Kenya 2023 🇰🇪

Dag 1: Nairobi part 2

November 1, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 16 °C

Dag 1: Nairobi

November 1, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 25 °C

Uitgeput kwamen we gisterenavond omstreeks 1 uur lokale tijd aan in ons hotel in Nairobi, zo’n twee uur later dan initieel gepland. Grootste schuldigen waren de vertraging van KLM, een trapbestuurder op de luchthaven van Nairobi die zoek was en de lokale baggage-scanner die allesbehalve efficiënt loopt. We laten het niet aan ons hart komen, want we zijn er geraakt.

Ons hotel blijkt chiquer dan we hadden verwachten. Een imposante marmeren inkomhal en sky-bar met infinity pool en zicht op het Nairobi National Park, zijn maar enkele van de faciliteiten.

Na een enorm gevarieerd en uitgebreid ontbijt, trekken we vandaag op pad naar het centrum van Nairobi. Om de avontuurlijke spirit er toch een beetje in te houden, hebben we deze excursie niet via de reisorganisatie geboekt.

Na een korte (maar filerijke) rit met een taxi van het hotel, komen we aan in de Jivanjee Gardens in downtown Nairobi, waar onze gids Alex op ons wacht. We doen een heuse wandeltocht met onze gids door het centrum van Nairobi. We spotten en bezoeken enkele lokale marktjes, de McMillan Memorial Library & de parlementsgebouwen van de Keniaanse overheid.

Tot slot brengen we een bezoek aan het Kenyatta International Convention Center, waar we de lift kunnen nemen naar het dak met een panorama-uitzicht over de gehele stad en omgeving. Bij klaar weer zou je zelf de Kilimanjaro van hier kunnen spotten, spijtig genoeg niet het geval vandaag.

Op aanraden van onze gids, nemen we een Uber terug naar het hotel (wat ons exact 2,20 euro kostte) en beslissen om de rest van de dag nog gebruik te maken van de faciliteiten die het hotel te bieden heeft. Zo zijn we morgen optimaal uitgerust voor de briefing van onze safarigids om 7u30, waarna we richting Ol’ Pejeta zullen trekken voor onze eerste ‘game drive’.

Dag 2: Ol’ Pejeta, part 2

November 2, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 17 °C

Dag 2: Ol’ Pejeta

November 2, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 20 °C

Vandaag waren we vroeg uit de veren voor ons vertrek naar het eerste safaripark op onze reis: ‘Ol Pejeta’. Ol’ Pejeta is in tegenstelling tot de meeste van onze bestemmingen geen National Park of National Reserve, maar een ‘Conservancy’. Voornamelijk gericht op het beschermen van bepaalde bedreigde diersoorten die in Kenia voorkomen.

Onze dag begint opnieuw goed met een uitgebreid ontbijt, waarna we de drukte van Nairobi achter ons laten tijdens een lange autorit. We passeren tijdens onze (lange) rit voorbij de buitenwijken van Nairobi, waar het leven duidelijk zwaarder is dan het onze.

We krijgen ook een heuse regenbui te verduren tijdens onze autorit. Hoewel deze waarschijnlijk niet te vergelijken is met de storm die momenteel in België actief is. Gelukkig trekt die helemaal zowaar volledig open wanneer we uiteindelijk aankomen in Ol’ Pejeta.

Na een goede lunch, vertrekken we eindelijk op onze eerste ‘game drive’ van de reis. Ol’ Pejeta staat voornamelijk bekend vanwege haar neushoorns. Aan deze bedreigde dieren is er in ieder geval geen gebrek in Ol’ Pejeta. Tegen het einde van de dag, stoppen we zelfs niet meer bij iedere neushoorn die we passeren. We passeren ook voorbij de laatste 2 overlevende Noordelijke Witte Neushoorns in de wereld, die hier 24/7 onder surveillance worden gehouden.

We stoppen tijdens onze safari ook nog even bij een opvang voor Chimpansees die zich ook hier in Ol’ Pejeta bevindt. Chimpansees zijn geen inheemse soort in Kenia. De apen die hier worden opgevangen, zijn geredde dieren die door mensen als huisdieren gehouden werden.

Morgen opnieuw een (wat kortere) autorit voor de boeg, waarna we twee dagen kunnen genieten van het Samburu National Reserve. Tot morgen!

Dag 3: (Road to) Samburu

November 3, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag maken we opnieuw een vroege start vanuit onze glamping-tent in Ol’ Pejeta. Na het uitchecken schrokken we ons een bult toen onze gids zei dat het opnieuw zo’n 5u30 rijden was. Gelukkig beseften we na enkele uren dat een groot stuk van de ingecalculeerde tijd, deel uitmaakte van onze eerste game drive in het Samburu National Reserve.

Onderweg passeren we op een tiental kilometer van Mount Kenya, spijtig genoeg zit deze vanochtend nog met zijn top in de wolken en mist. Geen erg, we moeten er nog opnieuw voorbij!

Rond 11 uur komen we aan bij de gate van het Samburu National Reserve, waar onze tweede safari van de trip kan beginnen. Voor de ingang passeren we nog enkele dorpjes van de lokale Samburu-stam. Onze gids weet ons te vertellen dat de Samburu en Maasaï-stammen sterk gerelateerd zijn, en zelfs dezelfde taal (Maa) spreken.

