A 15-day adventure by Josefine Read more
  • 290kilometers

Notholmen Slussbrygga

July 12, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 19 °C

Ankomst Notholmen kvällen innan för att vara redo för slussning genom Hjälmarekanal till Mälaren imorgon. Spelar lite Uno och slappnar av i ösregnet som kom.
    Gick mycket sjö över Hjälmaren så var en väldigt intressant resa över. Nerverna börjar dyka upp inför slussningen imorgon så ikväll blir det bara lugnt och ladda upp för morgondagenRead more

Hjälmarekanal till Mälaren

July 13, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 16 °C

8:30 startade nedslussningen till Mälaren. Det tog oss ungefär halva dagen. Vi började glida från Notholmen och ju närmre vi kom första slussen ju nervösare kände man sig även om det var extremt njutbart att bara sitta i fören och njuta av vågskvalpet genom kanalen.
    Nervositeten lugnade dock ned sig när 2 från båtklubben överraskade oss i Dockan, kändes skönt att få hjälp av dem från land de första 4 slussarna innan vi fick klara oss själva.

I sista sluss trappan dock släppte de ut för myclet vatten så motorseglaren bredvid oss gick i botten och började tippa över oss. Ingen upplevelse jag önskar göra om. Paniken där var inte rolig när man såg hur deras mast kom närmre och närmre över oss.

Äntligen ute ur kanalen så bestämde vi oss för att brassa på i mars fart till Kvicksund där vi skulle tanka upp. Precis innan Kvicksundsbron upptäcker vi att det luktar sjukt mycket bränt och öppnar upp ena golvluckan och det bolmar ut rök från motorutrymmet. Total panik där ett tag med, innan vi insåg att det var Servopumpen som kokade och pumpade ut servoolja i motorutrymmet. Inte alls roligt det heller. Men helt klart bättre utgång än att något brinner därnere. Så inget mer marsande för oss denna resa innan vi kommer hem och kan fixa med en serbokylare som minst.
    Efter tankningen som gick smärtfritt sånär som på plånboken som grät en skvätt så gled vi vidare mot Sundbyholm men det får bli ett annat fotavtryck.

Sundbyholms Gästhamn

July 13, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 20 °C

Ankommer Sundbyholms gästhamn som vi bokat plats på insidan med Ybom via dockspot. Kommer in snyggt i bommarna. Men har lite svårt att få i tamparna i bommarnas hål och hålla fast aktern så jag tänkte att jag kliver ut på bommarna och ger båten en knuff åt det hållet vi vill ha båten för nu. Missar dock att ta in i kalkylen att bommar absolut inte är stadiga att balansera på utan något att hålla i sig i. Så när båten åker åt babord sida och skapar ett glapp mellan bommen och båten på styrbord så hänger jag automatiskt med och det säger plums. Som scen tagen ut Göta Kanal eller liknande så hänger jag i relingen tills A kan knuffa tillbaka båten och jag få upp benen tillbaka på bommarna 🙈
    Som tur car så var det bara mina ben som badade och inte hela jag samt att telefonen låg kvar ombord på båten.

Efter mycket om och men var vi äntligen fast. Hungriga till tusen men incheckningen kvar. Planen var att stanna 2 nätter men fick erbjudande om en natt till så vi bestämde oss för att ta den måndag/tisdag ska vi möta upp en annan båt från hemmahamn så kan vara skönt att ligga på samma plats en lite längre tid och vänta in dem.
    Problemet var att vi var tvugna att flytta båten till en plats 2 platser över. Men hungern och allt kaos under dagen gjorde att vi fick dispans att byta plats imorgon innan lunch istället. Så var en kebabtallrik för mig och en Hamn burgare till A i hamnens Cafe/resturang. Blev lite bubbel i båten för att fira att vi överlevde kvällen sen och njöt av solnedgången innan vi tog en tidig kväll.

Sundbyholm dag 2

July 14, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Första natten här avklarad. Vi flyttade båten tilö vår nya plats utan några incidenter och så tog vi en liten promenad kring området efter det. Och bestämde oss spontant för att om vi ändå fick den där extra natten här så kan vi lika gärna boka biljetter till Gyllene Tiders hux flux sommar turne. Så det gjorde vi.

Vid runt Lunch kom Emma på besök i båten. Så vi lunchade på hamn restaurangen och hängde ett tag innan hon var tvungen att åka vidare på andra äventyr.

Vi tog en lugn och tidig fredag kväll. Välbehövt kan jag säga. Stekte på lite fläskfile tillsammans med färskpotatis i båten, sen tog vi en lite kvällspromenad innan vi kröp till kojs tidigt.

Sundbyholm dag 3

July 15, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 23 °C

En natt och dag till avklarad. När. I gick en runda på morgonen för att bla. Slänga sopor insåg. I att det är diesel läckage i hela hamnen. Räddningstjänsten är på plats och de stackarna har hållit på hela dagen med att försöka spärra av och sanera i Hamnen. Ingen vet vilken båt som orsakat läckan heller.

Käkade en enkel lunch ombord, för att sedan köpa med sig en varsin Hamn burgare från hamn restaurangen att äta till middag i båten innan vi sticker till gyllene tider.

Grannbåten som kommer från Hampetorp (nästintill grann klubb hemma i hjälmaren) bjöd över oss till deras båt att föra och hänga. Mycket trevlig kväll.

