Noord Amerika 2016

July - August 2016
A 13-day adventure by Ruud Read more

Het begin

July 30, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Gisteren was het dan zover!! De eerste stap van een reis die me o.a. zal leiden langs de wolkenkrabbers in New York en Chicago, de geschiedenis in Boston en Philadelphia, het presidentiële van Washington en de Canadese steden Toronto en Montreal. En dat alles helemaal alleen!!

Dag 1: vertrek om omstreeks 16.30 met de auto richting het station van Almelo. Vervolgens afscheid genomen van mijn vader en zusje die me wegbrachtenen, en de trein van 17.06 richting Schiphol genomen. In Schiphol een half uurtje gewacht, waarna de koffer ingeleverd konden worden. Vervolgens door de douane en toen ongeveer nog 2 en half uur over om wat te eten en te wachten bij de gate. Vlucht naar IJsland vertrok een paar minuten later dan gepland. En ik had het geluk dat ik in het luxe gedeelte van het vliegtuig zat. Dat betekende een extra grote stoel (met genoeg beenruimte!) en keuze uit verschillende soorten entertainment. Wat tevens mooi was om te zien is dat hóe dichter ik bij IJsland kwam hóe lichter het werd. In IJsland is het namelijk zomers nooit donker, de zon gaat 4 uurtjes onder maar dan is er nog genoeg licht.

Rond middernacht (al kun je hier van een nacht nauwelijks spreken;) lokale tijd aangekomen op het vliegveld van kevlavik in IJsland.

Dag 2: vandaag dus dag 2 van mijn reis, vanochtend zal ik naar Boston vliegen en daar ben ik blij mee. Want naast dat IJsland zeer licht is, is het ook nog eens verrekte koud. Maar goed even verder met mijn verhaal: na aankomst op kevlavik direct doorgelopen naar de uitgang (koffer gaat direct naar Boston). Vervolgens het hotel gebeld en binnen 10 minuten kwamen ze me oppikken.. Vervolgens ingecheckt en naar mijn blokhut verwezen. Zeer sobere blokhut maar een prachtig uitzicht. Vervolgens ben ik gaan slapen en vanochtend werd ik wakker in een ijskoude hut. De kachel doet het blijkbaar alleen als het licht ook aan is. Dus die maar aan gedaan en omdat ik toch niet meer kon slapen een verhaaltje getypt over mijn belevenissen tot nu toe.

Boston

August 2, 2016 in the United States ⋅ 🌧 21 °C

Tijd vliegt zegt men wel eens, maar dat is in dít geval ook zeker van toepassing.. 3 dagen Boston zit er al weer op. Momenteel zit ik in de trein naar New York op zoek naar een nieuw avontuur!!

Boston staat in de reisgidsen als een zeer "Europese" stad, en dít is naar mijn mening ook het geval.. weinig rechte straten, veel heuvels, steegjes, en bakstenen huizen en historische gebouwen. En alles op loopafstand!! Er kan zelfs gefietst worden zonder dat de mensen raar opkijken.. maar waar was ik gebleven: dag 2 van mijn reis:-)

Vervolg dag 2: omstreeks 12:00 gearriveerd op Boston Logan Airport. Lekker vlot door de douane (ook al kijken ze hier zeer moeilijk) en vervolgens de bagage van de band gehaald en ik was klaar om te gaan. Boston Logan is een vliegveld dat bestaat uit verschillende kleinere terminals die met elkaar verbonden worden met een shuttle bus.. nou zul je je wel afvragen hóe weet Ruud dat. Kwestie van de verkeerde bus pakken en je maakt vanzelf een rondje langs alle terminals. Gelukkig had ik de tweede keer wel de goede bus en werd ik keurig afgezet bij de watertaxi's. Met de watertaxi de haven overgestoken en ik stond direct in hartje Boston (tevens leverde het mooie plaatjes op zie foto:-)

Vanaf de haven rustig naar het hostel gelopen en daar mijn bagage gedropt (kon nog niet inchecken nml.). Daarna even wat gaan eten bij een typisch Amerikaanse diner (echt zo een uit de film). Weer teruggelopen, ingecheckt en vervolgens nog even een blokje om gedaan. Omstreeks 8 uur kon ik mijn ogen niet meer open houden en ben ik in mijn exact twee meter lange bed (waar ik dus strak tussen lig:-S) in slaap gevallen.

