Sydostasienresan

July 2022 - January 2023
A 172-day adventure by Johanna & Joel Read more
  • Uppsala

July 11, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 19 °C

Måndagen den 4 juli, dagen efter att vi skulle ha åkt, tillverkades Joels pass och torsdagen 7 juli hade vi det i handen. Vi försökte skratta åt det istället för att bli bittra... Det är BARA vår otur att, så att säga, precis INTE få det i tid.

Flygbiljetten avbokade vi på lördagen, en dag som i övrigt helt och hållet bestod av att försöka hitta nya flygbiljetter och ordna med att boka om det första (och hitttills enda) boendet vi har bokat.
    En väldigt bekväm ditresa; Stockholm - Bangkok - Kuala Lumpur blir nu istället Stockholm - Doha - New Delhi - Colombo - Singapore, och sedan buss in i Malaysia. Därtill behöver vi, som biljetten ser ut nu, hämta ut bagaget i New Delhi, gå genom immigration, och checka in igen, vilket innebär att vi behöver ett turistvisum in i Indien. Har vi tur kan vi "slå ihop" resorna på Arlanda, flygbolagen Qatar Airways och Srilankan Airways samarbetar, så det BORDE gå. Men ja. Vi vet inte förrän vi vet.

Det gäller att se det positiva i deta hela:
    - Visumet till Indien ansökte vi om online, och fick på ett dygn! Yay!
    - Vi hann boka om alltihop innan SAS-strejken! Yay!
    - Vi har nu mer tid att äta upp mat i kyl/frys! Yay!
    - Vi har infört en strikt träningsregim och har tränat varje dag sen 3/7! Yay!
    - Vi har haft tid att köpa bra resekuddar! Yay!
    - Vi har haft tid att uppdatera vår reseförsäkring, så att den är ännu bättre! Yay!

Nästa inlägg blir förhoppningsvis inte i Sverige. På måndag morgon 18/7 får ni gärna tänka på oss en extra gång och hålla tummarna att Arlanda-köerna är hanterbara.

So long!

Tioman island

July 21, 2022 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Äntligen framme!! Efter drygt två dygn på resande fot kom vi tillslut fram till Kumpung Panuba på Tioman island. Resan gick över all förväntan, alla flygbyten gick fint och väskorna kom fram. Bytet i Indien var dock… intressant. Trots att vi redan var incheckade hela vägen till Singapore så behövde vi typ checka in igen, en oklar procedur som tog en timme. Detta gällde dock alla passagerare, så verkar vara någon grej de har för sig. Ja och sen så fungerade ju Joels splitternya pass inte i immigration i Singapore,så han fick stå i en ny kö medan jag (Johanna) hämtade väskorna - som hängt med hela vägen från Stockholm!!

Framme i Singapore tog vi till slut en välförtjänt (och dyr) segeröl innan bussen mot Malaysia och Tanjung Gemuk avgick. Den väldigt skumpiga, och väl över hastighetsbegränsningen snabba, resan tog bara typ tre timmar, vilket innebar att vi landade i Tanjung Gemuk mitt i natten, och dessutom passade ett makalöst häftigt monsunregn på att ösa ner över oss precis när vi skulle av bussen. Vi fick kuta in under ett plåttak på någon form av parkering och stå där tills det värsta lagt sig. Efter att ha dragit på oss regnponchos och skydd för ryggsäcken hade regnet lugnat sig något och vi hittade en nattöppen liten restaurang där vi fick sitta och hänga tills nästa morgon. Vi roade oss med mobilspel och sötat kaffe och te.

Hur som helst blev klockan i alla fall snart 11 då färjan mot Tioman island gick. Efter en ca två timmar färjetur över ett ganska vågigt hav kom vi fram. Vi bor i ett mysigt litet rum med magisk utsikt över Sydkinesiska havet med egen terrass. Vårt boende hör till ABC-färjeläget/stranden, men ligger lite off, så för att ta sig till det område där alla små restauranger ligger behöver man vandra en liten bit genom djungeln, upp ganska brant och ner igen, vilket tar typ 10 min (Igår tog vi oss tillbaka på 6 min, Joel var mkt nöjd)

I förrgår när vi kom fram skulle vi ”bara ta en tupplur på en timme” kl 16, men vaknade kl 21.30 helt överkörda. Välbehövlig sömn, även om det var lite synd att sova bort första kvällen.

Igår gick vi längs med hela ABC- och Jetekstranden. Vi blev rekommenderade att hyra cyklar men tyckte att det lät onödigt, mysigt att gå ju! Visade sig att de hade rätt… det blev 4 timmar i gassande hetta fram och tillbaka och helt dyblöta av svett, men vacker promenad i alla fall. Nästa gång tar vi dock cyklarna..

Idag tar vi nog det mest lugnt, ser över vad vi vill göra resterande dagarna här på Tioman. Den 26e ska vi ta bussen norrut, till Kuala Besut,och därifrån ta färjan över till Perhentian Islands, vårt nästa stopp!

