Madeira 2022

A 15-day adventure by Marijke Read more
  • 825kilometers

Aankomst Madeira/Funchal + verkenning

December 4, 2022 in Portugal ⋅ 🌧 15 °C

Finally! Start van 2 weken me-time! Nadat mn beesje 🥰 me heeft afgezet in Charleroi volgde een vlotte check-in en reis naar Funchal/Madeira.
    Een korte landingsbaan (op een brug!) met een prachtig uitzicht op het eiland bracht me helemaal in vakantiesfeer!
    Tijdens de korte shuttle naar mijn huurwagen merkte ik al dat het pittig zal worden op de baan. Vele tunnels en korte opritten en steile wegen. 🫣
    Het afhalen van de huurwagen ging heel vlot. Vanaf vandaag rij ik twee weken rond met Sisi (Seat Ibiza). Mijn Sisi gaat afzien... en dat deed ze al vanaf het begin. Bij sommige steile wegen had ze het al moeilijk! 🙈 Dat beloofd!

Aangekomen in het hostel 109 Funchal was mijn roomie Lisa reeds op de kamer (ik boekte een private room aangezien de dorm volzet was maar gaf mee dat indien er een solotraveller zich aanmeldde die zeker mee de kamer mocht delen). Een tof Frans meisje die hier op zoek is naar een appartement aangezien ze hier komt werken. Tijdelijk verblijft ze dus nog even in de hostel. Even opfrissen en dan tijd om de stad in te duiken! (Als die regenbui voorbij is 😅💦)
    Ik leerde kort de 'old city' kennen, helemaal in kerstmis sfeer met duizenden lichtjes, tal van prachtige graffiti en idyllische straatjes.

Ik probeerde een traditional dish: 'scabbard fish with banana' en 'bolo de caco' als starter. Een soort van platbrood met aardappel en look: superlekker!

Poncha is voor een andere keer, de wijn was al sterk genoeg. 😅

PR8 Verada da ponta de Sao Lourenço

December 5, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag stond de PR8 Verada da ponta da São Lourenço op de planning.
    De Vereda da Ponta de São Lourenço is een van de meest populaire wandelingen op het eiland, ook wel 'The Dragon's Tail' genoemd.
    Op dit schiereiland wandel je langs een smal stuk maar ruige kustlijn naar het meest oostelijke punt van het eiland Madeira, of in ieder geval het verste punt waar je naartoe kunt wandelen. De wandeling is een 7 km lange route met een aantal adembenemende uitzichtpunten, die de vulkanische erosie gedurende miljoenen jaren langs de hele kustlijn benadrukken.

Hier ik met een bang hartje voor het eerst mijn drone uitgehaald. Niet direct een ideale locatie om te oefenen maar zocht toch een aantal plekjes uit met weinig mensen. Helemaal aan het eindpunt was er een prachtig maar druk (veel mensen) uitkijkpunt waarbij ik na een telefoontje van David dan toch maar enkel droneshots heb gemaakt. Gelukkig maar want ze zien er prachtig uit!

Dezelfde weg terug was zeker niet minder de moeite! Meestal vind ik dezelfde weg teruglopen altijd spijtig maar hier was het zeker niet zo.
    Een prachtige eerste echte hike van mijn tripje! Benieuwd naar de andere avonturen!

Op de terugweg passeerde ik langs Miradouro Ponta Do Rosto.
    Vanaf dit uitkijkpunt in Caniçal kan je een glimp opvangen van de noord- en zuidkust van het eiland Madeira, dus ook de PR8 die ik net afwandelde.
    Gezien de zonnige en heldere dag had ik zelf zicht op het eiland Porto Santo.

Cabo Girão skywalk + old city Madeira

December 5, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Om echt alles uit de eerste dag te halen reed ik nog langs Cabo Girão voor de sunset.
    Cabo Girão is een van de hoogste zeekliffen ter wereld met 580 meter boven zeeniveau. Er is een glazen loopbrug/platform die een adembenemend uitzicht biedt naar de beukende golven en de klif er recht onder. Er is ook een café'tje waar ik snel nog een avondmaaltje achterover sloeg :-)

Vanavond duik ik de stad in met Lisa voor enkele poncha's :-D

Free walking tour Madeira

December 6, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag stond er een Free walking tour op de planning. Sinds Mexico heb ik daar altijd supergoede ervaring mee gehad en ideaal om aan het begin van de vakantie te doen. Meestal geven ze leuke tips mee voor de rest van de trip. En dat was ook zo!
    The guide Lisa was een supermadam en sprak perfect Engels. Ik had me aangemeld voor de "Funchal Essential Tour". Een 2u30 durende tour in het nieuwe gedeelte over de geschiedenis van Funchal. Enkele highlights op de wandeling: Parque Santa Catarina, Municipal Garden, Cathedral, Biscuits' Factory, Municipal Square, São Pedro's Historical Centre, English Church...

