Ao Nang

December 7, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 29 °C

Efter Koh Chang for vi alltså till Ao Nang i Thailand för att möta upp med Joels kollega Jitin och hans fru Vega som påbörjat sin långresa någon månad tidigare. Vi kom till Bangkok med buss sent på kvällen, och flög sen tidigt på morgonen till Krabi flygplats.
    Ao Nang ligger på fastlandet, och är en liten turiststad tillhörande just Krabiregionen. Vi bodde på ett hotell nära stranden, väldigt praktiskt "mitt i" utan att det var alltför störande med ljud från omringade nattliv. Vi stannade totalt 4 dagar och 3 nätter, vi kom tidigt på morgonen så vi kunde utnyttja hela den första dagen.

Vi inledde Ao Nang med att hyra moppar och åka till något som kallas Tiger Cave Temple, ett buddhistiskt tempelområde, där ett av templen ligger högt upp på ett berg, ruggigt brant klättring på en trappa 300 meter upp, men det var det värt! Galen utsikt över omgivningarna, tyvärr en massa palmplantager, men även dramatiska karstberg och regnskog. Efter att ha pustat ut på toppen tog vi oss ner igen, och besökte själva Tiger Cave, det grotttempel i samma berg som området fått sitt namn ifrån. Namnet kommer från att innan människor tog området i beslag, så bodde det en tiger inne i grottan. Bybefolkningen kunde ofta höra den vråla i morgontimmarna när den sökte skydd efter nattens jakt. Men så togs tyvärr grottan över av en grupp buddhistiska munkar och nunnor, så tigern flyttade och sågs aldrig igen. Moppeturen till och från templet gick genom ett trädtäckt karat-landskap, som gav känslan av Ha Long Bay, fast utan vatten, mäktigt!
    På kvällen åt vi god middag och såg på en makalös solnedgång på restaurangen The Last Fisherman vid stranden i Ao Nang.

Dagen efter åkte vi båt över till en grannstrand (tyvärr var enda sättet att komma dit via båt), som hette Railay beach. Väldigt vacker! Vi hängde i solen, snorklade, spelade lite pingis och åt god (och dyr!) lunch innan vi promenerade genom Railaybyn till stranden Phra Nang Cave Beach. Oh my god så vackert det var!! Man promenerade längs med en bergvägg med enorma stalaktiter och stalakmiter samt stora trädrötter som slingrade sig, innan man kom ut på stranden, där bergväggen hängde ut, typ hundra meter hög, över stranden. Man liksom "åts upp" av naturen. Heeelt otroligt, och då har vi ändå sett mycket vackert under denna resa. Själva stranden var också magisk med fin vit sand, klart vatten och många små pluppöar utanför som gav en otrolig bakgrund till stranden. Vi satt inte ner under tiden där utan bara badade och gick runt och njöt och fotade miljön. Det fanns också flera stora grottor i berget (därav namnet) och efter ett tag där inne upptäckte vi att det överallt var instucket.. penisar i trä! Vi skrattade först, men insåg snart att det måste finnas en anledning eftersom det var så många. När vi kikade in i ytterligare en av grottorna så såg vi plötsligt en enorm hög av träpenisar, alltså vi snackar hundratals, varav en var 1.5 m hög och 2 dm bred. Då började vi googla och insåg att det var ett fruktbarhetstempel. Par som har problem att få barn kan lägga en sån träfallos där inne och sen ska grottans prinsessgudinna hjälpa till med fertiliteten.
    Den kvällen var alla fyra sugna på indiskt, och eftersom Jitin och Vega är från Indien fick de i uppdrag att välja en indisk restaurang (det fanns massor!) och sen också välja ut maten. Och herregud så gott det var! Vi beställde ett gäng olika rätter som vi delade på, tillsammans med naanbröd av olika slag (ost, vitlök, smör, vanlig) samt roti (en annan, billigare, brödvariant, lik naan, som Joel tyckte var godare till maten). Vi rullade ut från restaurangen när vi ätit upp, och sen pratade Joel om maten resten av kvällen, haha.

Sista hela dagen i Ao Nang åkte vi på en båttur runt Hong-ön utanför Ao Nang i Krabibukten. Vi stannade på fem olika ställen för snorkling, lunch, bad och sightseeing. Höjdpunkten var själva Hong-öns strand. Dramatiska klippväggar, härligt vatten och vacker, vit sand. Vi spelade strandpingisturnering och njöt av solen innan båten tog oss tillbaka till Ao Nang. På kvällen åt vi sjukt god fried rice och pad thai i en liten kiosk vid stranden. Solnedgången var magisk, så vi satt kvar på stranden till solen helt var nere, och drack några kalla Leo-öl från samma kiosk. Livskvalitet!!

Ao Nang rekommenderar vi verkligen till de som vill bo bekvämt mer i en liten stad som fortfarande har en vacker strand. Från Ao Nang går många turbåtar både runt till öarna runtikring, och vidare till andra delar av Thailand. Det är lätt att ta sig hit via Krabi flygplats, och lätt att ta sig därifrån. Lite för mycket stad för vår smak, men väldigt praktiskt!