Japan 2023

July - August 2023
Noord-Japan, Tohoku Read more

Eerste dag reizen

July 22, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 32 °C

De zaterdag begon op een goed tijdstip; het doel was om uiterlijk 9:00 op Schiphol te zijn. Dit ging zonder problemen en op Schiphol ging alles ook voorspoedig, binnen 30 minuten de koffers ingecheckt en door de beveiliging.

Geen enkele vertraging op de Finnair vlucht naar Helsinki en met anderhalf uur voor de overstap ging ook dit zonder problemen. Vanaf Helsinki naar Tokio blijft wel een lange vlucht, maar met wat tv-series, films en slapen is dat ook goed gekomen. Geen klachten over de vliegtuigmaaltijd die was zelfs lekker!

Tokio

July 23, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 33 °C

In Tokio aangekomen zijn we snel overgegaan op korte broeken, want 30 graden met hoge luchtvochtigheid is toch aan de warme kant.

We hebben een korte wandeling door Ueno park gemaakt, om daarna door te gaan naar een Taiko les. We hebben hard gewerkt en vooral heel veel lol gehad. Aan het einde nog een demonstratie van 10 minuten gehad op de grote trommel, dat was waanzinnig indrukwekkend.

De dag afgesloten met een bbq / grill restaurant waar we lekker hebben gegeten, om te eindigen in de kleine hotelkamer. Klaar voor de volgende dag!

Sendai, met tussenstop in Fukushima

July 24, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 31 °C

Vanochtend uitgeslapen en om 9:00 opgestaan, om bij te komen van de vliegreis. Aanzienlijk fitter zijn we de auto gaan ophalen, een keurige middenklasse sedan; Nissan Sylphy.

Jammer genoeg was het niet de fantastisch rechthoekige auto in de foto. De weg is er vol mee. Allemaal rechthoekige auto's die je in Europe nooit ziet. Dat, en keurig schoongepoetste glimmende vrachtwagens.

De rit van ongeveer 5 uur van Tokio naar Sendai hebben we onderbroken met een bezoek aan Aquamarine Fukushima. Het aquarium heeft als insteek om de meer inzicht te geven in alles met water in de nabije omgeving. Veel delen zijn opgezet in een natuurlijke omgeving en vissen en dieren uit de zee, rivieren en meren uit de omgeving. Helemaal aan het einde was er ook nog een klein gebouw met allemaal variaties van goudvissen, waarvan de leukste grote bollen ogen had.

We hebben ons er zeer goed vermaakt en na een lekkere lunch zijn we weer in de auto gesprongen om door te rijden naar Sendai. Onderweg zijn we door het gebied gereden waar in 2011 een tsunami voor een enorme ravage en de bekende kernramp zorgde.

We zijn op de snelweg gebleven en met enige regelmaat reden we langs elektronische borden waar de hoeveelheid microsievert op was te lezen, de hoogste die we hebben gezien was 1,9 microsievert. Geen schokkende waarde, toch een herinnering aan het feit dat er een kernramp is geweest.

Tijdens de rit hebben we kunnen genieten van een mooi landschap. Afwisselend bergachtig, vlak en soms een beetje zee. Alles was voornamelijk heel erg groen, met dichtbegroeide bossen.

Toen we tegen 19:00 Sendai aankwamen was het Sendai Kokusai hotel snel gevonden. De auto in de parkeergarage, de koffers op de kamer en op zoek naar eten. We zijn een zijstraat in gelopen en daar een willekeurig izakaya binnengestapt. De maaltijd was een mix van rundertong, de plaatselijke specialiteit, en yakitori.

Morgen gaan we Sendai verkennen.

Sendai en Matsushima

July 25, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 29 °C

We wilden vanochtend Sendai gaan verkennen, maar na een paar keer kloppen op de deur van de jongens bleef het verdacht stil. Met een paar keer aanbellen was er teken van leven en bleek dat ze de wekker na 1x hadden uitgezet en rustig door waren geslapen.

Vandaag zijn we gestart met het verkennen van Sendai en de nabije omgeving. De start was op de 31e verdieping van het AER gebouw, waar je aan twee kanten de stad kon bekijken. Minder indrukwekkend dan Tokyo Tower, maar een leuke start van de dag en even weg uit de 33 graden.

De interessante locaties in Sendai liggen allemaal iets verder uit elkaar en het openbaar vervoer is hier aanzienlijk minder handig dan in Tokio of Kyoto. Alles moet met de bus en gaat niet al te snel, dus zijn we erg blij met het feit dat we zelf een auto hebben.

Na een ritje van een half uur konden we de Sendai Daikannon bewonderen, een boeddhistisch beeld van 100 meter hoog. Indrukwekkend om te zien van de buiten- en binnenkant. Binnen loop je eerst een rondje langs beelden van de Japanse zodiak, allemaal erg mooie houten beelden. Met de lift omhoog naar de 12e verdieping, om daarna met de trap in een rondje naar beneden te lopen. Op elke verdieping waren kleine altaren voor allemaal verschillende bodhisattva's.

