Japan
Yashikidai

Mountainbiken bij Mt. Iwate

July 31, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 27 °C

Vandaag een sportief dagje, want we gaan mountainbiken bij Mount Iwate. Met 2038 meter de hoogste berg van de prefectuur Iwate en een actieve vulkaan.

Om 9:15 kwamen we aan bij Lodge Clubman waar we Junya en zijn vader ontmoeten, onze gidsen/instructeurs voor de dag. Gisteren nog heen en weer gemaild met Jun over de hitte en hoe verstandig het was om het mountainbiken door te laten gaan. Op zijn advies zijn we overgestapt op e-bikes; mountainbikes met trapondersteuning.

Na een duidelijke instructie het eerste stukje van de rit naar een parkeerplaats om de basisvaardigheden te oefenen en zodat ze het vertrouwen hadden dat de rit niet in een ambulance zou eindigen.

Iets verder gereden kwamen bij het laatste punt waar we stopten voor een instructie over het oprijden en afdalen van hele steile stukken. Bij het zelf oefenen hebben we denk ik voor het eerst meegemaakt dat Christiaan het in de eerste instantie niet durfde en Sander het direct wilde doen. Uiteindelijk alles goed gekomen en klaar om verder te rijden.

We zijn de berg opgereden en hebben een tussenstop gemaakt bij een groot stuk met allemaal lavagesteente, het resultaat van de laatste uitbarsting in 1919. Na deze korte stop gingen we weer enthousiast verder.

Het was wederom een warme dag, maar gelukkig bewolkt, wat enorm scheelde. De e-bikes waren ook een zeer goede keuze we zijn uiteindelijk zo'n 5 uur bezig geweest, op gewone mountainbikes was het met de steile stukken echt te zwaar en warm geweest.

Voor de lunch een lekkere pizza! We stopten bij een Italiaans restaurant ergens in het bos. Een onverwachte maaltijd, maar wel lekker.

Na de lunch kwamen de uitdagendere stukken van de dag. We klommen hoger op Mt. Iwate om uiteindelijk bij ski hellingen aan te komen. Hier gingen we tegen omhoog, erg zwaar zelfs met de trapondersteuning. Het was wel de opbouw naar wat wellicht het allerleukste was voor de kinderen; hard naar beneden racen. De steile ski helling konden we een heel stuk de berg af volgen.

Een laatste stuk door de bossen leidde ons weer terug naar de lodge waar we ons konden douchen en nog van een drankje konden genieten. Een lange intensieve activiteit, die we allemaal enorm leuk hebben gevonden. We waren overigens precies op tijd binnen, want 10 minuten later was er een wolkbreuk en die is zeer lang doorgegaan.

Terug in Morioka zijn we voor een snelle avondmaaltijd een ieniemienie restaurant in gedoken. Vooral Sander en Rogier zaten bijzonder krap. Het was wel met goede reden, hier was de Morioka Jajamen bedacht. Eén van de drie noedelspecialiteiten van Morioka. Een lekkere maaltijd en zeer snel weer buiten.

Morgen weer eens iets later opstaan, we gaan zwemmen op een uurtje van Morioka en een festival meemaken in Morioka.

Yashikidai