• Day 74

Wieliczka zoutmijn

March 30, 2016 in Poland ⋅ ⛅ 13 °C

Iets voor 17:00 mogen we bij de laatste groepen van de dag met de trap 380 treden afdalen tot een diepte van 64 meter (niveau -1) van dit UNESCO-Werelderfgoed waar de eigenlijke rondleiding begint... over een periode van de volgende 2 uur dalen we geleidelijk trap per trap verder tot 135 meter (niveau -3) onder de buitenwereld waarbij we ongeveer 2,5 km afleggen over trappen, door gangen en zalen... (Het totale mijn-complex uit 9 verdiepen, verbonden door 300 km aan gangen!)
    De 20 zalen welke we doorkruisen zijn veelal gevuld door prachtige, over de eeuwen heen door mijnwerkers gesculpteerde, beelden en voorwerpen... In sommige zalen vertoef je in een wondere sprookjeswereld terwijl andere je alle besef van het onder-de-grond-zijn doen vergeten door hun imposante uitstraling...
    De tocht naar boven verloopt gelukkig per lift en duurt amper een half minuutje...
    Na twee aan-de-ribben-klevende onderdelen van deze morgen is de zoutmijn een mooie afsluiter van de 3-delige trip... Mede dankzij een erg sympathieke, gepassioneerde en zeer bekwame gidsen, voor Auschwitz/Birkenau en Beata voor zoutmijn, kan ik niet anders dan deze bezoeken warm aan te bevelen indien jullie in de buurt zijn...