Dag 3: omdat ik nog een beetje in het Nederlandse ritme zit was ik vroeg wakker. Ik ben nog wel tot 7 uur in bed blijven liggen. Vervolgens ontbeten (goed voor elkaar hier in Hostel!!) en om 8 uur stond ik op straat. Naast enkele verdwaalde Japanners was er bijna niemand die zich op deze vroege zondagochtend liet zien. Mooie gelegenheid om in alle rust de Freedom Trail te gaan lopen. De Freedom Trail is een wandelpad dat langs alle historische plaatsen loopt welke van belang waren tijdens de strijd voor de onafhankelijkheid van de Amerikanen op de Engelsen. Woorden die daarbij horen zijn de Boston Tea Party, the Boston massacre. Namen zijn o.a John Hancock, Paul Revere en George Washington. Ik heb o.a.: the old state house (bestuurshuis uit die tijd, en plek van de massacre, nu een museum), Paul Revere house (oudste huis van Boston, gebouwd door Paul Revere, goudsmit en tevens verzetsheld in onafhankelijkheidsoorlog), Bunker hill monument (grote obelisk op de plek waar de slag van bunker hill plaats vond) bezocht. Rond de middag was ik klaar en heb ik bij the boston shipyard (oude scheepswerf, waar nu nog een replica van een Engels schip ligt een hapje gegeten en met de pond terug naar downtown Boston. Vanaf daar doorgelopen naar Beacon Hill. Een oude "Engels aandoende" wijk welke zoals de naam al doet vermoeden op een heuvel ligt. Dít alles geeft een romantisch aanzicht. Nou vond ik het lopend nog niet zo heel bijzonder hoor (ik ben hier namelijk niet voor de romantiek>_<), maar toen ik er later met de fiets over ging was het al een stuk uitdagender zo'n heuvel. De fiets dus. Boston heeft een prima fietsshare netwerk één waar je voor $6,- 24 uur een fiets kunt huren. Een voorwaarde je moet hem wel binnen 30 minuten weer inleveren bij een willekeurig bikesshare punt. De rest van de middag ben ik dus gaan fietsen en heb daarbij ondertussen o.a. Boston Public Library op Copley Square (prachtig interieur) bezocht. Fietsen is in boston prima te doen, maar niet iets waar je rustig bij kan wegdromen. Je fietst namelijk in veel gevallen op de rijbaan of er net naast op een speciale fietsbaan. De auto's dien je dus goed in de gaten houden!! Toen de avond viel ben ik nog een (alcoholvrij) biertje gaan nuttigen in het cafe naast het hostel. Omdat de golf wedstrijd dusdanig spannend was dat ik deze af wou kijken zijn het er 2 geworden. En toen de nabeschouwing nog met een Amerikaan in het hostel zelf. Ik heb trouwens medelijden met de alcoholisten hier, die prijzen echt super hoog in vergelijking met een 'coke'. Denk dus maar dat ik de rest van de vakantie aan het fris ga:-) zo dat was dag 3..

