan barnen gick och la sig och vi och föräldrarna satt uppe 2h och drack vin och pratade.

/ Amsterdam