Norway
Fyresdal

Dag 11: Kilegrend - Fyresdal

August 24, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

De wekker zetten om 6:30 uur om zo vroeg op pad te kunnen maar vervolgens horen dat het regent. Dan ga je kijken wat het weerbericht voor de dag is en zie je dat het blijft regenen tot 9:30 uur. Prima, wachten we dat af. Het is 9:30 uur en het regent nog steeds. Weerbericht zegt nu regen tot 10:30 uur. Ook goed, doen we nog even een kaartspelletje en gaan we dan de tent opruimen en op pad. Om 10:30 uur regent het nog steeds. Nu zegt het weerbericht dat het tot 11:30 uur blijf regenen. Nou vooruit maar dan gaan we wel lunchen voor we vertrekken.

Om 11:30 uur was het eindelijk droog en zou het ook droog blijven. Snel de tent opruimen, eten en vertrekken. Om 13:30 uur konden we eindelijk gaan maar niet voordat Wesley eerst nog werd verrast door de kar en daardoor de balans verloor en achterover viel. Gelukkig geen schade bij de spullen of hemzelf.

Christel doet nog voorzichtig met haar been dus Wesley mocht wederom de kar trekken vandaag. We konden gelijk aan de bak. De klim begon eigenlijk direct na het verlaten van de camping. Lichtelijk gefrustreerd ging Wesley in relatief hoog tempo de eerste kilometers van de berg op. Verderop op de klim kwamen nog een paar gemeen steile stukken van boven de 20%. Ook dat was te doen maar van harte ging het niet. Nadat we een keer of drie dachten nu wel eens boven te zijn konden we aan de afdaling beginnen. Maar niet voor we eerst van het prachtige uitzicht hadden genoten over het grote meer.

De afdaling was goed te doen. Enige vervelende was de staat van het asfalt. Zelfs België zou zich nog schamen voor dit wegdek. Het was dus goed uitkijken om zo gaten en scheuren te ontwijken. Uiteindelijk is dit goed gegaan en kwamen we rond 18:00 uur aan in Fyresdal. Onderweg bleek wel dat de achterband van Wesley erg versleten is inmiddels door al het remmen. Kijken wat we daar morgen aan kunnen doen.

We hebben de B&B in Fyresdal opgezocht en verblijven daar twee nachten. Hierdoor kunnen we goed uitrusten, het materiaal weer in orde maken en genieten van de mooie omgeving.

Dag 12: Fyresdal

August 25, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag stond in het teken van bijkomen van de tocht van gisteren. Na een heerlijke warme douche en ontbijt vertrokken we in de ochtend voor een wandeling om Fyresdal te verkennen.

We zijn richting het meer gewandeld. Een mooie omgeving, waar ons opviel dat het water naar ons idee normaal hoger hoort te staan. Of zou dit het nieuwe normaal zijn? Ook viel ons de hoeveelheid "grill" plaatsen op. Deze mochten echter nu niet gebruikt worden omdat open vuur momenteel verboden is door de droogte.

Na de heerlijke wandeling hebben we even rustig gezeten bij het sportcafé en onder genot van warme chocolamelk wezen kijken hoe onze route er de komende dagen uit kan gaan zien.

Terug bij de bed en breakfast hebben we geluncht en is Wesley aan de slag gegaan met de skikes. De achterwielen op de skikes waar we mee remden heeft hij omgewisseld met de voorwielen. Dit omdat de achterbandjes behoorlijke slijtage hebben ondervonden door de lange afdalingen. Als voorband kunnen ze nog prima dienst doen.

In de avond hebben we nog even door het dorpje gewandeld langs de huizen die er ooit heen zijn verhuisd en hebben we gegeten bij het plaatselijke restaurantje. Veel dingen zijn duur in Noorwegen maar 30 euro per persoon voor een grote maaltijd, een halve liter cola en onbeperkt koffie viel ons heel erg mee.

We hebben een wildkampeerplek gevonden op 37km afstand. Daar hopen we morgen heen te gaan. We willen graag richting Skien/Porsgrunn maar dat betekent dat we 30km per dag moeten gaan doen. We gaan zien of we dat vol kunnen houden.

Fyresdal, NOFYR