Perhentian Kecil

August 3, 2022 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Nu har vi spenderat 7 av 8 nätter på Keranji Beach resort på Perhentian Kecil, den mindre av de två bebodda Perhentian Islands (den större heter Perhentian Besar). Keranji är en liten resort på sydvästra Kecil, lite off från ”partystranden” på ön, Long Beach, men gudars så lugnt och mysigt det är här! Vi bor i en liten bungalow, med inte så mycket mer än en säng, en fläkt och ett myggnät, men det har fungerat oväntat bra, det är bara de timmar om dygnet när elen är avstängd, och fläkten alltså inte fungerar, som kan bli jobbiga, tur då att havet ligger två meter från bungalowen (alla fall för den vi bor i). Stället drivs av två bröder som är två av de vänligaste och mest tillmötesgående människor jag träffat, och hjälper till med allt möjligt man behöver hjälp med. Maten i den lilla restaurangen är otroligt god, det säger mycket med tanke på att vi inte varit så imponerade av malaysisk mat hittills… Djur har vi gott om, hönor med tuppar, två kaniner, två kattungar, fåglar (varav en korallhäger som verkar bo här), geckoödlor av alla storlekar, andra ödlor, fjärilar i mängder, varaner och annat smått och gott. Drömmen!

Promenaden till Long Beach (som är det enda stället (med undantag för en restaurang på det lite mer närliggande Coral Bay) som har barer/restauranger som serverar alkohol) tar med lite tempo ca 30 minuter, och går genom djungel, men på en stenlagd gång av varierande kvalitet. Det är i alla fall inga problem att gå (även i flipflop!) och nattetid behöver man bara en pannlampa så är det inga problem. Vi har varit väldigt glada och nöjda att vi bor där vi bor, men förstår om vissa kanske tycker det är lite väl off. För den som inte vill knata genom djungeln finns det taxibåtar som kan ta en överallt, inklusive Perhentian Besar.

Under tiden här har vi tagit det väldigt lugnt. Det har varit flera dagar av bara lugnt häng på vår lilla veranda, i skuggan läsandes Harry Potter (vi har laddat läsplattorna med alla böcker), men vi har också gått på hikes på olika platser på ön. Igår var vi på en otroligt jobbig men vacker och rolig utflykt till bland annat fyra av de kända stränderna på ön, alla mer vackra än den tidigare. Det var 7 timmar av svett. Just igår var det enormt fuktigt i luften, så efter bara någon timme var vi lika blöta som om vi hade badat. Turen gick mestadels genom djungeln, som tyvärr är… tom. Alltså, ja, det är skönt att slippa vara orolig för ormar och annat farligt, men människans påverkan på naturen blir sorgligt märkbar när man knappt ens hör ett fågelkvitter när man går igenom tät djungel. Innan vi gick tillbaka till Long Beach där vi drack en segeröl och åt en segerburgare, fyllde vi på energiförrådet på den enda resorten på norra halvan av ön, D’Lagoon. Vi råkade (vi skulle vara lite våghalsiga och beställa ngt vi inte visste vad det var) bland annat beställa in typ.. fiskpuffar, som är en lokal rätt på ön. Vi har ätit de förr, och har inte varit jätteimponerade, de smakar som… torra fiskbrödsbullar. Såsen är god i alla fall, hehe.

Idag skulle vi ha åkt på en snorklingstur runt i närområdet, men när vi vaknade var havet i uppror, höga vågor och blåst, och framåt lunch började det regna lite, så vädret var mindre idealt. Förhoppningsvis kan vi åka imorgon förmiddag istället, som en avskedstur innan vi åker båt tillbaka till fastlandet på eftermiddagen. På kvällen tar vi sedan nattbussen till Kuala Lumpur, där vi på fredag morgon tar flyget till Sandakan på Borneo!! Där väntar sedan en fyra dagars tur bl.a. längs Kinabatanganfloden! Förhoppningsvis får vi då se vilda orangutanger!! Därefter spenderar vi någon vecka till på Borneo innan vi troligtvis tar oss till Bali! We’ll keep you posted!

Kota Kinabalu, Borneo

August 15, 2022 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Nästan tio dagar har vi nu spenderat på Borneo, den norra malaysiska delen. Första fyra dagarna var vi på en så kallad river cruise längs Kinabatanganfloden. Vi utgick från Sandakan, Borneos näst största stad, och det hela började med besök på Sepilok Orangutang rehabilitation center, och Sun bear conservation center. Orangutangstället var egentligen bara ett område med boardwalks och nursingområden för unga orangutanger som ännu inte klarar sig själva, men det fanns inga stängsel utan de kunde röra sig fritt ut i djungeln om de ville. De erbjöd mat till orangutangerna, men väldigt ensidigt så att de skulle tröttna och försöka hitta egen mat. Vi såg ett gäng orangutanger, framför allt i nursingområdet. Sun bear-stället räddar malajbjörnar som antingen har köpts som husdjur, från djurparker eller liknande. De kan mer sällan släppas ut, eftersom de ofta har svårt att anpassa sig och bli vilda igen. Där var det lite sorgligt, med björnar som vankade av och an, och såg inte jätteglada ut. Men bättre än att vara instängda i små burar förstås.

Sen åkte vi båt till floddeltat. Första natten utgick vi från Abai jungle lodge, och de följande två nätterna bodde vi högre uppströms, på Kinabatangan River lodge. Dagarna bestod i båtturer i olika delar av floden där vi fick njuta av Borneansk djungel och en hel del djur och fåglar. Näsapor, kort- och långsvansade makaker, red leaf monkeys (detta var tydligen ovanligt), en pälsfladdrare (vem visste att det djuret ens fanns!?), civet, fem olika hornbills, rovfåglar, olika hägrar osv osv. Jag (Johanna) som är van vid sydafrikanska guidingsättet där ALLT är av intresse, saknade dock att guiden pratade om växter, den geologiska miljön, områdets historia etc när man inte såg något större. Shoutout till alla mina guidekompisar där nere som gör ett fantastiskt jobb, vilket jag verkligen förstår nu! En av höjdpunkterna var i alla fall att se en vild orangutang, dessutom en alfahanne, precis vid ankomsten till vårt andra boende. Just denna tid på året ser man nämligen inte så mycket orangutanger där vi var, eftersom det inte var fruktsäsong.

