Japan
Neichi

Morioka via Geibikei en Jodogahama

July 29, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 32 °C

Vanochtend op tijd uitgecheckt bij het hotel en in de auto gesprongen om weg te rijden uit Sendai. Het ontbijt bestond uit broodjes van de FamilyMart. Er zijn drie 24-uurs minisupermarktjes in Japan en die zijn op elke straathoek te vinden. We kunnen kiezen uit FamilyMart, 7-Eleven of Lawsons, allemaal met ongeveer hetzelfde assortiment. Ideaal om ontbijt, lunch en drinken te halen.

We wilden niet direct naar Morioka rijden om daar weer een dag in een stad door te brengen. We hadden twee tussenstops op de planning staan.

Onze eerste stop was bij Geibikei Gorge. Een mooie rivier door een nog mooiere kloof die we konden bezichtigen vanaf een bootje aangedreven door spierkracht. Met een volle boot en enthousiaste gondelier (denk Venetië, maar dan in Japan en grotere boot) vertrokken we om 9:00.

We gingen de rivier rustig af, onder begeleiding van een lading vissen en enkele eenden. Allemaal in de verwachting dat de toeristen wat voer in het water zouden gooien. Een leuk gezicht, want naast kleine visjes zwommen er ook regelmatig grote karpers mee.

Aan het einde van de kloof was er een stop met de mogelijkheid om te proberen wensstenen in een klein gat in de kloofwand te gooien. Afhankelijk van de steen die er in ging zou je het geluk krijgen wat er op stond. Jammer genoeg was het niemand gelukt. De toer eindigde met een lofzang, gezongen door de gondelier, over Iwate.

De laatste stop voor Morioka was Jodogahama Beach. Elke website over de Iwate regio geeft aan dat je hier echt moet stoppen. Het was ook zeker de moeite waard voor het het uitzicht en een lekkere duik in het koele water (aanzienlijk koeler dan in Sendai). Het water daar is ook glashelder, blijkbaar het gevolg van het feit dat het kouder is.

Uiteindelijk doorgereden naar Morioka door de bergen. Veel tunnels, maar kans om veel van het landschap te zien. Mooie bergen en uitzichten over rivieren en valleien.

Neichi