Påsken er slut, og vi har besluttet at tage til Bornholm, for at opleve den lille ø i det tidlige forår, og skiftende lunefulde aprilsvejr!

Nexø

April 16 in Denmark ⋅ ☁️ 8 °C

Nexø havn husker jeg som en travl fiskerihavn, da jeg var på Bornholm som 11-årig i 1983 første gang. Men den store havn er nærmest øde i dag, og ingen af de store fiskerbåde er tilbage. Vi kørte videre op til skoven ved Paradisbakkerne, og besluttede os for at lufte cyklerne!Read more

Østre Sømark havn, Dueodde og Snogebæk

April 15 in Denmark ⋅ 🌬 9 °C

Vi er begyndt tit at køre efter veje der ser ud til at ende blindt ude ved vandet, og finder på den måde ofte de fineste små fiskerlejer eller øde strandparkeringer. I dag er ingen undtagelse; Østre Sømark Havn (eller Bakkerne Havn), må være Danmarks mindste havn! Og et meget hyggeligt lille sted, endda med et røgeri (dog lukket i disse tider)! Vi gik med vinden i ryggen langs stranden, og tilbage på en sti inde i land, hvor vi kom forbi en gammel vandmølle (Slusegårdens mølle), meget malerisk.
    Derefter kørte vi mod Dueodde fyr og det flotteste hvide og fine sand. Fik endnu en vandretur på en øde strand. Lige bortset fra at det er lidt koldt at hoppe i bølgerne, så er denne årstid altså ret fin at være her på, for man har virkelig det hele for sig selv...
    Vi overnatter lidt syd for Snogebæk - en strand mod øst - hvor en svaneflok har søgt læ for vestenvinden, og hvor vi skulle få solopgangen ind af forruden i morgen tidlig!

Et glimt af Grønland - i Rønne

April 15 in Denmark ⋅ 🌬 6 °C

Vi er sejlet med færgen "Hammershus" fra Køge i nat, og kommer i land i Rønne kl. 6:00. Fin tur, og færgen har et stort rum med gratis køjer, hvor man kan ligge sig med sin sovepose, hvis man synes det er for tidligt på sæsonen, til én af bænkene på soldækket! Efter ankomst triller vi om i lystbådehavnen, og tager lige et par timers søvn mere, inden vi går en lille tur rundt i Rønne.
    Vi får et lille glimt af Grønland i kvarteret med "Svenskehusene". De er godt nok givet som en gave fra Sverige (heraf navnet), efter at russerne havde bombet både Rønne og Nexø, da den tyske kommandant på Bornholm ikke ville overgive sig d. 4. maj 1945. Men de præfabrikerede, farvestrålende, og helt ens træhuse, der pludselig ligger gade op og gade ned, minder os mere om Grønland!
    Det blæser kraftigt fra vest, og vi beslutter at tage de næste par dage her i syd og i Almindingen, da de så har lovet mere stille vejr de følgende dage til nordkysten. Så vi kører sydpå langs kysten, og slår et lille smut inden om Aakirkeby. Hvor den gamle stenkirke Aakirke har givet navn til byen.