Dag 4: wederom vroeg wakker en stond deze keer zelfs om kwart voor 8 op straat. Meteen de fiets gepakt, en na een beetje zoeken (de weg vinden is lastig met al die eenrichtingsverkeerswegen) toch de goede weg gevonden naar Fenway park. Fenway park is het stadion van de Boston Red Sox (honkbal) en het oudste stadion (en tevens kleinste) stadion van de MBL (major baseball league). Ik heb eerst een rondje gelopen om het stadion en kon daarna direct aansluiten bij de rondleiding!! De rondleiding was geweldig (dat mag ook wel voor 18 dollar)!! Elk stukje van het stadion ademt geschiedenis en er zit bijna overal een prachtig verhaal aan. Van de persruimte tot de kleedkamers en "green monster". Misschien wel het mooiste verhaal blijft de vloek van de bambino. Het legendarische verhaal van babe Ruth, welke verkocht werd aan de New York Yankees, waarna boston meer dan 60 jaar geen kampioen meer werd. Na mijn bezoek aan Fenway park was het tijd om Harvard te bezoeken. Omdat Harvard niet in boston ligt maar in Cambridge, was het een stukje fietsen.. Harvard is misschien wel een van de bekendste en hoogst aangeschreven universiteiten van Amerika. En dat is niet alleen in Amerika bekend ook in Azië:-) wat veel toeristen!! Ik heb maar een rustig plekje gezocht en me niet gemengd in het toeristengeweld. Toen het lunchtijd was ben ik nog even snel campus over gelopen even snel een burrito naar binnen gewerkt (ik dacht ze staan ervoor in de rij dus het moet wel goed zijn) en mijn fiets gepakt en via de sportvelden van Harvard richting Boston gefietst. Dít was nog een flinke tocht:-) eenmaal terug bij het hostel even de beentjes hoog gelegd en het boek over Fernando Ricksen (uit) gelezen. Rond etenstijd ben ik nog even de stad ingegaan. Ik heb alvast bekeken waar het station was en een hapje gegeten in een bruine bar vlak bij de south market (populairste markthal van Boston). Teruggelopen via Beacon Hill en Boston Common (het volkspark). Bij terugkomst in het hostel begonnen met dít opstel.

Dag 5: vandaag een uurtje langer blijven liggen, ontbeten, wat gechilld en omstreeks 10 uur uitgecheckt. Vanaf het hostel rustig richting het station gelopen en daar nog even gewacht op de trein. Inmiddels ben Ik dus onderweg richting New York. Daar zal ik omstreeks 15:00 uur aankomen.

New York

August 5, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 25 °C

New York is een stad die je in geval met andere steden kunt vergelijken. Wat een stad! Even een rondje lopen en alle highlites zien zit er niet in.:-) Maar goed dat ik hier 3 volle dagen voor heb gereserveerd. Al die prachtige architectuur, de vele parken en de mensen.. Ik heb me prima vermaakt!!

Op dít moment zit ik in een van de ontspanningsruimtes van het hostel. Een plek waar ik de laatste 3 dagen weinig ben geweest. Eigenlijk is dít een gevolg van de grote afstanden en de vele interessante plekken. Ging ik in Boston nog soms tussendoor terug naar het hostel in NYC zit dít er niet in. Het hostel is sws een beetje anders dan die in Boston. Ik slaap bijvoorbeeld met 12 man in een kamer (4 in Boston) en de badkamer is helemaal aan het einde van de gang (Boston 2 meter). De activiteiten en mensen zijn wel weer leuker. Wat mij automatisch bij dag 5 brengt:

Vervolg dag 5:
    Omstreeks half 4 kwam ik aan op Penn Station. Het station waar alle Amtrak-treinen aankomen in New York. In de trein realiseerde ik me eigenlijk voor het eerst hóe groot New York (en dan vooral Manhattan) is. De trein vanuit de richting Boston gaat namelijk hoog door Brooklyn heen en je ziet vanaf die hoogte Manhattan voor je opduiken. Op een gegeven moment duikt de trein de grond in en je komt aan op Penn station (wat dan eigenlijk helemaal aan de andere kant van het eiland is). Vanaf Penn Station (34 street) ben ik lopend naar het hostel (103 street) gegaan. Dit is zo'n anderhalf uur lopen!! Dit maakte me twee dingen duidelijk: A dat ik in het vervolg met de metro moest gaan en B dat het stratensysteem (avenue and streets) van New York best simpel is als je maar weet waar je naartoe moet.

