Poland
Hajnówka

Op tijd vertrokken...

July 17, 2020 in Poland ⋅ 🌧 17 °C

Vandaag een lange rit van 350 km voor de boeg. We rijden naar Sandomierz, beter bekend als klein Krakow. In de loop van de middag hopen we aan te komen als de wegen meewerken. Goede stukken worden afgewisseld met hele matige stukken. We gaan het beleven. Ondertussen nemen we afscheid van de mooie natuur rondom Białowieza...Read more

Naar Białowieża

September 4, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag zijn we naar één van de laatste oerbossen van Europa gegaan. Het houdt eigenlijk in dat de mens deze grond nooit heeft ontgonnen. Het betreft maar een stukje waar we met de gids mochten komen, de rest is verboden terrein. Het wordt voornamelijk voor onderzoek gebruikt. Al is er wel een beetje menselijke invloed. Zo worden de paden vrijgehouden van omgevallen bomen, anders gaan mensen eromheen lopen.
    De gids legde veel uit, onder andere over een rottende 600 jaar oude eik, die er al bijna vijftig jaar ligt. Waarom bomen soms door natuurlijke redenen recht in een rijtje staan. En hoe het komt dat sommige bomen in een boogje groeien.
    Hier komt ook de Europese bizon in het wild voor, de grootste zoogdier van Europa. Hiervan zijn er momenteel nog zo'n drie- tot zevenhonderd. Daarbij zijn er ook nog herten, wolven, lynxen en bevers. We hebben in de verte een specht gezien en jammer genoeg is het daar bij gebleven.
    Toen we terugliepen, was de zon inmiddels onder gegaan. En dan onder de bomen, was het behoorlijk donker.

Hajnówka, Hajnowka, Горад Гайнаўка, Хайновка, Hainuvka, Hajnuvka, Хайнувка, Хајновка, Гайнівка, 哈伊努夫卡