Cát Bà

October 12, 2022 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Sjunde oktober tog vi oss in i land nummer fyra, Vietnam! Eftersom vi var i södra Vietnam precis innan pandemin höll vi oss denna gång i norra delarna.

Det enda vi egentligen visste att vi ville göra, var att åka till Halongbukten och åka på en båttur bland alla tusentals öar. Men efter lite research och tips från vänner beslöt vi oss för att åka ut till den stora ön Cát Bà, utanför Halongbukten. Därifrån kunde man åka på båttur i Halong, men också i den mindre turistiska Han La-bukten. Anledningen till att den är mindre turistisk är inte att den är mindre vacker, utan helt enkelt för att den inte ingår i det Unesco världsarv som Halong är en del av.

Vi hade dock lite otur i starten. Norra Vietnam hade precis haft sin regnperiod, och därför är vädret lite instabilt just i början av oktober. Våra två första dagar regnade det nästan konstant hela dagen. Inget ösregn, men tillräckligt mycket för att inte vilja gå ut. Vi var glada över att vi hade bokat ett fint hotellrum som man gärna kunde stanna kvar i över dagen. Bra badrum och säng, och framför allt ett stort panoramafönster ut över bukten. Vi smög oss ut för lunch och middag, men det var ungefär det. Helt ärligt var det ganska skönt att ta det väldigt lugnt efter flera veckor av fullt ös!
    Cát Bà är en fin men väldigt turkisk stad, åtminstone nere vid hamnen. Det går inte att bada vid själva stan, utan man måste ta sig runt till andra delar. Det finns massor med mysiga små restauranger, och innan pandemin fanns det troligtvis massor av hotell och restauranger som hade servering uppe på toppen av de höga husen. Nu hittade vi dessvärre inga sånna, men det hade varit så vackert att sitta i solnedgången och från den höjden och titta ut över vattnet och klipporna.

Namnet Cát Bà betyder "Bara kvinnor" typ. Vår guide under båtturen sa att det namnet kom till under tidigare krig, eftersom kvinnor och barn evakuerades dit då, bara de fick vara där. Men när jag läste på så ser jag en annan historia om att tre kvinnor hittades uppspolade på varsin strand runt ön för flera hundra år sedan, de fick varsitt tempel upprest i sin ära, och därifrån kom namnet.
    Man har i alla fall hittade reser från bosättningar så gamla som 6000 år, så det har i alla fall bott människor där relativt länge.

Från tredje dagen skulle det vara fint, så då bokade vi vår efterlängtade båttur i Han La. Det blev en 2 dagar 1 natt-tur, och vi som var vana vid de mycket enkla förhållanden som var på båtturen i Indonesien mot Komodo Island var helt överväldigande av standarden på denna båt. Det var en ganska liten båt, totalt 10 hytter, men alla var små lyxrum! Vi bodde på övervåningen och hade enorma panoramafönster ut mot vattnet. En stor säng, fin inredning och ett privat kaklat badrum. Resten av båten var också jättefin med en fin matsal, och så framför allt superhärliga soldäck där man kunde både sola på solstolar och sitta ner vid bord. Båten hade en bar där man kunde beställa otroligt goda drinkar, bland de godaste vi druckit under hela resan till och med!
    Vi var bara 5 par på båten så det var lugnt och behagligt och gott om plats för alla.
    Båtturen var härlig och solig och otroligt vacker. Vi paddlade kajak in i tunnlar och laguner på ett ställe, fick hoppa av och bada (det var kallt!! I alla fall när man inte var under vattenytan!) och nästa dag så besökte vi en gammal fiskeby och fick lära oss mer om hur man levde på ön förr i tiden. Vi fick testa lokalt producerat "vin" (det var mer som sprit, inte så gott). De smaksätter den med allt möjligt, olika djur är inte ovanligt, så i en burk var smaksättningen från en massa olika ormar... Jag valde dock hibiskussmaken och Joel honungssmaken..
    Solnedgången från båten kvällen innan var såå vacker, vi låg ankrade i en vik med massor av små vackra och gulliga öar runt oss. Magiskt!
    Såhär i efterhand önskar vi att vi bokat ytterligare en natt, men vi visste inte att man kunde göra det förrän efter att båtturen var slut.

På väg tillbaka till hamnen i Cát Bà bokade vi en till hotellnatt på ön, lämnade våra grejer där när vi hoppat av båten, och upptäckte stränderna runt där vi bott i flera dagar, men inte kunnat utforska pga regn. Det var framför allt två stränder som var fina att besöka på den delen av ön (man kan ju hyra moppe/köpa en tur runt andra delar av ön också). Tyvärr har det byggts enorma hotellkomplex vid båda stränderna, stora skyskrapor som skuggar stränderna framåt eftermiddagen. Men stränderna var fina och utsikten ut mot havet vacker.
    Något som vi märkt under våra dagar i Vietnam är att vattnet inte är sådär kristallklart som i Filippinerna. Faktum är att det är totalt grumligt. Anledningen är för att öarna i Halong och Lan Ha-bukterna består av kalksten, vilket gör att vattnet är fullt av partiklar som solen kan reflekteras i. Lite trist att inte kunna dyka eller snorkla.

Morgonen efter spontanbestämde vi oss för att fara vidare, så vi köpte biljetter för att ta oss vidare till nästa område, en ö ett par timmar bort som hette Quan Lan.