Eenmaal aangekomen in het hostel ingecheckt. De spullen op de kamer gelegd en hapje gegeten op Broadway. Broadway zit hier namelijk om de hoek. Net als op de rest van Manhattan (loopt namelijk ook van noord naar zuid). Hier om de hoek is het dus niet het Broadway waar alle theaters zijn etc. (Helaas!:-)Na het eten ben ik nog een blokje om gaan doen en een stukje door Central Park gewandeld (Central Park ligt namelijk redelijk dicht bij het hostel). Nog even in het gras uitgerust en toen weer terug naar het hostel. In het hostel begon om half 10 namelijk een comedyshow met diverse stand-uppers. Dit was lachen en je maakte meteen kennis met een aantal medehostelaars.. na de comedyshow ben ik nog een potje gaan snookeren met Greg uit Schotland. En vervolgens een potje tafeltennis met Greg, Ettiene (Schalkefan dus als Twentenaar meteen vrienden) en een zuid Koreaans stelletje. Voor ik het wist was het 2 uur!!

Dag 6:
    In de ochtend uitgeslapen tot 9 uur, vervolgens ontbeten in het hostel (niet gratis zoals in Boston) vervolgens de metro gepakt naar het zuidelijkste puntje van Manhattan. Vanaf daar naar het World Trade Center gelopen. Indrukwekkend!! Zowel het 9/11 memorial (de vierkante watervallen met daarop alle namen van de slachtoffers) alswel de nieuwe Freedom Tower en de nog in aanbouw zijnde transportation hub (ontworpen door Calatrava:-)). Vanaf daar doorgelopen naar Wallstreet, dat ik eerst helemaal niet als zodanig geïdentificeerd had. Na wallstreet doorgelopen naar Battery Park en daar de ferry genomen naar Staten Island. Deze Ferry is gratis en geeft mooie plaatjes van de skyline van New York en gaat tevens vlak langs het Vrijheidsbeeld. Een goede reden dus om je fototoestel mee te nemen.. op Staten Island ben ik nog even een rondje gelopen maar daar was niks bijzonders te zien. Dus maar weer de ferry terug genomen naar "downtown" Manhattan. Vervolgens de rest van downtown bekeken en uiteindelijk richting en over de Brooklyn Bridge gelopen. Ik was niet de enigste!! Wat een toeristen zeg. Nadat ik de nodige toeristen had gezien heb ik de metro gepakt naar Union Square (plein met daarop een park en markt). Vanaf daar doorgelopen naar het Flatiron building (een van oudste wolkenkrabbers in New York in de vorm van een strijkijzer) waarna ik een hapje ben gaan eten in een restaurant in een van de naastgelegen straten. Na het eten mijn wandelschoenen weer gepakt en richting highline park gelopen. Highline park is een park gebouwd op een van de oude verhoogde spoorwegen die door Manhattan liepen. Dit levert een prachtig verhoogd park op!! Waarbij je over de straten van New York loopt. Echt een unieke ervaring! Ik heb daar een paar uurtjes op een bankje gezeten, waarbij ik half lezend in een boek ondertussen de mensen aan het bekijken was. Wat dat is het mooie aan New York naast dat het een explosie van architectuur en cultuur is ook een explosie van verschillende mensen.. Na highline park ben ik doorgelopen richting Times Square het was inmiddels een uur of 6. Omdat ik eigenlijk Times Square wou bekijken in het donker (rond 8 uur gaat de zon onder:-) heb ik een filmpje (de laatste Bourne) gepakt in de bios. Nog nooit zo'n grote bioscoop gezien!! Toen de film klaar was was het inmiddels 9 uur en was het donker buiten. Perfect dus om op Times Square met al zijn lichtgevende reclame te bekijken!! Echt een magische plek, al dat licht, de toeristen, en levende standbeelden!! Je kijkt je ogen uit.. Met de metro terug naar het hostel gegaan en daar met Greg (de schot red.) en zijn Mexicaanse maat nog even een biertje (water voor mij uiteraard!:-) gepakt in een kroeg. Vervolgens teruggegaan naar het hostel en nog tot 2 uur op het hostel gepraat met o.a een aantal Argentijnen.