Met 33 graden is zelfs de trap naar beneden een inspanning, dus beneden gekomen zijn we buiten in de schaduw gaan zitten om even rustig bij te komen. Allemaal een flesje drinken uit een automaat, wellicht niet heel vreemd, maar frisdrankautomaten zijn in Japan echt op elke straathoek te vinden.

Na het beeld zijn we weer in de auto gesprongen om door te rijden naar de kustplaats Matsushima ongeveer 30 minuten voorbij Sendai. Daar hebben rustig kunnen wandelen aan de kust en de natuur kunnen verkennen. Het kustlandschap in dit deel van Japan is echt enorm mooi en er zijn ook veel plaatsen waar ze een platform hebben gemaakt waar je van het mooiste uitzicht kunt genieten.

We zijn via een lange rode brug een eilandje opgelopen. Erg rustig, behalve het oorverdovende geluid van de cicaden. Ook hier weer een kans om van mooie uitzichten te genieten en een stukje van de natuur te bewonderen.

Tot nu toe valt het op dat alle locaties waar je veel toeristen verwacht juist erg rustig zijn. In plaatsen als Tokio en Kyoto is het onmogelijk om een foto zonder andere mensen erop te nemen, hier is dat meer regel dan uitzondering. Bij het beeld waren er misschien 4 andere mensen, aan de kust zijn we ook enkel kleine groepjes mensen tegengekomen.

Tijdens het avondeten weer mogen genieten van een variatie aan hapjes. Voor Rogier als favoriet een op houtvuur geroosterde vis. Bij het bestellen was aangegeven dat 1 echt genoeg was voor 1 persoon en dat klopte ook wel. De prijzen voor het eten hier zijn echt aanzienlijk beter dan in Nederland. Voor een ruime avondmaaltijd met z'n vieren zijn we tussen de €60 en €70 kwijt.

Bij de maaltijd ook nog genoten van sake. Niet in minuscule glaasjes, maar gewoon degelijke glazen die echt tot de rand zijn volgeschonken. Onhandig voor de eerste slok, wel zeer fijn dat je een echt vol glas krijgt. Wees gerust, de sake is beperkt gebleven tot Rogier, de kinderen hebben het bij cola, water en calpis houden.

Akiu, onsen en waterval. Sendai karaoke

July 26, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 32 °C

Wat doe je in Japan als het 30+ graden is? Uiteraard naar een nog heter bad gaan! Vanochtend gestart met een onsen in Akiu. Bij hotel Zuiho is het mogelijk om een 'day trip' te boeken. Zo kun je als niet hotelgast toch gebruik maken van hun onsen.

De onsen is volgens Japans gebruik netjes gescheiden voor mannen en vrouwen. Rogier met Sander en Christiaan aan de ene kant (blauwe vlaggetjes) en Yvonne aan de andere kant (rode vlaggetjes). Na ongeveer anderhalf uur van de warme baden binnen en in de open lucht te hebben genoten waren we klaar voor het volgende avontuur. Badtemperaturen van 40+ graden zijn uiteindelijk voor een beperkte tijd acceptabel.

We zijn doorgereden naar de Akiu waterval, met de verwachting dat die gezien de warmte en weinig regen een kleine stroompje zou zijn. Niets was minder waar! Een mooie waterval en vanaf het uitzicht platform zagen we aan de voet van de waterval mensen lopen. Na een wandeling van 20 minuten konden wij ook onze voeten in het koele water steken en genieten van het uitzicht en de natuur.

Na een tijdje ontspannen bij de waterval was het tijd om weer omhoog te lopen. Dit was met de hitte toch aanzienlijk uitdagender dat het omlaag wandelen. Een korte tussenstop bij een barretje zorgde rust. Koud water en mochi met rode bonen saus erover was een fijne onderbreking om weer op temperatuur te komen.

Bij de auto aangekomen was het weer tijd om terug te keren naar het hotel, even te douchen en iets te eten te zoeken. Dit zijn we voor ramen gegaan, wat een erg lekker maaltijd was.

Na de kinderen te hebben toegestopt in het hotel zijn we nog een paar glaasjes sake wezen drinken. Gezellig in een bar niet al te ver van het hotel. Op de terugweg kwamen we langs een 24 uurs karaoke gelegenheid... Je kunt natuurlijk niet naar Japan gaan en geen karaoke doen!

Karaoke was een succesvolle afsluiting van de dag. Morgen rustig aan en een dagje strand!

Strand

July 27, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag een dagje rustig aan. We hebben 's ochtends nog een wandeling gemaakt door Sendai. Na de lunch hebben we het strand opgezocht. Weer een mooi landschap en het was erg rustig op het strand.

