Lavagrotten

December 2, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 7 °C

Om even op te warmen namen we pauze in het theehuisje van een of ander eng poppenmusuem naast het meer. Sven vond er een toeristische kaart met daarop de attracties rond lake Kawaguchi. Een van de gratis aanbevelingen was een grot die ontstaan is door de lava bij de uitbarsting van Mount Fuji meer dan 1000 jaar geleden. Aangezien het toch koud weer was leek het ons wel wat en wandelden we 8 km naar de grot. Eenmaal daar aangekomen bleek er helemaal niemand te zijn, echt een topbestemming was het dus blijkbaar niet. We vonden de ingang van de grot en plooiden ons dubbel om naar binnen te kunnen. Eenmaal binnen bleek het om een netwerk van tunnels van zo'n 1,5 meter hoog te gaan. We zagen overal duidelijk de donkere gladde vormen van lava. Behoorlijk onder de indruk besloten we, tegen ons gevoel van claustrofobie in, verder in de tunnels te gaan. Die gingen niet alleen veel verder dan we dachten maar ook veel dieper. We zaten al enkele tientallen meters diep toen ik mijn hand wou zetten op een stuk rots waar een joekel van een spin bleek op te zitten. Compleet in paniek raceten we in topsnelheid terug naar de ingang. Grotten op ons eentje bezoeken doen we dus niet meer.Read more