Suriname

Top 10 Travel Destinations Distrikt Sipaliwini
    • Day 25

De reis naar Meni-Mi resort Binnenland

March 8 in Suriname ⋅ ☁️ 27 °C

Naar het binnenland oftewel boven Suriname. De Suriname rivier gaat vanuit het binnenland via het Brokopondo stuwmeer naar de Paramaribo en eindigt in de zee. Langs deze rivier wonen de Saramacaaners.

Vorig jaar was het hoog water, koud (volgens lokale begrippen) en nat. Dit jaar is het extreem droog. De waterstand is ongekend laag, wel 2 meter lager dan gebruikelijk. Voor de trip betekent dit dat we kiezen voor een resort wat 'dichtbij' ligt en was dus 'maar' 3uurtjes over doen: Meni-Mi.

Het wordt een 3daagse trip met 2 overnachtingen.

Programma tour Menimi
      Dag 1 - reisdag
      We worden opgepikt langs de highway. Maken 2 stops en komen rond 11:30uur aan op Atjonie. De boot wordt ingeladen en wachten vervolgens op de bootsman.
      Volgens het programma zouden we om 13:00uur aankomen op Meni-Mi, dit wordt 1500uur! Zelfs de tourguide is verbaasd en vertelde dat hij in 12 jaar dit niet heeft meegemaakt.

Onderweg lopen we vast op een zandbank en moeten we nog 3x uitstappen en een stuk lopen terwijl de bootsman en crew de boot tussen de rotsen omhoog duwen! Voor ons natuurlijk een hele ervaring.

• Day 25

Dag 2: Meni-Mi resort binnenland

March 8 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Programma dag 2
      08:00u - ontbijt
      09:00u - boswandeling
      13:00u - lunch

Het tempo is relaxt al zijn de bedden knoerthard 🙈
      Na het ontbijt wat aangekondigd wordt door een heuse bel gaan we achter het resort langs door een stukje bos richting de kostgrond.

Onderweg verteld Mandje (oprichter en eigenaar) over verschillende planten, bomen en dieren. Het is leuk om na onze tocht met Rudie op Brownsberg nog her en daar aanvullende dingen te leren.

Zo wordt Tijmen's gezicht versierd zoals de inheemse dat deden, proeven we een bittere plant en daarna de bitterste boom bbbrrr. Allemaal goed tegen malaria leren we. Dan wordt er nog geslingerd aan een liaan, foto gemaakt bij reuze boom (geen kankantrie), en hars in brand gezet.

We spotten geen dieren, daarvoor wordt er te veel op ze gejaagd en is knie groep te groot (luidruchtig).

• Day 10

On top of Poti Hill

April 27, 2019 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Ziel der Wanderung durch den Regenwald ist die 40 Meter hohe Erhebung Poti Hill. Mitten aus dem Nichts taucht der Berg auf. Es wachsen wilde Ananas und ein paar Blumen hier oben. Wir genießen den Ausblick und können Kolibri beobachten.Read more

• Day 11

Ausflug nach Mabuka

April 28, 2019 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

Nach dem ausgiebigen Frühstück haben wir Gelegenheit, Gast beim Gottesdienst im Indianerdorf zu sein. Danach fahren wir mit dem Boot eine Stunde stromabwärts bis zum Camp Mabuka. Kurz vor dem Ziel müssen wir Stromschnellen durchqueren, sehr aufregend und ein bisschen nass. Wir sehen einige blau-gelbe Aras auf dem Weg und haben erneut viel Glück mit dem Wetter.
      Am Lager angekommen werden die Hängematten aufgehängt und das Feuer für das Barbecue entzündet. Während das Essen vorbereitet wird machen wir einen Rundgang durch den Dschungel. Wir sehen einige Dry-Leaf Frösche die perfekt an ihr Umfeld angepasst sind. Außerdem Bullet-Ants (riesige Ameisen) und Julius zeigt uns wandernde Bäume, den Tonka-Baum und noch vieles mehr. Zum Schluss können wir an Lianen schaukeln, fast so wie Tarzan.
      Im Lager zurück ist das Essen fertig und wir lassen uns gegrilltes Hähnchen und Cassava-Fries mit Erdnusssauce schmecken. Im Anschluss genießen wir die ausgedehnte Siesta in der Hängematte, mit Blick auf die Stromschnellen und das Wasserrauschen im Ohr.
      Nach der Mittagspause geht es mit den Badehose und Schwimmweste bewaffnet zu noch größeren Stromschnellen. Hier suchen wir uns ein paar geschützte Stellen zum Baden. Das Wasser rauscht um uns herum und hat sehr viel Kraft.
      Nach dieser Erfrischung geht es mit dem Boot zurück nach Palumeu. Unterwegs sehen wir noch einmal Brüllaffen hoch oben in den Bäumen, außerdem noch etliche Reiher, Papageien und Falken. Im Camp genießen wir die Freizeit in den Hängematten.

Distrikt Sipaliwini, Sipaliwini