Wierthe

RASMINE - i vinterhi

September 10, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 23 °C

Så er vi i vinterhavn - her skal Rasmine ligge i ca 8 måneder og drømme om flere nye eventyr.
      “Heidanger” hedder havnen, og den ligger 4 km ned af en stikkanal mod Salzgitter. Havnen er oprindelig en gammel lergrav og blev i 1983 lavet om til en lille havn. I dag er den en oase - smuk med palmer og mange blomster, som bliver plejet og passer af havnens ejer, som også driver en smuk og unik restaurant, hvor ALT er efter tysk grundigheit.
      De sidste par hundrede kilometer ad Mittellandskanalen foregik stille og roligt. Vi besøgte undervejs et par små havne og et par gratis liggepladser, hvis det var muligt.
      Vejret, ja det blev pludselig efterårsagtig - solen og vinden ændrede sig, dog kun en smule, men nok til at vi må indse, at efteråret nu har indtaget førertrøjen.
      Vi sagde på gensyn og tak for hyggelige timer til gode sejlervenner - Bodil og Alf, som skulle videre ad Weserkanalen og hjem til Sønderborg.
      Vel ankommet til Heidanger - fik vi en dejlig overraskelse. Janne og Kaj, som vi mødte første gang i Belgien for to år siden og fulgtes med til Frankrig stod lige pludselig og sagde “hej med jer”. De var på tur sydpå i deres camper og havde fundet vej til os via en sejler GPS. Det blev til et par hyggelige dage sammen. Der var flere gode overraskelser i ærmet - to andre både fra Næstved med Finn og Joyce, Mette og Tage ankom med et par dages mellemrum, så der blev rigtig hygget i havnen.
      Nu er det altså Rasmines tur til at blive forkælet. Alt ude og inde skal pudses og poleres, tøj skal vaskes og pakkes ned i lufttætte poser og motoren skal vinterklargøres plus et par hundrede andre gøremål. Det blev også til et besøg på den lokale genbrugsstation, hvor cyklen blev lavet om til et pakæsel. Det er et stort arbejde at vinterklargøre Rasmine, men vi har heldigvis masser af tid - også til cykelture med madpakke og Frida. Et lille minus - trykvandspumpen afgik ved døden dag to, og det betød farvel til koldt og varmt vand ombord incl. brusebadet, og at alt vand nu skulle hentes i spande, koges hvis nødvendigt, så rengøringen og madlavningen blev en smule mere besværlig. Nå, men jeg ved hvad der kunne have været værre.
      Nu må vi hjemad efter en hel fantastisk tur. Det blev til 2132 km denne sommer med ca 10 km i gennemsnitsfart. Vi har set og oplevet en masse og mødt mange dejlige mennesker på vores (vand)vej og så kan vi bruge de kolde vinterdage til at tænke tilbage på alle oplevelserne og glæde os til alle de nye, som venter forude.
      Tak for at I har kigget og “snakket” med - glæder mig til at vi “snakkes” ved til næste forår.

De bedste sejlerhilsner fra
      Birgit, Leif og skibshunden Frida

PS. ICE/TGV toget afgår i morgen kl. 9.57 til Paris og derfra videre til Nevers, hvor bilen forhåbentlig holder og venter. Holder vejret, skal vi smugkigge lidt på Normandiet, og så er det hjemad til et dejligt og kærligt gensyn med familie og venner.

16. Etappe: Da simma in Lengede

July 18, 2018 in Germany ⋅ ☀️ 25 °C

Irgendwie hat die Franzi heute n bissl zu spät auf die Karte geguckt und schwuppdiwupp ... einmal falsch gelaufen und schon waren es 1,5 km mehr auf der Uhr 🙈 Nun denn waren es heut doch wieder 21,8 km 😅 Na ja, morgen wird dann etwas früher auf die Karte geguckt! Glücklich sind wa da in Lengede, zum Glück verfügt unser Hotel über eine Minibar 🥤🎉
      Trotz diverser Nachwehen unserer gestrigen Mammuttour, haben wir tapfer durchgehalten.

Na dann heiat mal schön 🌜👻😘damit ihr morgen wieder fit 💪 seit. die Mama

Dit machen wa 😘

7/18/18Reply

Nach unseren 400 Radkilometern nach Berlin habe ich noch mehr Respekt vor eurem Erlaufenen und den noch vielen Kilometern vor euch

7/19/18Reply

Zwischenstopp Vechelde

October 5, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 8 °C

Heute war es Zeit, die Zelte hier wieder abzubrechen. Auf einen Tipp hin von unserem Gastgeber fuhren wir morgens mal eben schnell in Aubel vorbei, um im dortigen gut sortierten Getränkehandel noch ein paar belgische Spezialitäten abzugreifen. Danach ging es mit Matti am Haken wieder ostwärts. In Köln hielten wir kurz, um AausK abzusetzen, danach ging es alleine weiter. Ich wollte schon ein Stück in Richtung fahren, damit es morgen nicht mehr so weit ist nach hause. Letztlich landete ich auf einem kleinen Campingplatz bei Peine, wo ich sehr nett empfangen wurde. Ich konnte angekoppelt stehen bleiben und machte es mir abends dank DVBT-Empfang vor der Glotze gemütlich. Und weil die Gasflasche immer noch nicht leer ist, hatte ich es sogar schön warm.

Tageskilometer: 442 km - Gesamtkilometer: 1740 km

16. Etappe: Auf Wiedersehen Braunschweig

July 18, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Wir haben unseren Startpunkt für heute erreicht und wandern nach kleinem Stadtrundgang nicht ganz so weit bis Lengede. Die Zeit in Braunschweig war leider zu kurz, wir kommen ein anderes Mal wieder!

Hi Franziska, gestern ist Deine 3. Karte aus Magdeburg angekommen - alle im Büro sind neidisch auf Euren Trip!

Wanderklebchen

Sehr gut! So viel kann ich schon verraten: Weitere Post wird folgen - es bleibt also spannend 😉

Wierthe, Wirete [a. 1318], Wirite [a. 1178], Q2569231