Het water was lekker qua temperatuur met 24 graden. Warm genoeg er in te wandelen zonder opwarm capriolen en toch nog kouder dan de 33 graden buitenlucht.

Nu vroeg naar bed, morgen heel vroeg opstaan!

Zonsopkomst op het water

July 28, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 31 °C

De wekker ging vanochtend om 2:50, nee daar zit geen tikfout in. Het was zo vroeg dat ze bij de balie van het hotel niet snapten of we net binnenkwamen of weggingen. Na een kleine 40 minuten rijden stonden we op de parkeerplaats om instructie te krijgen over het gebruik van een Stand Up Paddleboard (SUP).

Na gisteren wat mailwisselingen te hebben gehad over de tijden, die eerst aanzienlijk later waren, leek het ons een gemiste kans als we niet voor de zonsopgang op het water gingen. De begeleider gaf later al aan dat er veel animo is voor zijn 'sunrise' tour, maar dat iedereen afvalt na het horen van de starttijd.

Zodoende zaten we op onze SUP in het water om 4:00 om nog even te wennen aan het sturen, paddelen en staan. De balans was bij niemand een probleem en al snel waren we onderweg naar de mooiste plek om de zonsopkomst van 4:30 mee te maken. Het water was mooi glad en het was doodstil in de omgeving. Een fantastische manier om meer van de natuur en omgeving mee te maken.

Foto's maken hoefden we ons gelukkig niet druk om te maken, de instructeur maakte regelmatig foto's en ging zelfs met een drone aan de slag. Ik zou het niet durven met dure apparatuur op zo'n SUP, maar hij zat en stond ook aanzienlijk stabieler op de SUP.

Om ongeveer 6:30 stonden we weer volledig klaar bij de auto. Moe, maar nog enthousiast! We zijn doorgereden naar de Shiogama vismarkt een kleine 10 minuten verderop. Daar hebben we even naar alle viskramen gekeken en ontbeten.

Het leek ons verstandig om toch nog even wat bij te slapen, dus om 9:00 waren we weer in het hotel en in bed. Nog even 2 uurtjes slaap pakken en we stonden aanzienlijk frisser weer op.

Eerst een bezoek aan Zuihōden, het mausoleum van Data Masamune, de grondlegger van het Sendai domein. Mooi om te zien, zeker samen met de tempels en natuur eromheen.

Na kort overleg over wat als laatste te doen voor de dag zijn we uiteindelijk naar het strand gegaan waar we gisteren ook waren. Sander en Christiaan hebben onafgebroken 3 uur in de golven staan duiken en springen. Een lekkere afsluiter van onze dagen in Sendai.

Morgenochtend in de auto naar Morioka!

Morioka via Geibikei en Jodogahama

July 29, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 32 °C

Vanochtend op tijd uitgecheckt bij het hotel en in de auto gesprongen om weg te rijden uit Sendai. Het ontbijt bestond uit broodjes van de FamilyMart. Er zijn drie 24-uurs minisupermarktjes in Japan en die zijn op elke straathoek te vinden. We kunnen kiezen uit FamilyMart, 7-Eleven of Lawsons, allemaal met ongeveer hetzelfde assortiment. Ideaal om ontbijt, lunch en drinken te halen.

We wilden niet direct naar Morioka rijden om daar weer een dag in een stad door te brengen. We hadden twee tussenstops op de planning staan.

Onze eerste stop was bij Geibikei Gorge. Een mooie rivier door een nog mooiere kloof die we konden bezichtigen vanaf een bootje aangedreven door spierkracht. Met een volle boot en enthousiaste gondelier (denk Venetië, maar dan in Japan en grotere boot) vertrokken we om 9:00.

We gingen de rivier rustig af, onder begeleiding van een lading vissen en enkele eenden. Allemaal in de verwachting dat de toeristen wat voer in het water zouden gooien. Een leuk gezicht, want naast kleine visjes zwommen er ook regelmatig grote karpers mee.

Aan het einde van de kloof was er een stop met de mogelijkheid om te proberen wensstenen in een klein gat in de kloofwand te gooien. Afhankelijk van de steen die er in ging zou je het geluk krijgen wat er op stond. Jammer genoeg was het niemand gelukt. De toer eindigde met een lofzang, gezongen door de gondelier, over Iwate.

De laatste stop voor Morioka was Jodogahama Beach. Elke website over de Iwate regio geeft aan dat je hier echt moet stoppen. Het was ook zeker de moeite waard voor het het uitzicht en een lekkere duik in het koele water (aanzienlijk koeler dan in Sendai). Het water daar is ook glashelder, blijkbaar het gevolg van het feit dat het kouder is.

