A 42-day adventure by Iris

Free rickshaw tour door Kochi

March 7, 2017 in India ⋅ ⛅ 30 °C

De tuk tuk chauffeur die me gister naar het hotel bracht was ontzettend aardig. Hij bood aan me vanochtend de highlights van Kochi te laten zien. Gratis. For free, no money. Gratis? Daar had ik zo mijn twijfels over. Toch leek het me leuk om de paar uurtjes die ik had wat van de stad te zien. Vanochtend stond hij om 9 uur klaar. We reden wat rond en bij elke stop liet hij mij mijn gang gaan. Interessant om wat van de geschiedenis mee te krijgen. En bizar om de Portugese, Nederlandse en Engelse invloeden terug te zien in de gebouwen, kerken en cathedraal.

Natuurlijk zat er een klein addertje onder het gras, dat kon niet anders. Hij vroeg me aan het eind of hij me 4 winkels mocht laten zien. Als ik daar naartoe zou gaan, zou hij 3 liter benzine en een nieuw uniform krijgen. Die truck kende ik vanuit Bangkok! Hij verzekerde me echter dat ik maar 2 minuten naar binnen hoefde en niets hoefde te kopen. Dus hop, daar ging ik. Voorbereid op alle verkooppraatjes naar binnen. Vastberaden om niks te kopen en jawel, het is me gelukt!

Casa Bella

March 6, 2017 in India ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf treinstation Kochi was het een klein ritje met de tuk tuk naar het ferry station. Daar de ferry naar Fort Kochi 'island' genomen. Weer een klein ritje met de tuk tuk en toen kwam ik aan in Casa Bella. Een hotel met een ruime kamer en WiFi. Haha, dat laatste blijkt niet geheel onbelangrijk. Ik kon iedereen weer even een update geven dat ik nog in leven was en e.e.a. opzoeken over Colombo. Na een heerlijk verfrissende douche (hier in het tropische zuiden heb je geen warm water nodig) ging ik wat eten. Ik voelde me in dit stadje 1000 keer meer op mijn gemak dan in Kannur. Ik kon hier s'avonds in mijn eentje over straat zonder vreemd nagestaard te worden. Steve had me verteld dat hij Kochi niet leuk vond, omdat er voornamelijk Engelsen waren die zich bevatten in pubs. Ja er waren wat Engelsen, maar ik had er geen last van. De lokale mensen waren ontzettend vriendelijk en spraken redelijk goed Engels.Read more

Kochi train station

March 6, 2017 in India ⋅ ⛅ 30 °C

Dat was me weer een ritje! Dit keer was ik gelukkig op de hoogte van de verschillende klassen en vond ik een mooi plekje met genoeg ruimte.
    Om half 10 sochtends vertrok ik vanaf Kannur. Zeven uur later kwam ik om half 5 aan in Kochi. De eerste twee uur heb ik me vermaakt met muziek en mijn mandala kleurboekje. Mijn rust werd daarna echter verstoord door een flinke groep jongens van een jaar of 20. Ik werd flink bekeken, maar doordat ik mijn oortjes in had hielden ze zich rustig. Volgens mij moesten ze ook wat moed verzamelen om mij aan te spreken. Na een paar keer oogcontact waagde een van de jongens de gok en vroeg me waar ik vandaan kwam. Dat was het startsein voor een flink kruisverhoor! Zonder overdrijven zaten er 10 jongens bovenop mij neus, die allemaal tegelijk vragen stelde. Ik kon er om lachen!! Ze vertelden me dat ze met een groep van 75 jongens rond de 20 jaar op weg waren naar een 7-daags traditioneel dans en muziekfestival. Later leefden ze zich helemaal uit met hitjes. Wel een uur lang (nouja, zo voelde het in ieder geval!) zongen ze in koor met volle borst. Jammer dat ik geen video's kan uploaden hier, maar dit filmpje hou je tegoed als ik terug in Nederland ben!Read more

Anneke Boersma

Hahahaha, ge wel dig.