Därefter tog vi en ca 7 timmars bussresa västerut, mot Kota Kinabalu, malaysiska Borneos huvudstad. Vi bodde enkelt på ett hotell mitt i stan där vi utgick ifrån när vi bland annat besökte ett våtmarksområde, öarna utanför KK, upptäckte staden och tog en dagstur till Mount Kinabalu, Sydostasiens högsta berg! Vid Mt Kinabalu vandrade vi olika vandringsleder runt kring berget, totalt fick vi till 15 km och 25000 steg. Djungeln var vacker, men dessvärre var nästan alla utkikspunkter igenväxta så man såg inte så mycket. Efter halva vägen upptäckte vi också de blodiglar som några av er varnade oss för, små äckliga rackare, sjukt snabba och korvade sig gärna in i ventilationsöppningar på skorna. Joel ryser fortfarande nu när jag pratar om dem ^^ .
    Öarna runt KK var vackra, men vattnet inte snorklingsvänligt, väldigt dålig sikt, och man fick inte simma var man ville. Vi köpte ett två-öars-pass där man fick åka mellan två öar. I efterhand hade vi nöjt oss med en ö, det blev lite stressigt på varje ö eftersom man kände att ”snart ska vi åka igen”, framförallt eftersom att sista båten tillbaka till KK gick vid 16-tiden.

I övrigt på Borneo har jag hunnit med en urinvägsinfektion (imponerad av sjukvårdssystemet, fick träffa läkare, bli undersökt och få antibiotika och annan medicin för totalt 137kr) och Joel en magsjuka. Vi har tvättat och Joel har klippt håret. Vi har också ätit de godaste små hamburgarna jag någonsin ätit, på ett gatukök utanför hotellet (det var inte där Joel blev magsjuk, haha).

Efter ca 28 dagar i Malaysia flyger vi nu mot Indonesien och Bali, med mellanlandning i Kuala Lumpur. Det blir alltså land nummer två, och ett nytt land för både mig och Joel, spännande! Planen är några dagar i turistiska Bali, och sen vidare antingen norrut på Bali, eller direkt över till öarna i området runtomkring, Nusa Lembongan, Gili, Lombok etc.

Bali

August 19, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Fyra dagar spenderade vi på Bali, närmare bestämt Canggu i södra Bali. Det var inte riktigt vår kopp te, alldeles ”för mycket” av allt, turister, klubbar, restauranger… det fanns inte en fläck i typ hela området vi rörde oss där det inte var bebyggt. Vi pratade med några lokalbor som berättade att när de var unga (ca 30 år sen) var hela området bara djungel, vilket det inte fanns ett spår av nu. De berättade hur mycket det saknade det, väldigt sorgligt.

Vi bodde i alla fall trevligt på Ary Guest house, och det var lite spännande att se hur det kan vara.

Vi spenderade dagarna på stranden i närheten där vi bodde, vi vandrade längs hela Canggu och Seminyaks stränder, och testade flera olika mysiga strandbarer och restauranger. Första dagen hängde vi nästan hela dagen på en strandbar som hette The Moon Bar. Väldigt enkelt, men så trevligt. Där kostade två strandsängar kostade 100 000rp (typ 70kr) motsvarande på den flådiga strandklubben bredvid kostade 16 miljoner rp (typ 11 000kr). Samma dag åt vi på en restaurang, Synkonah, där vi åt magiskt god mat, och drack fantastiskt goda Espresso Martini.

En dag hyrde vi en vespa och åkte runt till flera stränder längs hela södra snurpen av Bali. Vi hittade ett par favoriter, tex Thomas Beach och Belangan Beach. I Nusa Dua gick vi runt längs Nusa Dua Beach, där det fanns en otroligt flådig resort, Melia Bali, där vi drömde om att vi ska bo någon gång när vi är gamla och rika. Det såg fantastiskt mysigt och genuint ut, samtidigt som det var väldigt lyxigt. Överallt, även i detta mer lyxiga område, påminns man dock om hur mycket pandemin påverkat. Överallt ser man resorts och hotell som verkar har lagts ner nyligen, bungalows som tydligt är övergivna, men ännu inte helt överväxta, så typiskt för typ 1-2 år sen.

Joel körde oss i alla fall säkert runt i den helt galna trafiken. Framför allt så otroligt mycket trafik, både vespor och bilar, som behandlar körfiler väldigt styvmoderligt. Vesporna knör sig förbi bilarna på alla möjliga och omöjliga sätt, och det är lite… snabbast går först-mentalitet.

Nu har vi i alla fall tagit oss till den mindre systerön till Bali, Nusa Lemobongan där vi trivs såå bra. Såhär i efterhand skulle vi nog har researchat lite mer, och försökt hitta de lite mer dolda pärlorna, troligtvis i norra delarna av Bali. Men nu vet vi det till nästa gång!

