South Africa
Nceni

Blue Pool and 20.000 yeas old paintings

August 14, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 17 °C

Helaas was het museum waar we graag heen wilde al 2 jaar gesloten.
      Hier hadden ze Wall paintings van 20.000 jaar geleden kunnen zien.
      Wel konden we vandaag een klein gedeelte zien van een Wall painting. Hiervoor hebben we met een Local een hiking gedaan, eerst naar de blue pool. Dit was 4,7 kilometer. We gingen bergen op, klommen over stenen en moesten ook weer over de rivier heen zonder nat te worden 😅. (Op de terug weg gleed ik tot 2 keer toe uit over een steen, dus natte voeten 😬🤭).
      Hier hebben we uiteindelijk even gepauzeerd. Samen met de jongens van het andere gezin dat met onze mee liep ging Shailo ook nog het water in.....brrrr wat koud 🥶.
      Het water was hier ook zo helder, je kon er gemakkelijk van drinken. Natuurlijk hebben we hier even heerlijk van gedronken.

Hierna liepen we terug en liepen we naar de Cave waar de wall painting was. Dit was onzettend mooi en gaaf om te zien. Het was een heel verhaal wat er stond geschilderd. Onze local vertelde hierover. Wat bijzonder om dit te zien en te horen. En dat te bedenken dat mensen 20.000 jaar geleden dit hebben geschilderd 😱!
      Na dit mooie en bijzondere moment liepen we weer terug naar de parkeerplaats en zijn we naar onze lodge gereden.

Hebben we thuis heerlijk uitgerust en gegeten.

Ik wil bij deze mijn trots en shoutout uiten naar ABI!!!! Wat ben ik ontzettend trots op haar. Ze vond het soms zo zwaar en vermoeiend om zoveel en hoog te moeten wandelen! Maar ze heeft het maar mooi gedaan! 💪🏼 Met af en toe wat hulp van mij en onze lieve Local, die haar zo nu en dan hielp de stenen te beklimmen of het laatste stukje naar de wall painting te ondersteunen. (Dit laatste stukje was namelijk best stijl omhoog). Heeft ze de hele wandeling uitgelopen!
      Abi, zoals ik tijdens de wandeling mijn trots al uiten. Hier nog een keer, meis wat ben jij een kanjer en een doorzetter. En zoals onze local al zei, de mensen die af en toe huilen en willen opgeven en zich toch herpakken. Zijn de sterkste mensen💪🏼!

Geniet van onze foto's en filmpjes!

En dan zullen we morgen onze laatste dag hier in Zuid - Afrika met jullie delen waarin we iets heel leuks, maar zo spannends gaan doen🤭!

See you then 😘

Nceni