3/8/17Reply
    Iris Kopp

Haha ja hilarisch ;)

3/8/17Reply

Kannur

March 5, 2017 in India ⋅ ⛅ 34 °C

De treinreis heb ik goed doorstaan! Qua reistijd viel het me alles mee. 2,5 uur was goed te overzien. Rond 6 uur kwam ik aan in Kannur. Daar werd ik verrassend genoeg niet overmand door rickshaw drivers die me een ritje probeerde aan te smeren. Geen enkele andere westerling te bekennen. Ik vroeg me af of ik wel op de juiste plek was. Het zuiden voelt anders. Warm. En een andere cultuur lijkt het wel. Er zijn meer moslims en ook het communisme is hier meer op de voorgrond. Terwijl ik in de rij stond voor een ticket voor een rickshaw werd ik aangesproken door Steve, een Engelse jongen. Hij vroeg me of ik al accomodatie had, waarop ik antwoordde dat ik nog niks geboekt had. Hij had een hotel geboekt dus stelde voor om daar samen heen te gaan. Nadat de rickshaw ons eerst de verkeerde kant op bracht, kwamen we op de plaats van bestemming. Althans, dat dachten we. Het hotel was nergens te bekennen en niemand leek ooit van de naam gehoord te hebben. Uiteindelijk vonden we een ander hotel waar een kamer vrij was. Hongerig en uitgeput van de lange reis gingen we op zoek naar een restaurant. Dit bleek een uitdaging. S'avonds met z'n tweeën op straat was ik ontzettend blij dat ik in gezelschap van Steve was. Op de een of andere manier voelden we ons niet helemaal op ons gemak. We vonden een 4 sterren business hotel en besloten daar maar te vragen naar een restaurant. Wat bleek, ze hadden een restaurant op de 5de verdieping. En niet zomaar een restaurant, een restaurant met in het midden een zwembad. Haha, bizar. In onze simpele outfits voelde we ons nogal underdressed. Toch werden we super vriendelijk ontvangen. Het eten was heerlijk!
    India is een land van uitersten, contrasten. Arm en rijk. Warm en koud. Openhartig en gesloten. Hectiek en kalmte.

Train from Ferok to Kannur

March 4, 2017 in India ⋅ ⛅ 34 °C

Again I met a nice guy at Calicut airport. He offered me to drop me at the train station from where I could take a train to Kannur. My instinct had a good feeling, so without hesitation I said yes. And offcourse one second later my mind started to question if it was safe. Then Muneer told me he was unsure how I would think if he was offering me a ride. Really cute. That felt like a confirmation of my instinct. I had a safe drive for about 15 minutes and am now safe at the train station of Ferok, to take a train to Kannur.

Inmiddels zit ik in de trein. Jemig wat een belevenis weer. Haha ik heb maar 50 roepies betaald, en dat is te merken. Lekker volgepropt in de hitte. Wow even omschakelen. Compleet ander klimaat hier. Super vochtig en warm. Ik ben benieuwd hoe lang deze rit gaat duren. De afstand is geloof ik 90 km, en volgens Google maps duurt het 3 uur, maar ik vrees dat het het dubbele gaat worden als we op dit tempo doorgaan. Tjoeke - tjoeke - tjoeke. Ik verlang enorm naar een douche, maar weet nog niet eens waar ik vanavond slaap... oepsie. Niet helemaal goed voorbereid haha. Ik hoop dat ik desnoods bij martin en Nora kan crashen. Opnieuw een goed moment om mijn meditatie technieken in te zetten... vrij lastig om mijn verlangens naar water en een koude douche te observeren en laten voor wat het is. Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen!

Delhi airport to Calicut airport

March 4, 2017 in India ⋅ 🌫 13 °C

On my way to Calicut. From there I will head to Kannur, to visit Nora and Martin, my friends from Berlin who I met tree years ago in Thailand while doing my yoga retreat. It happened to be that we now all just finished a yoga teacher training in India, so a good reason to meet up again! Kannur is a small city in the north of Kerala state in the south west of India. As far as I know it is not touristy at all, because there are not so many attractions. That seems like a good opportunity to take a couple of days rest at the beach and doing some yoga.Read more