Kenya
Lolkoitoi

Dag 3: (Road to) Samburu

November 3, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag maken we opnieuw een vroege start vanuit onze glamping-tent in Ol’ Pejeta. Na het uitchecken schrokken we ons een bult toen onze gids zei dat het opnieuw zo’n 5u30 rijden was. Gelukkig beseften we na enkele uren dat een groot stuk van de ingecalculeerde tijd, deel uitmaakte van onze eerste game drive in het Samburu National Reserve.

Onderweg passeren we op een tiental kilometer van Mount Kenya, spijtig genoeg zit deze vanochtend nog met zijn top in de wolken en mist. Geen erg, we moeten er nog opnieuw voorbij!

Rond 11 uur komen we aan bij de gate van het Samburu National Reserve, waar onze tweede safari van de trip kan beginnen. Voor de ingang passeren we nog enkele dorpjes van de lokale Samburu-stam. Onze gids weet ons te vertellen dat de Samburu en Maasaï-stammen sterk gerelateerd zijn, en zelfs dezelfde taal (Maa) spreken.

Ondanks de regen, genieten we met volle teugen. We zien vandaag onze eerste giraffen (netgiraffen) en daarnaast ook verschillende soorten antilopen, zoals de Dik-Dik die we op het padje naast onze hut zien lopen. Katrien maakte ook een filmpje van olifanten in het golden hour dat National Geographic-waardig is.

Onze lodge in Samburu is de gezellige en authentieke Sopa-lodge. Aangezien dit een eco-lodge is, staat de elektriciteit hier uit tussen 9u ‘s ochtends en 6u ‘s avonds. We trekken hier zeker onze plan!

Morgen staan er 2 game drive’s op de planning in het Samburu National Reserve. We hopen op nog meer giraffen (en misschien ook een jachtluipaard 🤞)

Dag 4: Samburu

November 4, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag waren de weergoden ons beter gezind. Het lijkt wel het lot te zijn, telkens wanneer we op het punt staan om op een game drive te vertrekken, klaart de hemel helemaal op.

Vandaag blijven we in onze Sopa Lodge in Samburu Reserve, waar we intussen goed gesettled zijn. Deze keer verkennen we de andere, bergachtigere kant van het park. Aan Gazelles/Antilopen, Giraffen en Olifanten alvast geen gebrek.

Na een tijdje wordt onze gids aangesproken door een jeep die in de andere richting rijdt, waarna hij plots in volle vitesse begint te rijden. In de bosjes langs de weg lag een familie jachtluipaarden, een moeder met vier tienerjongeren. Je zou je voor minder even in de schaduw neerleggen.

Na een lange en uitputtende tocht, komen we omstreeks 11u30 terug aan in de lodge, helemaal klaar voor een langere pauze langs het zwembad. Katrien doet zelfs een korte middagsiësta.

In de namiddag doen we een tweede game drive, startend om 16u. We krijgen een lokale bui op ons hoofd, maar na een vijftal minuten is deze opnieuw voorbij. Ook krijgen we bijkomend gezelschap na zo’n half uurtje rijden. Tijdens de game drives in Samburu, reden we steeds samen met een tweede wagen van de safari-organisatie uit. De wagen van dit Oostenrijks koppel heeft halverwege autopech, waardoor ze noodgedwongen hun safari bij ons in de wagen mee verder zetten.

Spijtig genoeg werden de meeste dieren richting de bergen verjaagd vanwege de plotse regenbui, waardoor de namiddagsafari niet veel bijkomende dieren oplevert. We zien wel hoe twee Brown Snake Eagles trachten een Guinea Fowl (soort wilde parelhoen) te vangen. De groep parelhoenen verzetten zich echter heftig en vallen de arenden aan, waarna deze het toneel beslissen te verlaten, op zoek naar een meer handelbare prooi.

Morgen vertrekken we richt de Solio Ranch, waar er opnieuw neushoorns op ons wachten. Vertrek om 7u lokale tijd, dus wij kruipen straks vroeg in ons bed! 😴 🦏

Lolkoitoi