Ondanks de regen, genieten we met volle teugen. We zien vandaag onze eerste giraffen (netgiraffen) en daarnaast ook verschillende soorten antilopen, zoals de Dik-Dik die we op het padje naast onze hut zien lopen. Katrien maakte ook een filmpje van olifanten in het golden hour dat National Geographic-waardig is.

Onze lodge in Samburu is de gezellige en authentieke Sopa-lodge. Aangezien dit een eco-lodge is, staat de elektriciteit hier uit tussen 9u ‘s ochtends en 6u ‘s avonds. We trekken hier zeker onze plan!

Morgen staan er 2 game drive’s op de planning in het Samburu National Reserve. We hopen op nog meer giraffen (en misschien ook een jachtluipaard 🤞)

Dag 4: Samburu, part 2

November 4, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 27 °C

Dag 4: Samburu

November 4, 2023 in Kenya ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag waren de weergoden ons beter gezind. Het lijkt wel het lot te zijn, telkens wanneer we op het punt staan om op een game drive te vertrekken, klaart de hemel helemaal op.

Vandaag blijven we in onze Sopa Lodge in Samburu Reserve, waar we intussen goed gesettled zijn. Deze keer verkennen we de andere, bergachtigere kant van het park. Aan Gazelles/Antilopen, Giraffen en Olifanten alvast geen gebrek.

Na een tijdje wordt onze gids aangesproken door een jeep die in de andere richting rijdt, waarna hij plots in volle vitesse begint te rijden. In de bosjes langs de weg lag een familie jachtluipaarden, een moeder met vier tienerjongeren. Je zou je voor minder even in de schaduw neerleggen.

Na een lange en uitputtende tocht, komen we omstreeks 11u30 terug aan in de lodge, helemaal klaar voor een langere pauze langs het zwembad. Katrien doet zelfs een korte middagsiësta.

In de namiddag doen we een tweede game drive, startend om 16u. We krijgen een lokale bui op ons hoofd, maar na een vijftal minuten is deze opnieuw voorbij. Ook krijgen we bijkomend gezelschap na zo’n half uurtje rijden. Tijdens de game drives in Samburu, reden we steeds samen met een tweede wagen van de safari-organisatie uit. De wagen van dit Oostenrijks koppel heeft halverwege autopech, waardoor ze noodgedwongen hun safari bij ons in de wagen mee verder zetten.

Spijtig genoeg werden de meeste dieren richting de bergen verjaagd vanwege de plotse regenbui, waardoor de namiddagsafari niet veel bijkomende dieren oplevert. We zien wel hoe twee Brown Snake Eagles trachten een Guinea Fowl (soort wilde parelhoen) te vangen. De groep parelhoenen verzetten zich echter heftig en vallen de arenden aan, waarna deze het toneel beslissen te verlaten, op zoek naar een meer handelbare prooi.

Morgen vertrekken we richt de Solio Ranch, waar er opnieuw neushoorns op ons wachten. Vertrek om 7u lokale tijd, dus wij kruipen straks vroeg in ons bed! 😴 🦏

Dag 5: Solio ranch, part 2

November 5, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 21 °C

Dag 5: Solio Ranch

November 5, 2023 in Kenya ⋅ ☁️ 21 °C

De dag start vandaag vroeg wanneer onze wekker al om 6u afloopt - Onze biologische klok is nog niet helemaal afgesteld op de Keniaanse tijd, dus voor ons voelt het nog een beetje als 4u ‘s ochtends aan.

We vertrekken vandaag om 7u vanuit onze gezellige Sopa Lodge in het Samburu National Reserve. Onze bestemming is de Rhino Watch Safarilodge nabij de Solio Ranch, waar we een game drive in de namiddag gepland hebben.

De rit verloopt vlot, we komen sneller dan verwacht omstreeks 11u15 aan in onze nieuwe lodge. Deze is zeer mooi gelegen in het groen met bloemetjes en planten doorheen de ganse lodge. Ook beschikken we over een zwembad met zicht op de Keniaanse hooglandschappen.

Na een vullende lunch, licht onze gids Thomas ons in dat we al om 14u30 zullen vertrekken naar de Solio Ranch in plaats van het geplande moment om 16u. Dit om de regen later op de namiddag te vermijden. De wegen in de Solio Ranch zouden namelijk zeer modderig liggen.

Omstreeks 14u30 vertrekken we op onze excursie naar de Solio Ranch. Het wordt een middagje slipping en sliding met onze safari-jeep in het park. Noodgedwongen moeten we onze safari ook wat vroegtijdig stopzetten, aangezien de staat van de wegen ons niet toelaten om het hele reservaat rond te gaan.

Gelukkig zagen we tijdens onze beperkte tijd in de Solio Ranch een verscheidenheid aan dieren: Zebra’s, Waterbucks, Bavianen, een Jackal en natuurlijk ook de neushoorns waarvoor de Solio Ranch bekend staat.

Morgen vertrekken we opnieuw om 7u30, dat voelt intussen al aan alsof we mogen uitslapen 😅 Morgen trekken we naar Lake Naivasha, waar er een wandel- en bootsafari op de planning staat.