Israel
Qiryat ‘Amal

Nazareth en Haifa

February 25, 2023 in Israel ⋅ 🌙 13 °C

Vandaag shabbat in Israël, een rustdag. Winkels sluiten en de inwoners van Kyriat Tiv'on doen het rustig aan. Ik besluit daad bij het woord te voegen en begin met een hardloopsessie, daar had ik immers mn hardloopschoenen voor meegenomen. Het blijkt een groot fiasco, mijn conditie te slecht, de heuvels te steil. Toch was het een lekkere start van de dag.

Na het hardlopen ben ik uitgenodigd door mijn gastgezin voor een uitgebreid ontbijt. Heerlijk. Tijdens het eten praat ik met de dochters van Dorand en Miri en zij vertellen mij over hun dienstplicht, welke verplicht is in Israël (ook voor vrouwen). We praten over het docentschap en over mijn reis naar Libanon, voor hun een onbekend buurland.

Na het ontbijt word ik door Miri afgezet bij de bushalte om naar Nazareth te vertrekken. Dit is een Arabisch plaatsje en hier zijn de winkels wel open.
      Eenmaal aangekomen waan ik mij in een Arabisch land, dit is weer een heel andere kant van Israël. Het verkeer is een gekkenhuis, er is veel lawaai en het valt op dat in de stad veel afval ligt.

Toch is Nazareth vooral bekend binnen het Christendom. De woonplek van Jozef en Maria. In de 'Basiliek van de Aankondiging' vind je de plek waar Maria van aardsengel Gabriel te horen heeft gekregen dat ze zal bevallen van een zoon. Er zijn veel pelgrims die hier een kruisje slaan. Voor een belangrijke plek als deze is de kerk oerlelijk en heeft het meer weg van een oorlogsbunker.

Na mijn kerkelijke bezoek besluit ik falafel te eten bij een marktkraampje. Hier raak ik aan de praat met een Duitse backpacker uit Keulen. Hij is van Jordanië naar Israël gekomen om via Egypte naar Nepal te gaan. Hij is nu bezig met 'The Jesus Trail', een trek door Israël. Ik kan het bijna niet laten te vragen of de route ook over water gaat, maar besluit mijn mond te houden. Ik weet dat Duitsers matige humor hebben.

In de middag heeft Miri weer een uitgebreide lunch gemaakt en inmiddels is het hele gezin aangeschoven. Ik vertrek eerder richting Haifa, een stad die mij nog niet helemaal heeft weten te overtuigen. Wellicht dat dit nog gaat veranderen.

Ik kom s'avonds aan bij mijn verblijf en ga vroeg slapen. Morgen word ik 7.30 uur opgehaald door Noam, hij heeft mij uitgenodigd voor een fietstocht. In Kyriat Tiv'on heb ik inmiddels al een grote vriendenclub, wat erg fijn is! Aufwiedersnitzel!

Qiryat ‘Amal, Qiryat `Amal, קרית עמל