Nusa Lembongan

August 26, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Efter några dagar i ett extremt busy Bali så tog vi alltså färjan över till Nusa Lembongan, en liten plutt-ö ca 30 minuter med speedboat från Bali. Ön är verkligen liten, man åker runt hela på bara någon timme, och sitter ihop med en ännu mindre ö, Nusa Cenenigan, med en känd liten bro, ”the Yellow bridge”. Det finns inga bilar på ön, utan man tar sig runt med vespa eller cykel.
    Vi hyrde en vespa direkt när vi landat på Mushroom Bay, eftersom vi behövde ta oss till vår strand, Jungut Batu. Det var en spännande tur, vi trängde alltså in oss och våra två ryggsäckar på en vespa och tog oss ca 15 minuter över ön. Gick oväntat bra, trots vindlande vägar och branta backar.

På Lembongan tog vi det ganska lugnt, samtidigt som vi gjorde en hel del. Vi gjorde flera heldags-strandhopparturer, då vi på små grusvägar letade oss fram till en massa kända och mindre kända stränder och sevärdheter på öarna. En av favoriterna var The View Day Club på Cenenigans högsta punkt. De hade en härlig infinitypool med utsikt över Lembongan och sundet emellan de två öarna. Tyvärr var både mat och dryck där dyrt, så vi stannade bara någon timme eller så.
    En annan favorit var Mahana Point, också på Cenenigan, där vi åt lunch två gånger, som låg dramatiskt vackert högt uppe på en klippa. Där njöt vi av resans hittills bästa Mie Goreng (Fried noodles) och en öl samtidigt som enorma vågor kraschade in under oss - mäktigt!
    Andra häftiga platser var Devils Tear och Blue Lagoon där naturen bildat enorma klippväggar med grottor där vågorna och klipporna skapar ett häftigt skådespel. Makalösa färger på vattnet och naturliga infinitypooler som bildats på de platta klipptopparna. Vågorna pressas ihop och blir riktigt höga och dramatiska.

Vi bodde fint på stranden med flera trevliga restauranger och barer runt oss. Bredvid oss hade vi tex Lindas Bar där vi drack riktigt goda drinkar! På vårt hotells restaurang hade vi tyvärr sämre upplevelser, vi åt bland annat tonfisk som var totalt överstekt, och pizzor som måste ha varit fryspizzor.

Efter påtryckningar från Joel, som redan har dykcertifikat, så bokade vi ett provdyk för Jojo för att se om hon gillade det. Vi gjorde dyken på French Kiss Divers som låg nära vårt hotell. Joel gjorde ett refresher-dyk eftersom det var så länge sen han dök sist (2017). Jojo fick först testa i en pool tillsammans med andra nybörjare, liksom lära sig hur man gjorde, vilket gick bra. Under tiden som vi var i poolen började dock helt plötsligt hela ön att skaka - en jordbävning!! Den visade sig ha epicentrum ca 60 km utanför Denpasar på Bali, och mätte 5.5 på richterskalan. Ingen skada på hus tack och lov!

Dagen efter åkte vi ut för provdyk ute i havet, vid Crystal Bay och Manta Point. Så häftigt! På Crystal Bay såg vi flera sköldpaddor, och innan vi hoppade i vattnet - delfiner! Sen tog vi oss till Manta Point, en fantastiskt vacker tur. Manta Point ligger utanför Nusa Penida, och kustlinjen på väg dit var bara helt otrolig, Joel var helt överväldigad. På Manta Point såg vi hur många enorma mantarockor som helst, så häftigt!! Dyken gick bra, och jag (Jojo) tyckte det var både lätt och roligt. Så pass att jag bestämde mig för att fortsätta och ta Open Water dykcertifikat! Det innebar att dagen fortsatte med mer övning i French kiss Divers träningspool. Dagen efter gjorde vi två fantastiska drivdyk, där man helt enkelt åker med strömmen längs med revet. Första stället hette Toyapakeh, där vi bland annat såg sköldpaddor, skorpionfisk och en massa olika fiskar och koraller, och därefter SD Point, som också bjöd på ett fantastiskt fisk- och koralliv. Dagen fortsatte sedan med teoriprov för mig, vilket jag klarade, 47 av 50 poäng, vilket innebär att jag klarade och fick mitt dykcertifikat! Woho!

Dagen efter var sista dagen, och vi tog det lugnt på stranden innan vi åt lunch på Mahana Point innan vi tog oss till norra delen av Lembongan där vi åkte på en tur mangroveträsket som finns där. Vi åkte på klassiskt vis, i en liten träbåt som fördes fram genom träskets vindlande gångar av en äldre liten gubbe med en lång trästav. Mycket mysigt, Joel hamnade i zen-mode!

Sammantaget älskade vi Nusa Lembongan, mysigt och vackert, och fantastiskt att kunna ta sig över hela ön, inklusive Cenenigan, så enkelt och snabbt!

Gili Air

August 31, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vi ligger lite efter i postandet, men eftersom målet är en bloggpost per ställe för framtidens skull, kommer det komma lite inlägg om tidigare resemål här framöver. Troligtvis kommer vi väl ligga efter hela resan, haha. Så här kommer i alla fall några rader om Gili Air!

