Norway
Trollfjell

Dag 23: Hove - Grimstad

September 5, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

De laatste week alweer. Aangezien het niet zo ver meer is naar Kristiansand kunnen we rustig aan doen. We vertrokken dan ook pas om 11:00 uur, althans dat was de bedoeling. Geheel tegen de weersverwachting kwam er een enorme regenbui over. Deze hebben we uitgewacht en zo tegen twaalven vertrokken we alsnog.

We schreven eerder al dat er een aantal rolski segmenten (tijdslussen in de app Strava) lagen kort bij onze verblijfsplaats. Daar kwamen we nu ook weer langs. We konden het niet laten om toch een poging te wagen voor een plekje in de top 10, tot vandaag hadden 59 mensen een tijd genoteerd op dit segment. Het betrof een segment van ongeveer 400m met eerst een kleine afdaling gevolgd door een klimmetje. De laatste meters waren vlak. Eerst was het de beurt aan Christel. Toen ze terugkwam schudde ze al van 'nee'. Ze had veel misslagen dus het was geen goede poging. Desondanks stond ze met die poging al wel op de 2e plaats bij de vrouwen. Om in de totaalstand in de top 10 te komen moesten er nog minimaal 5 seconden af. Daarna ging Wesley voor een top 10 plaats. Het ging best goed en hij kon ook niet sneller zo vertelde hij maar het resultaat kon hij nog niet in zien. De route van de dag wordt namelijk opgenomen op het horloge van Wesley en dus kon hij pas aan het einde van de route zien of hij snel genoeg was. Even geduld dus nog. Christel besloot een tweede poging te wagen. Ze had het idee dat deze sneller was maar ging dat nog niet controleren. Een half uur later tijdens de lunch werd ze toch nieuwschierig en bleek dat ze 4 seconden sneller was gegaan. Ze kwam dus 1 seconde tekort voor een top 10 plaats in de gemengde stand. Alsnog een goede prestatie.

We vervolgden onze weg die geheel langs een drukke autoweg liep, zo af en toe wel een mooi uitzicht over de zee maar verder was er weinig bijzonders te zien. Of zijn we verwend geraakt de afgelopen drie weken? Na 28km kwamen we aan bij de camping die we voor ogen hadden. Na 45 minuten een beetje zwerven over de camping kwamen we tot de conclusie dat de camping gesloten is voor iedereen behalve seizoensplaatsen. Dit staat ook wel op de website, maar alleen in het Noors. In hun eigen Engelse en Nederlandse vertaling staat dat ze open zijn tot 1 december en niet 1 september. Sowieso valt ons op dat de meeste campings gesloten zijn per 1 september. We hadden twee opties. 6km verder gaan naar een andere camping die wel open leek. Of hier blijven, tent neerzetten en morgenvroeg maar zien of er dan iemand is waar we kunnen betalen. Eventueel kunnen we altijd nog wat in de brievenbus gooien. We staan nu dus op en gesloten camping met hier en daar wat mensen met een seizoensplaats.

Nu de route van vandaag afgerond kon worden, kon ook Wesley zien of zijn poging goed genoeg was. En dat was het. Een 4e plaats bij de mannen en een 5e plaats in het totaaloverzicht. Staat er toch maar mooi een Nederlandse naam tussen al die Noren.

Morgen gaan we richting Lillesand. Daarna willen we via Birkeland terug naar Kristiansand.

Ik zag het al op Strava maar jullie hebben toch een mooi visitekaartje van de club afgegeven zou ik zeggen!!! Chapeau.

9/5/22Reply

goed gedaan .top 👍 veel plezier en succes voor morgen

9/5/22Reply

Jullie blijven fanatieke rolskiërs!!! Mooie prestatie hoor. By the way: in Kristiansand kwam ik regelmatig kleine groepjes rolskiërs tegen. Het viel mij op dat er daar heel veel werd gesport. Door jong en oud. Vergeet niet om een ijsje te halen in Lillesand 🍦🍦!!! (De ervaring leert dat 1 bolletje voldoende is. Vergelijkbaar met 4 bolletjes in NL 😋)

9/6/22Reply

Grimstad, Hasseltangen und Arendal

July 11, 2017 in Norway ⋅ 🌧 15 °C

Am Vormittag habe ich mir Grimstad angeschaut. Laut Lonely Planet lohne sich ein Besuch wegen der hübschen weißen Häuser. Naja... Der andere Reiseführer, den ich dabei habe, ist da durchaus treffsicherer. Er schenkte dem Ort keine große Bedeutung ausser der Tatsache, dass hier Henrik Ibsen eine Zeit lang gelebt hat.
      Weìter gings über Nebenstraßen nach Hasseltangen, einem kleinen Naturpark mit schöner Aussicht auf die Schären.
      Nach der Mittagspause am Campingplatz bin ich nochmal los, nach Arendal. Ich wollte mir doch das im Reiseführer beschriebene quirlige Treiben in den Hafenrestaurants anschauen. Na, dafür war's vielleicht noch ein bisschen früh, aber gelohnt hat sich der Ausflug allemal. Geparkt in einem vergleichsweise günstigen Parkhaus, das sie einfach in den Fels gehauen haben, konnte man schön am Kai schlendern. An dem prominent gelegenen Fischladen kam ich nicht vorbei, obwohl ich ja bald selber auf Fischfang gehen werde. So kaufte ich, was mir vermutlich nicht an den Haken gehen wird: eine Krabbe, randgefüllt mit Krebsfleisch, und Krabbensalat.
      Zurück am Platz hat es sich merklich gefüllt. Gut dass ich morgen hier verschwinde.

MEINFOTOMANN

Fernweh! Tolle Bilder und Eindrücke. Dieses Jahr schaffen wir es nicht nach Norwegen - aber nächstes Jahr auf jeden Fall...! Weiterhin gute Fahrt.

MEINFOTOMANN

Fingerfood mal anders :)

Mattis Reisen

Dankeschön! Dafür wart ihr in Bali. Ist doch auch nett ;-)

Stand up Paddling

August 12, 2020 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

Die erste Hälfte des Tages war sehr ruhig, wir haben gelesen und nur kleinere Spaziergänge gemacht. Für nachmittags um 15 Uhr haben wir uns für 3 Stunden Stand Up Paddling Boards ausgeliehen. Somit haben wir den Schärengarten nochmal aus einer anderen Perspektive erlebt.

Heute haben wir die Fähre von Christiansand nach Hirtshals am Freitag gebucht. Aber vorher kommt noch was!

Schärenküste 2

July 17, 2020 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Der nächste Tag bringt neues Wetter, der Wind hat gedreht, Wolken schieben sich zusammen, doch für ein Frühstück in der Sonne an der Bucht reicht es noch gerade so. Wir machen Mittags eine kleine Wanderung, die Kinder traben bzw. klettern munter die ganze Strecke. Anschließend verbringen wir den Nachmittag damit Krebse,Garnelen und Seesterne zu angeln und die Reiseplanung für die nächste Woche auszutüfteln. Wir werden das Regenwetter zum Fahren nutzen und weitere 550km gen Norden fahren. Wandern in den Nationalparks Rondane und Jontunheimen steht somit auf dem Programm. Und weil wir Lust haben, schon aufzubrechen, verlassen wir die hübsche Schärenküste und fahren weiter nach Åmli. Auf dem netten Naturcampingplatz gibt’s viel Platz, heiße Duschen, einen schönen Fluss und Mücken.Read more

Trollfjell, Q31324497