Uiteindelijk doorgereden naar Morioka door de bergen. Veel tunnels, maar kans om veel van het landschap te zien. Mooie bergen en uitzichten over rivieren en valleien.

Soma Nomaoi

July 30, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag was het enigszins vroeg opstaan, de wekker ging om 5:45. Na het vroege opstaan voor het suppen valt dat best mee. We moesten ongeveer 3 uur terugrijden om het paardenfestival in Soma mee te maken. De definitieve planning was pas in Juni bekend en toen hadden we de route inclusief hotels al uitgestippeld.

In Soma aangekomen konden we ons tussen de menigte vervoegen, het was best druk. De optocht ging om 9:30 van start en duurde zo'n anderhalf uur. We konden gelukkig een plekje in de schaduw bemachtigen waar alles goed te zien was. Er kwamen zo'n 400 paarden voorbij met ruiters in harnas, veel kleuren en allemaal verschillende dingen qua harnas, helm of vlag.

Hierna gingen om 12:00 de paardenraces van start. Dit was indrukwekkend om te zien Ze droegen traditionele kleding en gingen op topsnelheid. Ook niet echt zonder gevaar, we hebben er een aantal van het paard zien vliegen en de brancard moest er ook aan te pas komen.

Er was hier jammer genoeg erg weinig schaduw te vinden en het was enorm warm, zonder enige wind. Dat in combinatie met veel mensen maakte het na een tijdje onplezierig om er nog te blijven. We besloten verstandig te zijn en hebben schaduw, verkoeling en vooral drinkwater opgezocht.

Uiteindelijk in de auto gesprongen om weer terug te reizen naar Morioka. Een lange dag, met twee lange ritten, maar de kans dat we dit nog een keer zouden zien is niet erg groot, dus wat ons betreft de moeite waard.

Mountainbiken bij Mt. Iwate

July 31, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 27 °C

Vandaag een sportief dagje, want we gaan mountainbiken bij Mount Iwate. Met 2038 meter de hoogste berg van de prefectuur Iwate en een actieve vulkaan.

Om 9:15 kwamen we aan bij Lodge Clubman waar we Junya en zijn vader ontmoeten, onze gidsen/instructeurs voor de dag. Gisteren nog heen en weer gemaild met Jun over de hitte en hoe verstandig het was om het mountainbiken door te laten gaan. Op zijn advies zijn we overgestapt op e-bikes; mountainbikes met trapondersteuning.

Na een duidelijke instructie het eerste stukje van de rit naar een parkeerplaats om de basisvaardigheden te oefenen en zodat ze het vertrouwen hadden dat de rit niet in een ambulance zou eindigen.

Iets verder gereden kwamen bij het laatste punt waar we stopten voor een instructie over het oprijden en afdalen van hele steile stukken. Bij het zelf oefenen hebben we denk ik voor het eerst meegemaakt dat Christiaan het in de eerste instantie niet durfde en Sander het direct wilde doen. Uiteindelijk alles goed gekomen en klaar om verder te rijden.

We zijn de berg opgereden en hebben een tussenstop gemaakt bij een groot stuk met allemaal lavagesteente, het resultaat van de laatste uitbarsting in 1919. Na deze korte stop gingen we weer enthousiast verder.

Het was wederom een warme dag, maar gelukkig bewolkt, wat enorm scheelde. De e-bikes waren ook een zeer goede keuze we zijn uiteindelijk zo'n 5 uur bezig geweest, op gewone mountainbikes was het met de steile stukken echt te zwaar en warm geweest.

Voor de lunch een lekkere pizza! We stopten bij een Italiaans restaurant ergens in het bos. Een onverwachte maaltijd, maar wel lekker.

Na de lunch kwamen de uitdagendere stukken van de dag. We klommen hoger op Mt. Iwate om uiteindelijk bij ski hellingen aan te komen. Hier gingen we tegen omhoog, erg zwaar zelfs met de trapondersteuning. Het was wel de opbouw naar wat wellicht het allerleukste was voor de kinderen; hard naar beneden racen. De steile ski helling konden we een heel stuk de berg af volgen.

Een laatste stuk door de bossen leidde ons weer terug naar de lodge waar we ons konden douchen en nog van een drankje konden genieten. Een lange intensieve activiteit, die we allemaal enorm leuk hebben gevonden. We waren overigens precies op tijd binnen, want 10 minuten later was er een wolkbreuk en die is zeer lang doorgegaan.

Terug in Morioka zijn we voor een snelle avondmaaltijd een ieniemienie restaurant in gedoken. Vooral Sander en Rogier zaten bijzonder krap. Het was wel met goede reden, hier was de Morioka Jajamen bedacht. Eén van de drie noedelspecialiteiten van Morioka. Een lekkere maaltijd en zeer snel weer buiten.

Morgen weer eens iets later opstaan, we gaan zwemmen op een uurtje van Morioka en een festival meemaken in Morioka.