Gyllene Tider levererade och det var supermysigt.
    Mindre mysigt med kaos långa köer och super dyrt i baren. Men i överigt 10/10 på kvällen ❤️❤️

Hejdå Sundbyholm!

July 16, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Vi lägger ut från Sundbyholm i ett riktigt regn oväder. Allt är bara blött och kallt. Tamparna är så regnblöta att de känns som de har badat.

Ingen ide att försöka lägga till någonstans innan regnet lagt sig så vi hittar en hyfsat skyddad vik att lägga oss för ankare till regnet lagt sig. Tanken är första att vi ska ligga kvar över natten här så vibtar en liten tur i jollen och utforskar naturreservatet bredvid.

När vi kommer tillbaka inser vi att nej vi åker nog in i den lilla viken vid Ridön (kurö-sundet) när vi kollar väder och vindar. Förhoppningen var att vi skulle ligga lite säkrare där inne.

Men det blåste som tusan när vi kom in. Så istället för en normal mjuk tilläggning så blåste vi rakt in i bryggan med ankaret i fören först, trots att A försöker stoppa med ankaret i aktern. Ankar rullen går förstås sönder och vi måste försöka laga det för att ens kunna fortsätta resan som planerat. Tur att A är fruktansvärt påhittig med habrovinker så vi löste det med en stor slangklämma vi hade liggandes i verktygsväskan. Bestämde oss för att flytta oss lite för det kändes som att ankaret inte tog, kort sagt
    Efter 3h med att försöka förankra oss bra i vinden så var varken jag eller A lyckliga och EXTREMT hangry. Så snabbt ut och starta grillen för att grilla på ett par hamburgare och stilla hungern. Sen blev det inte mycket mer gjort idag. Tidig sänggång heöt sopslut efter dagens kaos 🙈

Kurö-sundet

July 17, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 20 °C

Jag vaknade vid 3 av att det knakade som tusan i ankarhållaren för att vindarna pressade så hårt på oss. Låg på helspänn och kunde absolut inte slappna av tillräckligt för att kunna somna om. Var upp och ner ur sängen i omgångar gör att se så ankaret inte lossnat för oss. A vaknade vid 7 och gjorde samma resa. Sen var det bara att ge upp och gå upp. A kokade lite ägg till frukost och medans de smalnade bestämde vi oss för att nu skiter vi i ankaret och lägger oss på en bredsida på insidan av bryggan eftersom vi ska bli kvar en natt till och inte pallar en sådan natt igen som vi haft nu.

Tog sedan en liten promenad på ön, och hittade till ett supermysigt obemannat café där vi köpte oss varsin dricka och glass innan vi promenerade tillbaka till båten.

A fiskade lite i regnet och fick sig en abborre att grilla till lunch medans jag kokade på ett par bullens med bröd.

Vart sedan en väldigt rofylld kväll mes ett glas vitt.

Imorgon möter vi upp M&M från hemma hamnen vid Fagerön

Fagerön

July 18, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 20 °C

Lägger ut efter frukost och börjar glida mot Fagerön för att möta upp M&M från hemmahamnen i Hjälmaren. Går väldigt höga vågor skulle tippa på dryga metern höga minst. och det är ett äventyr i sig att ta sig från Ridön över till Fagerön. Halvvägs framme hittar vi klubbkompisarna i kikaren. Kommer fram straxt innan lunch. Går på äventyr med M och letar bigaråer och Vild hallon. Vart en enkel lunch i båten och grillade kött till kvällen.

Kvällen avslutades med lite mashmallow grillning.

Imorgon glider vi vidare med plan på Herrestaviken straxt utanför Mariefred

Herrestaviken

July 19, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 19 °C

Upp "tidigt" idag igen och lägger ut mot Herrestaviken. Vi tog vägen över Strängnäs och Stallarholmen trots att vi skulle behöva vänta in minst 2 bro öppningar. Men vi behövde fylla på färskvatten och planen var sjömacken vid Stallarholmen precis efter sista broöppningen där vi även passade på att käka lunch innan vi la ut och drog vidare mot Herrestaviken.

Vi var sjukt taggade Herrestaviken, dock var den inte alls vad vi hade förväntat oss så var en liten besvikelse. Vädret var inte det bästa. Så vi åt middag i respektive båt. För oss vart det inbakad pizza i Omnia ugnen med ett glas rött. Vädret klarnae upp lite framåt kvällskvisten så kvällen avslutades återigen med att grilla lite mashmallows på klipporna. Imorgon ska det bli skitväder så tanken är att kasta loss och dra in till Mariefred 2 nätter.

Granskär

July 20, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 19 °C

Tvära kast. Efter att ha ringt till gästhamnen i Mariefred så skulle de sätta sig och pussla ihop gästplatserna under dagen, inget svar vi ville ha. Under dagen kan vara när som och då vill vibhelst redan vara förankrade och på plats. Så blev ändrade planer och vi satte kurs mot Granskär som är en skyddad vik mellan öar som M&M rekommenderade.

Medans vi åker ser vi en naturskyddad ö ned 2 stora havaörnar som sitter på span på ett par grenar.
    Maffigt.

Kommer fram till granskär lagom till lunch. Blir en enkel lunch bestående av grillade korvar och potatissallad. Sedan tar vi med oss kaffet och sätter oss på andra sidan en stund och njuter av solen innan det blir middag bestående av grillade hamburgare på stående fot.

Kvöllenavslutas med att titta på ett fraktfartyg och sedan lite kortspel i M&Ms båt innan vi alla tar kväll.