Levada da Ribiera de Janela

December 11, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Bij aankomst aan het startpunt stond er een bord dat deze hike 7u-8u ging duren. We waren eigenlijk al wat laat aangekomen (13u) maar deden toch een poging omdat we een blog hadden gevonden die het anders aangaf. We beslisten wel goed door te stappen.
    Levada wandeling van Lamaceiros loopt naar het dal van de Ribeira da Janela. Het was een vrij vlakke, easygoing wandeling vlak naar de levada. We passeerden heel wat tunnels, dus breng zeker een hoofdlampje mee. Die tunnels bleven maar komen :-) Wel echt heel leuk. Soms zie je echt geen eindpunt aan de tunnel dus wel een beetje griezelig maar wel de moeite waard Langs de kliffen komen soms grote watervallen naar beneden die dan door een bijgebouwd hutje worden tegengehouden. Leverde leuke foto's op.

Op een bepaald moment komen we -denk ik- de 6de of 7de tunnel in maar zien we dus echt totaal geen eindpunt. We gaven het toch een kans maar moest toch terugkeren want het werd te gevaarlijk. We liepen al op de levada rand tussen 2 rivieren. Volgens de blog was het een circle hike maar we vonden echt geen uitweg dus moesten na 16km dan toch helemaal dezelfde weg terugkeren. Superlange eenvoudige hike dus. 23 km heen en terug. Ik zou deze wel echt aanrader maar na ongeveer 4 tunnels terug te keren want dan heb je de mooiste stukken zeker gezien.