In de Jardim Municipal hangen er hele speciale vruchten aan één boom: de Kigelia Africana, een soort worst :-) Ze gebruiken dat als een soort booster in sportvoeding.

Een echte aanrader om de trip in Madeira te starten! De voorspelde regen bleef gelukkig ook uit (met enkele spatjes die ik al lachend negeerde).

Aan het einde van de tour kregen we een A3 kaart met verschillende must see's. Dit werd mijn leidraad doorheen mijn vakantie.

Cable car + Monte Palace Madeira

December 6, 2022 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Aangezien de namiddag er toch niet zo goed uit zag met de weersvoorspellingen besloot ik om in Funchal te blijven en verder te verkennen en niet meer een hike te starten.

Ik nam dus samen met Maciej (een hostelfriend uit Polen) de cable car naar Monte Palace en Jardim Botanica.

De Monte Palace Tropical Garden ligt op een heuveltop boven de baai van Funchal. Met de cable die vanuit Funchal vertrekt, zweef je tijdens een schilderachtig tochtje langs de berg omhoog en krijg je een adembenemend uitzicht over de stad. Wij genoten nog even van het uitzicht voor we in een wolk belandde en dus niks meer zagen. Vanaf Monte Palace zou je een prachtig uitzicht over de stad moeten hebben. Aangekomen in de garden zaten we gelukkig boven de wolken en hadden we dus in de tuin zelf toch nog wat zicht. De tuin zelf is Japans getint en bestaat uit verschillende verdiepingen met inheemse bloemen en plantensoorten en exotische flora.

In onze prijs zat een tasting van Madeira wine, een leuke afsluiter.
    De Monte Palace was minder mijn ding. Ik vond het heel duur voor wat het was.

Sommige mensen kwamen terug in van die typische sleeën; de toboggans. Eens leuk om naar te kijken maar duurt letterlijk 1 minuut dus echt zijn geld niet waard.

De volgende stop was de Botanical garden maar die mochten we niet meer bezoeken wegens de sluitingstijd van de cable car. Misschien later deze week.

De weg terug was er eentje volledig in de regen en de wolken.

Op de terugweg naar het hostel passeerden we nog even langs de Mercado dos Lavradores: de lokale markt van Funchal waar je verse groenten, fruit en andere streekproducten kan kopen. Tip die ik kreeg tijdens de free walking tour, niet kopen daar :-) Alles veel duurder dan normaal en is meer een toeristentrap. Wel zalig om al die verschillende soorten fruitjes te proeven ;-)

PR11 Levada dos balçoes

December 7, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Met veel goesting en het negeren van de weersvoorspellingen startte ik de dag met een zonsopgang in PR11 Levada dos Balcoes. Aangekomen op de locatie moest ik wachten wegens regen en te weinig zicht dus bleef ik een uur in de auto tot het opklaarde.

Om 8u (tussen regenbuien door) waagde ik dus mijn kans door het bos richting het viewpoint van Balcoes.
    De hike zelf is zeer kort (heenweg 1,5km) maar heeft toch prachtige fotomomenten door een 'fairy tale' bos.
    Aangekomen aan het uitkijkpunt was het helaas aan het miezeren, waaien en mistig. Af en toe kwam er een uitzicht vrij dus ik bleef er toch een hele tijd wachten. Ik was er helemaal alleen. Het leuke was wel dat er zeer nieuwsgierige vogeltjes langskwamen en zonder bang te zijn enkele kruimels uit mijn hand kwamen eten. Prachtige slowmotion video's.