Dag 7:
    Pff. Zo'n dagje zoals gisteren hakt er wel in!! Vroeg me deze ochtend echt wel even af of ik A: het meeste wel had gezien van New York en B: of ik het echt alleen bij water had gehouden. Was ook pas half 11 voordat ik buiten stond bij het hostel. Het leek me een goed plan om te beginnen met een rondje te fietsen door Central Park!! Dit was het op zich wel maar ik had niet gerekend op de 3 venijnige klimmetjes die op het fietspad liggen. Die kon ik prima voelen in mijn benen. Na het rondje gefietst te hebben ben ik naar het Metropolian Museum of Art gelopen en heb daar een poosje gezeten. Vervolgens naar het Guggenheim gelopen. Wat een prachtig gebouw is dat zeg!! Helaas is het donderdags gesloten, dus verder dan de museumshop kwam ik niet.. Vervolgens de fiets gepakt en me in het verkeer gemengd, gelukkig was ik Boston gewend want het verkeer van New York is (uiteraard) nog een stukje moeilijker. Vervolgens naar Times Square gefietst en vanaf daar richting het Rockenfeller Center gelopen. Rockenfeller Center is het hoofdkwartier van de NBC en vanaf hier worden o.a. de Tonight show en Saterday Night Life opgenomen. Het heeft tevens een observatiedek (top of the Rock) welke ik bezocht heb. Vanaf de top heb je een prima uitzicht op New York en in het bijzonder Central Park, het Empire state building en het Chrystler building!! Nadat ik weer beneden was (en bijna verdwaald in het Rockenfeller Center) ben ik richting grand Central station (het oude centrale station van New York) gelopen. Vervolgens wat gegeten, de fiets gepakt en aantal architectonische hoogstandjes (letterlijk) bekeken (o.a. Chrysler building, Metlife building, lipstick building, Parc Avenue en het citicorp building). Na een stukje fietsen kwam ik toevallig langs de kabellift (tram) welke naar Roosevelt Island leid. Op Roosevelt Island (vroeger een oord voor zieken) is tegenwoordig een prachtig park aangelegd vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op New York. O.a. het hoofdkantoor van de VN is vanaf deze kant perfect te bekijken. Omdat het al begon met schemeren leek het mij geweldig om de zonsondergang vanaf hier te bekijken.. En dit was ook zeker het wachten waard!! Wat een geweldige stad is het als je het op deze manier kunt bekijken. Nadat ik terug was gegaan met de kabelbaan. Vanaf daar ben ik naar Central Park gelopen. Omdat ik nog tijd had om te fietsen dacht ik dat het een goed plan was om nog even een rondje te fietsen door Central Park! De dag afsluiten zoals ik begonnen was zou ik maar zeggen.. echter had ik een inschattingsfout gemaakt, ik wist namelijk niet waar het dichtstbijzijnde bikesshare punt bij het hostel was. Dus toen ben ik nog een klein uurtje aan het fietsen/zoeken geweest totdat ik hem maar weer bij het Central park heb neergezet en naar het hostel ben gaan lopen:-S. Ondertussen was de Pubcrawl al begonnen en heb ik deze dus gemist:-(. Niet dat ik dat ik dat heel erg vond het was inmiddels half 11 en ik kon wel liggen..

Dag 8:
    Vandaag dus dag 8.. Ik zal jullie matsen ik heb vandaag niet zo veel gedaan namelijk!! vanochtend om 10 uur mijn nest uit, ontbeten en om half 11 stond ik buiten.. daarna naar Central Park gelopen daar de fiets gepakt en naar het American Museum of natural history gefietst. Daar een rondje om het gebouw gelopen en de metro gepakt naar Washington Square, vanaf daar door Soho en Noho (wijken red.) naar Union Square en daarna Madison Square park gelopen. In alle parken heb ik vandaag mijn tijd genomen. Lekker chilldagje dus vandaag. Vanaf Madison Square doorgelopen naar het Empire State building (enige gebouw nog op de wishlist). Vanaf het Empire doorgelopen naar Bryant Park bij de New York Public Library. Daar ook nog even gechilld.. Vervolgens de metro gepakt en naar het hostel gegaan. Omstreeks 5 uur was ik terug op het hostel, en nu dus mijn reisblog aan het bijwerken. Morgen zal ik doorreizen naar philadelphia waar ik slechts 2 nachten zal blijven.

Philadelphia & Washington

August 11, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 27 °C

Zo het werd eens weer tijd voor een update, momenteel zit ik in Chicago, dus ik heb de steden Philadelphia en Washington achter mij gelaten. Ook 2 prachtige steden!! Met vooral heel veel cultuur en iets minder architectuur.. maar ik zal alles even chronologisch beschrijven, want ook in New York was ik niet helemaal klaar.. dus hierbij!!

Vervolg dag 8: New York
    Na het afronden van mijn stukje over New York, nog even blijven hangen in een van de ontspanningsruimtes van het hostel en daar een boekje gelezen. Rond half 10 waren er opeens een hele boel sirenes op straat. Nou was dat niet iets wat bij mij de alarmbellen liet rinkelen (er zijn namelijk wel vaker sirenes in de USA) maar al gauw bleek het om een schietpartij te gaan. Nu als je goed oplette (vooral 's nachts) wist je dat het hostel niet in de veiligste gebieden lag, maar een schietpartij vlak voor de deur is ook niet iets wat je direct verwacht:-(. Maar goed ik zat veilig binnen en ben om een uur of 10 nog even de tuin ingegaan om een aantal nieuwe mensen te leren kennen (dit was namelijk de perfecte plek hiervoor wist ik van de dagen hiervoor). Ook dit keer was het raak en o.a. een prima gesprek gehad met een Syrische man, welke net als ik een rondreis aan het maken was door de USA. Hij heeft me er van overtuigd dat al onze problemen in het westen in het niet vallen met de problemen in Syrië! Indrukwekkend verhaal.. voor dat ik het wist was het half 2 en omdat ik de volgende dag om 11 uur met de trein moest was dat ook laat genoeg.

Dag 9: Philadelphia
    Na de hectiek van New York was Philadelphia wel even wennen. Wat een rust!! Toen ik omstreeks 1 uur aankwam ben ik gaan lopen naar het Hostel. Zodat ik meteen al een goed beeld had van de stad. De stad is prima beloopbaar! De afstanden zijn prima, en het hostel ligt in het centrum (tegenstelling tot New York). Een ding had ik niet op gerekend en dat was het klimaat. De hoge temperatuur samen met de hoge luchtvochtigheid maakt dat het zweet je bijna direct uitbreekt. Toen ik eenmaal het hostel bereikt had, moest ik nog een uurtje in de lobby wachten voordat ik kon inchecken. Dit was echter geen probleem omdat de olympische wegwedstrijd van de mannen op tv was (wielrennen dus:-). Toen ik ingecheckt was ben ik de buurt van het hostel gaan verkennen en ik heb me (vooral vanwege het klimaat) beperkt tot de parken rond de gebouwen welke een rol hebben gespeeld tijdens de strijd van de onafhankelijkheid.. nadat ik wat gegeten had, heb ik op Washington-Square (een andere dan in New York) nog een paar uurtjes op een bankje gezeten en een boek gelezen. Vervolgens begon het al te schemeren en heb ik mijn weg vervolgd naar de oever van de Pennsylvanian river (Penns Landing). Penns landing is prachtig en er zijn overal plekken/parkjes/café's waar mensen zich verzamelen op een zaterdagavond als deze. Echt super mooi om daar 's avonds rond te wandelen. Om een uur of 9 ben ik terug gewandeld naar het hostel. Al waar de wine & cheese night al begonnen was. Omdat het hostel best klein is, en de wine en cheese gratis was. Was het binnen de kortste keren gezellig. Mooi dat je op zo'n manier bijna iedereen in het hostel al kent.