Från en plutt-ö till en annan, Gili Air! En av tre miniöar utanför stora Lombok, öster om Bali. Denna ö är ännu mindre, och helt platt och verkar vara i princip helt uppbyggd runt turismen. Här finns inga fordon drivna av fossila bränslen alls, här tar man sig fram med cykel, el-scooter eller häst och vagn. Vi bodde på östra, lite lugnare, delen av ön, på ett litet ställe som hette Abdi Fantastik. Här var det lugnt och för det mesta tyst, även om böneutropen från öns moské regelbundet hördes under dygnet, även klockan fyra på morgonen..! Boendet låg på ”soluppgångssidan” av ön, så här spenderade vi ofta bara förmiddagen, och tog oss sedan till andra delar av ön. Utanför oss kunde man i alla fall snorkla fint längs ett rev, även om strömmarna gjorde det lite jobbigt att hålla sig kvar. Han som oftast var den som jobbade hette Lin och var en otroligt rolig typ. Han hade en röst som Sean Banan och sa att allt var ”fantaaastic”, vi misstänkte starkt att det inte bara var tobak i cigaretterna han konstant rökte…

På Gili Air knockades vi framförallt av undervattenslivet. Vi gjorde en snorklingstur och en dyktur under vistelsen, båda helt magiska! Snorklingsturen tog oss till fyra olika snorklingsställen som alla var superfina med sköldpaddor, koraller och förstås en massa massa fiskar. På ett ställe snorklar man kring märkliga undervattensstatyer utanför grannön Gili Meno. Det är tydligen ett projekt som kallas ”Nest”, skapat av undervattensfotografen Jason DeCaires Taylor för att bilda ett artificiellt rev. Det var häftigt, men packat av snorklare, och en lång kö av folk som ville simma ner och bli fotade vid statyerna. Vi nöjde oss med att snorkla runt dem ett tag och bara titta, och fortsatte istället att titta på fisklivet runt omkring.
    På dykturen vid Turtle Heaven såg vi enormt många gigantiska sköldpaddor, och fick även se Lion fish, Scorpion fish, blåsfisk, bläckfisk, box fish, hummer etc. Så vackert, vi dök runt en stor ”korallkulle”. Enda negativa var att vi såg några snorklare bete sig riktigt illa mot en sköldpadda. Den var på väg upp för att andas och när den närmade sig ytan simmade de snabbt fram till den och en av snorklarna liksom tryckte ned den under ytan. Sen när den skulle vända och simma ner igen höll de fast den och försökte hindra den från att simma iväg. Tyvärr var vi nere på 18 meter, vilket gjorde att vi inte kunde simma till dem och skälla ut dem, men satans vad arga vi var!
    Hur som helst så var dyket i övrigt fantastiskt, och jag (Jojo) tyckte det kändes skönt att första dyket som certifierad, utan en regelrätt instruktör, gick bra!

I övrigt spenderade vi dagarna med att cykla och vandra runt på ön, äta på olika små strandbarer, dricka goda drinkar och sola i värmen. Vi provade att dricka rödvin en gång, första gången på länge, men det var riktigt otäckt, smakade som konstig saft.
    Lokalbefolkningen på ön är helt otrolig, så vänliga och hjälpsamma! När vi två gånger hade problem med vår hyrcykel så kom det fram flera människor och ville hjälpa till. Alla gulliga småbarn vi passerade ville vinka och hälsa och ja, alla var verkligen så trevliga! En kväll när vi åt middag så skulle vi ta ut pengar på intilliggande uttagsautomaten efter middagen för att kunna betala. Men när vi gick till den för att ta ut fungerade det inte, och jag (Jojo) blev typ elektrifierad i fingrarna (vilket väl var förklaringen till att det inte fungerade…), och då var det inga problem att bara betalade det vi kunde, och sen komma tillbaka nästa dag.

Hit rekommenderar vi verkligen er alla att åka, ett litet paradis!

Kuta Lombok

September 2, 2022 in Indonesia ⋅ 🌧 22 °C

Efter Gili åkte vi över till stora ön bredvid Giliöarna, Lombok. Vi tog oss ner till södraste delarna efter tips från folk vi träffade på Gili. Kuta var innan pandemin ett av de större turistområdena på Lombok, men pandemin verkar fullständigt ha förstört detta. I själva Kuta var vi några av de enda turisterna, vilket gjorde att den enstaka timmen vi låg, helt ensamma turister, på stranden blev vi fullständigt bombarderade av försäljare som ville sälja kokosnötter, saronger och armband. Det verkade inte hjälpa att de såg att vi sa nej till alla, det kom nya hela tiden. Tillslut gav vi upp och tog istället vespan vi hade hyrt och åkte till Tanjung Aan Beach, som är en magisk plats för att se solnedgången. Vägen dit var verkligen märklig. De håller på och bygger ett enormt vägkomplex på vägen till stranden, det ser ut som om det kommer bli en enorm flerfilig motorväg. Just nu ligger bara stora betongblock nedgrävda till vägbanor, och runt om är hela naturen helt nedmejad. Det ser lite ut som att köra genom ett månlandskap.
    Vi kom tillslut fram och vandrade först upp på ett ”berg” bredvid stranden där man hade fantastisk utsikt över hela Kuta. Solnedgången började redan nu och gav ett magiskt skimmer över hela bukten. Därefter tog vi oss ned till stranden och åt middag i solnedgången på Kampung Turtle (kampung=restaurang typ). Jättegod mat och som sagt otrolig solnedgång.

Dagen efter åkte vi på vespa-tur runt om i området för att titta på framför allt fina stränder. Och stränderna var verkligen fina, den enda vackrare än den andra. Ner till nästan varje strand satt det ett gäng män som tog betalt för att komma ner till stranden, i vad de sa var en väg- och parkeringsavgift. Högst inofficiella avgifter dock. Det kändes mer som om det var ett sätt de kommit på att de kan tjäna pengar på. Summan var inte stor, så det var inte hela världen, men lite trist att inte bara kunna åka runt och titta utan att behöva betala (framför allt för oss som inte stannade mer än kanske 30 minuter på många av ställena). Vi spenderade en längre stund på Tampah Beach, vår favorit. Så avskilt och lugnt, vacker natur och fint uppbyggda strandbarer och solosångar - allt i bambu!
    Dagen avslutade vi på en indisk restaurang uppe i bergen med utsikt över Kuta, en av höjdpunkterna! Maten var såå god och vi drack snorgott rödvin för första gången på nästan hela resan. Vi drack det en gång första veckan på Tioman island, vilket var jättegott, men vi provade också en gång på Gili Air, men det smakade otäck saft. Denna kväll firade vi tvåårig förlovningsdag <3

Vistelsen i Kuta var tyvärr kort och präglades också diverse krämpor. Joel hade fått ett infekterat skavsår på foten efter för trånga simfenor och jag var förkyld, något som gick över fort förutom att jag fick förkylningsblåsor i halsen = helt otroligt ont när jag svalde i flera dagar efteråt! Foten lagade vi med hjälp och råd av Jojos syster Helena som är läkare, så efter en operation, rengöring och inpaketering med alsolsprit var foten åter tillbaka på banan efter några dagar.

Vi hann inte upptäcka själva Kuta särskilt mycket, det vi såg av staden var bara den första dagen på stranden, vilket var sådär. Hade vi haft tid att vandra runt mer i kvarteren runt ikring hade vi säkert haft ett bättre intryck. Marknadsområdena bakom vårt hotell såg väldigt mysiga ut, och stan sträckte sig ganska långt upp bakom oss.

Redan dagen efter vår strandhoppartur var det dags att lämna Kuta för att ta sig upp till norra delen av Lombok där vi skulle bestiga Mount Rinjanis vulkankrater!

Mount Rinjani och Senggigi

September 6, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 25 °C

Nästa äventyr skedde på norra delen av Lombok - vi klättrade upp till Mt Rinjanis kratertopp! Man kan göra två turer, en hela vägen upp till bergets topp, "the summit", 3726 möh, eller som vi gjorde, klättrade upp till kraterkanten, 2641 möh. Rinjani är alltså en gammal vulkan som i sig inte är aktiv, den hade utbrott senast år 1257. I kratern finns nu en vackert blå sjö, som kallas Segara Anak eller Anak Laut, vilket betyder Child of the Sea, just pga det vackra havsblå vattnet. Mitt i kratern finns dock en "ny" fortfarande aktiv vulkan, som hade utbrott senast 2015.

Turen började med att vi blev upphämtade i Kuta, och körda de tre timmarna till Senaru, en by nedanför Rinjani där många topp-och kraterturer börjar. Vi bodde där en natt på hotell där innan vi satte igång morgonen efter. På eftermiddagen efter att vi kommit fram tog vår guide Sahmed med oss på en kortare tur in i djungeln för att titta på två vattenfall. Turen gick först längs med byns "kant", vi gick som längs en människogjord flod inne i berggrunden. Svårt att beskriva, men floden var liksom utgrävd inne i berget, och med jämna mellanrum kunde man se in i floden, eftersom de hade grävt ut hål längs med.
    Hur som helst så kom vi snart in mer i själva djungeln där vi först såg det första vattenfallet, relativt lättillgängligt. Sen knatade vi ännu längre in, stundtals vadande i vattnet, innan vi kom fram till vattenfall nr 2. Båda platserna var så vackra, omgivande av stupande klippväggar. I området hade det bara ett par år tidigare varit enorma jordskred efter en stor jordbävning som just där vi stod kostat ett människoliv.
    Efter en stund knatade vi hemåt för att lagom till solnedgången få en liten briefing om vandringen nästa dag, samt äta middag.

Dagen efter vaknade vi tidigt och åt frukost. Sen åkte vi tillsammans med vår guide Sahmed och porters (de som skulle bära all utrustning) Anjha och Saka upp 200 höjdmeter upp till nationalparkens entré. Efter en liten fotosession framför ingången satte vi igång! Först vill jag ta några rader och hylla våra porters/bärare. De bar alltså all utrustning (tält, sovsäckar, madrasser, matlagningsutrustning, mat etc) i korgar på bambupålar över axeln hela vägen till toppen. Sjukaste av allt - de gjorde det i flipflops!!
    Vandringen uppåt var svettig, jobbig, konstant uppför - och makalöst vacker. Första biten, dvs de första 1200 höjdmetrarnas stigning, var genom regnskog. Tuff stigning, men ändå svalt eftersom skogen skyddade mot solen. Vi åt lunch, tillagad av våra porters och vår guide, efter ca 700 höjdmeter, en fantastiskt lyxig måltid, med mängder av frukt till efterrätt. Under vår lunchpaus roades vi av makakerna (apor) som blev fler och fler allteftersom, och som så gärna ville ha en smakbit av maten.