Niet veel later kwam er nog iemand teleurgesteld toe. Zijn naam was Rafa, afkomstig uit Venezuela. We bleven vanaf dan samen wachten op een opklaring maar liepen tevergeefs terug langs de korte hike naar de auto. Ik werd daar wel tot Birdlady uitgeroepen :-) De vogeltjes kwamen echt alleen naar mij :-)

We wisselende nr's uit om eventueel later deze week nog enkele hikes samen te doen (met beter weer :-))

Levada do Caniçal + Casas Santana

December 7, 2022 in Portugal ⋅ 🌧 19 °C

Teleurgesteld van het wisselvallige weer maakt ik voor het eerst kennis met de handige webcams van Madeira. Daar zag ik dat het in de regio van Machico/Canical (oosten van Madeira) wel zonnig(er) was. Ik reed dus die richting uit en startte met Levada do Canical - richting Machico. Daar was het echt bakken in de zon. Even zoeken naar het startpunt maar daar wandelde ik een kleine 7km (heen en terug) langs een Levada via een prachtige klif met uitzicht over Machico en de huisjes met op de achtergrond de Atlantische oceaan.

Ik wou echt alles uit de dag halen dus besloot nog richting Santana te gaan en nog een leuke hike uit te kiezen.
    Via deze autorit stopte ik in Santana (noordkust) ook nog langs de populaire en traditionele Santana casas: typische driehoekige huisjes, casa de colmos genoemd in het Portugees. Ze hebben een A vorm en zijn bedekt met stro (colmo)

PR9 Levada do Caldeirão Verde

December 7, 2022 in Portugal ⋅ 🌧 12 °C

Ik reed verder door Santana richting centraal Madeira en startte nog de PR9 Levada do Caldeirão Verde. Ik was wat ongerust aangezien deze hike 13km lang is en 4-5uur zou innemen. Ik wou nog voor zonsondergang terug zijn (18u).
    Ik hoopte dus op een gemakkelijk pad en liep heel wat stukken.

Het pad was vrijwel geheel vlak en dat maakt de hike erg makkelijk. Ik liep langs de levada op een smal aangelegd pad. Je wordt tijdens het wandelen beloond met prachtige uitzichten, maar je moet je ogen goed op het pad houden want er is vaak een behoorlijke afgrond, gelukkig wel met een hekje ervoor. Tijdens het wandelen kwam ik door vier tunnels en passer je langs tal van watervallen waar je soms echt onderdoor moet. Echt zalig! Aan het einde kom je dan aan een mega waterval van 100m! De Caldeirão Verde. Met de zonsondergang in het oog liep ik de terugweg bijna volledig terug. Dit maakte dat ik de route afrondde op 2u36! Een toptijd waar ik fier op ben :-) Om 17u30 kon ik richting hostel vertrekken. Aangekomen in het hostel gingen we met z'n allen de oude stad in voor een gezellig diner. Daar probeerde ik de bekende Limpets, megalekker!

On track hostel + Sunset + Cristo rei

December 8, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Aangekomen in het nieuwe hostel was ik echt blij. Een bijna volledig nieuw hostel met hele grote ruimtes en kamers. De meisjesdorm was echt groot en iedereen had een bed met gordijntje, eigen stopcontacten, lichtjes én een ventilator. Buiten een supergroot terras en bar met leuke chillhoeken. Ik zag plots een prachtige zonsondergang starten dus zocht snel nog een Miradoura op google maps. Enkele minuten van het hostel was Miradoura do pinacula en ging dus snel met de auto een kijkje nemen. Een superkeuze want ik werd nog getrakteerd op een adembenemende zonsondergang. Ik mistte David daar echt enorm. Het was een superromantische spot. Op de kaart zag ik ook dat het standbeeld van Cristo rei ook niet ver daar vandaag was dus sprong snel terug in de auto om de laatste zon vanaf dat uitzichtpunt te bekijken.Read more

PR6 Levada das 25 fontes + 6.1 + 6.3

December 8, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Levada do alecrim + verada da logoa do vento + levada das 25 fontes + levada do risco.

Vandaag stond er een leuke hike op de planning met vrienden die ik in het hostel 109 heb leren kennen. Met 6 man vertrokken we in twee auto's richting West-Madeira waar een combinatie van verschillende levada wandelingen ons te wachten stond. Een totaal van 18km op 4u tijd. Niet zo moeilijke levadawandelingen maar het was wel een lange afstand en af en toe toch wel stukjes lang naar beneden (die je uiteraard weer naar boven moest opgaan). Wel telkens met prachtige watervallen als beloning. We lunchten in het Rabacal Nature Spot cafe (waar je trouwens alleen te voet geraakt). Echt een aanrader, super cosy en je kan er ook romantisch overnachten. Tegen 17u waren we terug in het hostel waar ik direct mijn spullen ophaalden om te verhuizen naar een nieuw hostel: On track hostel.

Bekijk of volg hier onze hike: