Lebanon
Saqiet el Khouri Boutros

Dag 5 Bekaavallei

May 11, 2023 in Lebanon ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag een druk dagje, om 8:30 vertrekken we naar de Bekaavallei. Het wordt, volgens Rami, een dag vol verrassingen.
      Voordat we in de Bekaavallei komen rijden we langs "The Hope for Peace" monument, een indrukwekkend moment, bestaande uit op elkaar gestapelde oorlogsvoertuigen
      Het kost wat moeite om binnen te komen, maar uiteindelijk mogen we binnen het hek komen kijken maar het monument. Vergezeld door 3 militairen die opletten dat we op afstand blijven blijkt er ook nog een, niet interessant, wapenmuseum te zijn.
      We gaan verder over de berg naar de citadel va, een oude opgraving.dichtbij de grens met Syrië. De opgraving is niet groot, maar gezien het feit dat Rami geschiedkundige is van beroep, maakt de plaats inzichtelijk.
      Hierna gaan we verder naar de volgende "verrassing": op een plek waar tot 1975 een treinstation was, staat een oude, roestige trein.
      Dan komen we als "verrassing" ook nog langs "de zwaarste steen" ter wereld, het is een rechthoekig blok, uitgehakt in de grond. Ik vind het een gemaakte "attractie "...
      Hierna bereiken we Baalbek, waar zich een grote ruine bevindt. Mooie tempels geweid aan Jupiter, Bachus en en Venus.
      Vanwege alle inspanning is het tijd voor een meer dan overvloedig lunch. Met hierbij 2 v"errassingen": een ingepakte salade, en rijst met kip onder een dakje van brood.
      Daarna hebben we ook nog een wijnproeverij in Chateau Xzara waar we , na een rondleiding door de koele grotten waar de wijn ligt te rijpen, 4 prima wijnen te proeven krijgen.
      Dan is het tijd om naar het hotel te gaan, lekker douchen en nog een paar stukjes tapas eten in het restaurant waar we dinsdag ook waren.

Saqiet el Khouri Boutros, ساقية الخوري بطرس