Efter regnskogsstigningen kom vi ut över trädgränsen, och landskapet kan där mest liknas med en blandning av savann och gräsmark, men vi fick också vibbar av typ både Skottland och Nya Zeeland. Här blev det riktigt tufft, framför allt eftersom att underlaget stora delen av den sista biten mest var sandmark genom högt gräs typ. Det gjorde att man fick dåligt fotfäste och lätt halkade, dessutom dammade det rejält. Sista sträckan med riktig stigning var skönare - stenbumlingar, där gick klättringen ganska snabbt och lätt. Efter några tuffa timmar uppför kom vi så tillslut fram. Rinjanis massiva krater, med sin knallblåa kratersjö bredde ut sig framför oss, molnen omgav oss totalt, så det var som att sväva uppe i himlen. Utsikten var magisk, och bilderna gör den inte rättvisa. Vi kom dit runt tretiden på eftermiddagen så vi hade gott om tid att gå omkring vid lägerplatsen och upptäcka alla möjliga vinklar av området. Allt eftersom fylldes det på med fler klättrare, så fler och fler tält poppade upp.
    Enligt vår guide gjorde vi en väldigt snabb stigning, ungefär två timmar snabbare än vad den brukar ta, så vi kände oss lite stolta. Allteftersom kvällen kom närmre försvann molnen, så vid middagstid såg vi både Rinjanis högsta topp och havet, med Giliöarna där vi varit ett par dagar tidigare. Vi klev i säng tidigt, vi var helt färdiga och ville få nog med sömn tills morgondagens nedstigning.

Morgonen efter klev vi upp tidigt, njöt av soluppgången innan vi började nedfärden. Den var mycket mindre jobbig för konditionen, men benen blev rejält möra efter ett tag. Konstant uppför blir ju konstant nedför… särskilt sandbiten var rejält jobbig, då man lätt halkade. Vi kom på att det var lättare att ha lite högre fart, nästan springa nedåt och inte stanna i varje steg, man tappade inte fotfästet, då behovet av friktion blev lägre. Joel som har problem med vänster knä fick tyvärr ont efter en stund, men upptäckte snart en krabbgångsteknik, som visserligen var jobbig för benen, men gjorde att knät mådde bra så att han kunde ta sig ner. Det såg dock hysteriskt kul ut.

Även på nedgången fick vi lyxlunch, men vi orkade knappt äta något, vi som är vana med intermittent fasta klarade klarade inte riktigt av tre rejäla mål mat om dagen. Tillslut kom vi ned, nöjda och svettiga, efter en fysisk prövning, men med otroligt vacker belöning!

Hade vi fått önska något hade det varit att längden på vandringen var längre, men med lägre stigning per meter, då uppstigningen var väldigt mycket kämpande, så att man inte hann njuta så mycket av omgivningarna om man inte stannade till.

Direkt efter vandringen blev vi skjutsade till nästa destination på Lombok - Senggigi där vi skulle spendera tre nätter innan vi åkte vidare på nästa äventyr. Det blev dagar av vila. Träningsvärken vi hade i benen dagen efter vi klättrat var inte att leka med. Vi spenderade hela första dagen med att ligga vid poolen och läsa, oerhört välbehövligt. Nästa dag orkade vi lite mer, vi gick in till centrum, vilket tog ca 20 minuter, och gjorde en massa ärenden. Joel klippte sig, vi förberedde postande av brev och vi köpte diverse förnödenheter. Senggigi var en trevlig by där vi kände att vi gärna skulle ha spenderat längre tid. Tyvärr hårt drabbad av pandemin, man såg många nedlagda restauranger, affärer och barer. Tydligast blev det nästan när vi passerade en nedlagd nattklubb. Det var något dystopiskt över hela scenen, med gamla reklamskyltar för happy hours, gamla avspärrningar för kön in, etc. Allt övervuxet av naturen. Utanför vårt hotell och på flera andra stränder i området var stranden helt svart, en rest från vulkanutbrott från Rinjani.

Dagen efter var det så dags att lämna Lombok. Kl 9 på morgonen blev vi upphämtade med buss för att skjutsas tvärs över ön till Labuan Lombok där vår båt för en fyra dagar, tre nätters-kryssning skulle avgå!

Komodo Island boat trip

September 10, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Efter att ha vilat upp oss och våra stackars muskler från Rinjani åkte vi ut på en båttur längs med ö-provinsen Nusa Tenggara Barat från Labuan Lombok på just Lombok, till Labuan Bajo på ön Flores. Det var en så kallad LiveAboardtur, där man bor på båten och åker runt och gör stopp på olika ställen. Vi betalade lite extra för att få en egen hytt, men de flesta bodde i en stor sovsal högst upp på båten. Det var SÅ värt att ha ett eget litet krypin, med eget eluttag, egen fläkt och möjlighet att ha alla sina grejer utan att behöva vara orolig.

Turen i stora drag var väldigt mysig. Vi åkte med ett härligt gäng, som alla var väldigt sociala och intresserade av varandra, så det var väldigt roligt. Det var ett stort gäng från Spanien, i övrigt var folk lite här och var ifrån. Vi blev goda vänner med ett par från Tyskland, Sascha och Dhana! När vi inte stod still på olika stopp så hängde vi antingen på soldäck och pratade med folk, läste bok eller solade, eller så låg vi och chillade i vår hytt.

Första stoppet var vid den lilla ön Pulau Kenawa där vi snorklade och klättrade sen upp på den ganska höga kulle som låg i öns bortre halva. Från den såg man hela resten av ön, som i princip bara bestod av strand, några små hus och gräsmark. Resten av kvällen hängde vi på båten och gick och la oss ganska tidigt, vi var så trötta! Vi åkte båt genom hela natten.

