Japan
Iwaki-shi

Sendai, met tussenstop in Fukushima

July 24, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 31 °C

Vanochtend uitgeslapen en om 9:00 opgestaan, om bij te komen van de vliegreis. Aanzienlijk fitter zijn we de auto gaan ophalen, een keurige middenklasse sedan; Nissan Sylphy.

Jammer genoeg was het niet de fantastisch rechthoekige auto in de foto. De weg is er vol mee. Allemaal rechthoekige auto's die je in Europe nooit ziet. Dat, en keurig schoongepoetste glimmende vrachtwagens.

De rit van ongeveer 5 uur van Tokio naar Sendai hebben we onderbroken met een bezoek aan Aquamarine Fukushima. Het aquarium heeft als insteek om de meer inzicht te geven in alles met water in de nabije omgeving. Veel delen zijn opgezet in een natuurlijke omgeving en vissen en dieren uit de zee, rivieren en meren uit de omgeving. Helemaal aan het einde was er ook nog een klein gebouw met allemaal variaties van goudvissen, waarvan de leukste grote bollen ogen had.

We hebben ons er zeer goed vermaakt en na een lekkere lunch zijn we weer in de auto gesprongen om door te rijden naar Sendai. Onderweg zijn we door het gebied gereden waar in 2011 een tsunami voor een enorme ravage en de bekende kernramp zorgde.

We zijn op de snelweg gebleven en met enige regelmaat reden we langs elektronische borden waar de hoeveelheid microsievert op was te lezen, de hoogste die we hebben gezien was 1,9 microsievert. Geen schokkende waarde, toch een herinnering aan het feit dat er een kernramp is geweest.

Tijdens de rit hebben we kunnen genieten van een mooi landschap. Afwisselend bergachtig, vlak en soms een beetje zee. Alles was voornamelijk heel erg groen, met dichtbegroeide bossen.

Toen we tegen 19:00 Sendai aankwamen was het Sendai Kokusai hotel snel gevonden. De auto in de parkeergarage, de koffers op de kamer en op zoek naar eten. We zijn een zijstraat in gelopen en daar een willekeurig izakaya binnengestapt. De maaltijd was een mix van rundertong, de plaatselijke specialiteit, en yakitori.

Morgen gaan we Sendai verkennen.

• 夏井川

August 28, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 30 °C