Sweden
Måholmen

Hejdå Sundbyholm!

July 16, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Vi lägger ut från Sundbyholm i ett riktigt regn oväder. Allt är bara blött och kallt. Tamparna är så regnblöta att de känns som de har badat.

Ingen ide att försöka lägga till någonstans innan regnet lagt sig så vi hittar en hyfsat skyddad vik att lägga oss för ankare till regnet lagt sig. Tanken är första att vi ska ligga kvar över natten här så vibtar en liten tur i jollen och utforskar naturreservatet bredvid.

När vi kommer tillbaka inser vi att nej vi åker nog in i den lilla viken vid Ridön (kurö-sundet) när vi kollar väder och vindar. Förhoppningen var att vi skulle ligga lite säkrare där inne.

Men det blåste som tusan när vi kom in. Så istället för en normal mjuk tilläggning så blåste vi rakt in i bryggan med ankaret i fören först, trots att A försöker stoppa med ankaret i aktern. Ankar rullen går förstås sönder och vi måste försöka laga det för att ens kunna fortsätta resan som planerat. Tur att A är fruktansvärt påhittig med habrovinker så vi löste det med en stor slangklämma vi hade liggandes i verktygsväskan. Bestämde oss för att flytta oss lite för det kändes som att ankaret inte tog, kort sagt
      Efter 3h med att försöka förankra oss bra i vinden så var varken jag eller A lyckliga och EXTREMT hangry. Så snabbt ut och starta grillen för att grilla på ett par hamburgare och stilla hungern. Sen blev det inte mycket mer gjort idag. Tidig sänggång heöt sopslut efter dagens kaos 🙈

Kurö-sundet

July 17, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 20 °C

Jag vaknade vid 3 av att det knakade som tusan i ankarhållaren för att vindarna pressade så hårt på oss. Låg på helspänn och kunde absolut inte slappna av tillräckligt för att kunna somna om. Var upp och ner ur sängen i omgångar gör att se så ankaret inte lossnat för oss. A vaknade vid 7 och gjorde samma resa. Sen var det bara att ge upp och gå upp. A kokade lite ägg till frukost och medans de smalnade bestämde vi oss för att nu skiter vi i ankaret och lägger oss på en bredsida på insidan av bryggan eftersom vi ska bli kvar en natt till och inte pallar en sådan natt igen som vi haft nu.

Tog sedan en liten promenad på ön, och hittade till ett supermysigt obemannat café där vi köpte oss varsin dricka och glass innan vi promenerade tillbaka till båten.

A fiskade lite i regnet och fick sig en abborre att grilla till lunch medans jag kokade på ett par bullens med bröd.

Vart sedan en väldigt rofylld kväll mes ett glas vitt.

Imorgon möter vi upp M&M från hemma hamnen vid Fagerön

Måholmen, Maholmen, Q32294129