Nästa morgon väcktes vi tidigt av att besättningen ropade ”whaleshark, whaleshark!”. Vi var då på ett ställe där fiskare slängde i sina fiskerester, så valhajarna brukade tydligen komma dit för att käka. Vi hoppade i vattnet och snorklade med dem i gryningen, väldigt mäktigt, det var minst sju valhajar, och den största var säkert tio meter. De var så lugna och chill, och simmade graciöst mellan oss utan att stöta i oss, även om de ibland var sjukt nära. Jag (Jojo) låg och filmade en med gopro-kameran, och helt plötsligt tittar jag ner, då har jag den största valhajen precis under mig! Hade jag bara sträckt ner en fot hade jag kommit åt den, så jag försökte platt mot vattenytan simma åt sidan så jag skulle komma undan den stora stjärtfenan. Så häftig upplevelse!
    Resten av dagen åkte vi mest båt, vi gjorde ett stopp för att bada. Även denna natt åkte vi båt hela natten, och denna gång var det lite läskigt för det var storm! Så båten gungade ganska rejält. Det var lite obehagligt, men kändes nog värre än vad det var. Joel var dock uppe och surrade fast vår hängande packning, en rejäl våg och saker hade troligtvis flugit ut genom hyttdörren som var öppen för att det inte skulle bli så kvavt.

Dagen därpå hade vi kommit fram till Komodo island som var huvudattraktionen på båtresan. Ön ingår i en nationalpark, Komodo national park, och är kraftigt skyddad pga att den är en av få öar där den mäktiga Komodovaranen (Komodo dragon på engelska) forfarande lever i det vilda. Dessa djur är planetens största ödlor, kan bli upp till 3 meter, väga upp till 70 kg och bli upp till 50 år gamla. Det är dessa djur som har ryktet att de jagar stora bytesdjur genom att bita dem i benen och vänta till att de dör av den bakterieinfektion som de otäcka bakterierna i varanernas munnar orsakar. Detta är en osann myt. Ett forskarteam upptäckte redan 2009 att bakterierna i varanernas munnar inte är mycket annorlunda än andra ödlors. Istället har de giftkörtlar i munnen som frigör gift när varanen hugger sitt byte. Giftet i dessa gör att blodtrycket hos djuret faller snabbt, förhindrar dess blod att koagulera, vilket orsakar massiva blödningar, och inducerar dessutom chock hos bytet. I kombination med detta så river varanernas tänder upp stora sår när de biter, vilket förstås förvärrar situationen. Och även om djuret överlever själva attacken så blir de stora såren snart infekterade av att offret rör sig i tex vattendrag som inte är rena.
    Hur som helst, vi gick runt på ön en timme typ med hela den stora gruppen (27 personer), vilket inte var jättetoppen, då de flesta mest verkade intresserade av att prata än att titta på naturen. Så Joel och jag höll oss i täten där de som var naturintresserade höll sig. Vi såg flera stora varaner, de flesta nere vid stranden där de låg i skuggan och chilla de. Väldigt mäktiga varelse, man märkte verkligen att de var apexpredatorer, they didn't give a f*ck.
    Därefter åkte vi till Pink Beach (Pantai Merah) och badade, stranden är rosa eftersom sanden kommer från rosa koraller. Så vackert! Och sedan for vi till en strand på Padar island där vi hängde och badade från båten i några timmar innan vi gick iland och klättrade högt upp på toppen av ett ”berg” där vi såg på den vackra solnedgången. Utsikten var otrolig, man såg hela ön och andra öar i området, bergen löpte ner i vattnet som drakar som dök ner i djupet. Magiskt!
    Denna natt låg båten stilla i en vik. Skönt att slippa motorljudet som dånade rätt rejält, men å andra sidan så blev det ingen bris som kom in genom hyttfösntret från att båten rörde sig.

Sista dagen gick vi upp vid 6.30 och snorklade kring ett mangroveträsk. Häftigt! Det fanns mycket vackra koraller, och vi såg en sköldpadda. Därefter tog vi oss till en liten liten paradisö, Kelor island, som i princip bara bestod av en liten strand med små stånd där de sålde kokosnötter och kalla drycker, och ett litet berg där man kan kunde klättra upp och få magisk utsikt. Vi försökte först klättra upp barfota (pga såg branr och sandigt ut, så det verkade lättare barfota än med flipflops tänkte vi), men efter bara typ två höjdmeter kastade vi oss ned igen - sanden var galet het. Jag (Jojo) hann till och med få brännblåsor under ena foten de typ två minuter vi var där där innan vi vände. Sen klättrade vi upp, denna gång med flipflops.
    Joel snorklade, och han tror han såg en havsgädda! Ett av ställena han snorklade på hade så
    Efter ca tre timmars häng åkte båten till Labuan Bajo som var slutstationen. Där skiljdes hela gänget åt. Vi återsamlades dock på kvällen med en liten avslutningsfest allihop, där vi bland annat gick på en autentiskt indonesisk nattklubb, väldigt kul!

De kommande tre dagarna (och två nätter) spenderade vi sedan i Labuan Bajo. Vi hände mycket med ett väldigt trevligt tyskt par som vi lärt känna på båten. Med dem åt vi fantastiskt god pizza, åkte på vespatur norr om Labuan Bajo och njöt av att socialisera lite innan vi skiljdes åt. Förhoppningsvis ses vi igen i Sverige eller Tyskland!

Sen var det så dags att ta sig vidare till nästa land, vårt visum i Indonesien höll på att gå ut. Så sen eftermiddag den 12e september flög vi från Labuan Bajo till Bali, för att sedan ta flyget mot Filippinerna!