Dag 19: Wolven & hot pools

September 26, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 13 °C

Nadat Remco vanochtend de omgeving hardlopend heeft verkend, hebben we een bezoek aan het 'Northern Lights Wildlife Wolf Centre' gebracht.

De personen die dit wolf centrum runnen vangen wolvenjongen op die gewond worden gevonden of uit dierentuinen komen en die niet terug het wild in kunnen.

In deze wolvenopvang leven 7 wolven. Wereldwijd leven er nog rond de 400.000 wolven, waarvan 30.000 tot 40.000 in Canada. De nationale parken Banff, Jasper, Yoho en Kooteny hadden 4 jaar geleden gezamenlijk 120 wolven. Momenteel zijn dat er nog maar 50.

De wolf is niet beschermd in Canada en er mag zelfs op gejaagd worden (8 wolven per jaar, per jager). Andere redenen waarom dit aantal zo drastisch afneemt is het verlies van hun natuurgebied, verkeer (er worden er veel doodgereden) en een actief vergiftigingsbeleid. De wolf is hier namelijk geclassificeerd als ongedierte.

Doordat er steeds minder wolven zijn blijven er meer meer herten en elanden leven. Deze eten hierdoor weer te veel grasland en bomen op, waardoor er niet genoeg overblijft voor de bevers en die sterven of wegtrekken. Dat er minder beverdammen zijn heeft weer gevolg op verscheidene waterdieren en vogels en zo ontstaat er een domino effect in het ecosysteem.

Zo dit was mijn wolvenspreekbeurt. Het was in ieder geval een super leerzaam en interessant bezoek. En om te helpen heb ik nog een paar mooie oorbellen gekocht, die door de buurvrouw van het wolf centrum zijn gemaakt.

Gezien vakantie ook hard werken is zijn we daarna doorgereden naar onze luxe overnachtingsplek 'Crazy Creek Hot Pool Resort'. Deze ligt, je raadt het al, aan de Crazy Creek. Dit is een campground met hot pools van 8, 32, 37 en 40 graden water. Hier hebben we de rest van de dag doorgebracht.