Dag 10:
    Vandaag de wandelschoenen maar weer eens maximaal gebruikt. Een wandeling gemaakt langs o.a. de liberty bell (een klok die als symbool een grote rol heeft gespeeld in de verschillende vrijheden die de USA nu kent), the independence hall (waar de declaration of independence is getekend), the US-mint (waar de dollar gedrukt wordt), the city hall (stadhuis) en vervolgens doorgelopen naar 'the Rocky stairs'. De beroemde trappen uit de film Rocky. Lachen om te zien hóe al die mensen zich uitsloven om vervolgens met gebalde vuisten boven aan de trap te staan. Vervolgens ben ik doorgelopen naar de Eastern State Penitentiary. De eerste grootschalige gevangenis in de wereld. Inmiddels is het gebouw al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en een museum. Met behulp van een luistertour wordt je rondgeleid door het gehele gebouw. Wat een verhalen zitten er in zo'n oud gebouw!! O.a. Al Capone heeft er gezeten en er zijn natuurlijk ontsnappingen geweest:-). Na de rondleiding ben ik weer richting het hostel gelopen en een Cheesesteak (Philadelphia's specialiteit) in een Ierse pub. Echt een aanrader voor degene die ooit naar Philadelphia gaan. 'S avonds in het hostel was er wederom een activiteit. Het was namelijk Beer & movienight, echter werd deze al snel omgeboekt in een Beer & Olympicsnight. Ook weer een zeer gezellige avond tot in de laatste uurtjes!!

Dag 11:
    vandaag vertrokken naar Washington DC, vanochtend uitgecheckt in het hostel en wederom lopend naar het station gegaan. Vervolgens omstreeks 12 uur vertrokken met de regional (soort van stoptrein) naar Washington. Het was nogal druk dus echt comfortabel was het niet. Maar binnen 2 uur was ik dan ook in Washington DC. En ik direct inchecken, mijn spullen op mijn kamer leggen en de stad gaan verkennen. Eerste wat ik gedaan heb is een bezoek gebracht aan het witte huis. Helaas was Obama niet thuis dus moest ik bij de poort blijven staan. Nadat ik het witte huis van alle kanten had gezien weer terug gelopen naar het hostel daar begon namelijk om half 7 de mainstreet-tour. Deze tour ging langs alle belangrijke gebouwen aan de Pennsylvanian avenue (weg tussen het witte huis en het kapitool. Ook tevens een prima manier om mensen te leren kennen:-). Na de tijd ben ik nog met een Duitse vrouw (had mijn moeder kunnen zijn;-) de mall (dit is zeg maar het park dat begint bij het kapitool richting de naald en waar alle musea aan zitten) afgelopen. En toen weer richting het hostel.. waar ik nog tot een uur of 12 samen met een aantal anderen de olympische spelen heb zitten kijken.

Dag 12:
    Een dagje om bij te komen:-) ik was niet heel fit dus heb 's ochtends eerst lekker uitgeslapen, vervolgens een fiets gehuurd en de hele mall incl. de parken daaromheen afgefietst. Onderweg gestopt bij het WW2 Memorial en even twee uurtjes binnen geweest bij het American Historic Museum. Zeer interessant!! Vervolgens naar het hostel gelopen en daar wat gelezen en alvast het eerste stuk voorbereid van dit verhaal.. op tijd naar bed want de volgende dag stond er een treinreis van meer dan 16 uur op het programma..

Dag 13:
    'S ochtends ontbeten in het hostel, vervolgens mijn tas ingepakt en uitgecheckt. Rond half 11 was ik uitgecheckt, en heb de spullen in de kelder van het hostel opgeslagen. Om 16:00 uur ging pas mijn trein dus ik had nog even tijd om een stukje te fietsen, een beetje te wandelen en een hapje te eten.. omstreeks half 3 richting het station gelopen (het was bloedheet trouwens zo'n 32 graden!!) en nog even inkopen gedaan voor de treinreis. Na een vlotte check-in een plek toebedeeld gekregen en al om 22:00 uur ging het licht uit in de coupe en kon er geslapen worden..

Dag 14:
    Vanochtend wakker geworden in de trein. Weet niet precies hoeveel uur ik geslapen heb, maar was nooit echt een diepe slaap. Omstreeks 10.00 uur lokale tijd (er zit namelijk nog een uur extra bij in Chicago!!) aangekomen in Chicago. En nu moet ik jullie wat bekennen: ik ben verliefd!! Mochten jullie meer willen weten moet je wachten op mijn volgende blog haha:-)

Ps.: als je dit leest en denkt wat schrijft Ruud toch in verhouding weinig over Washington. Dat komt dat omdat ik er ook weinig te zien vond.. dat had ik prima in een dagje kunnen doen..