Sweden

• Day 3

Ag Zn Pb

August 3, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 17 °C

Hallo allemaal

Vandaag stond er iets minder “typisch” Zweeds op de planning: eens gaan kijken bij de Silvergruva (of ook wel “zilvermijn” voor de niet-Zweeds-sprekers onder ons) waarin vanaf de 15de eeuw tot 1908 zilver-, lood- en zinkerts werd bovengehaald. Allemaal heel chic daar, precies een klein soort bokrijk, maar dan met de echte gebouwen. Voelde wel zo’n beetje haunted.

Na de mijn zijn we even langs we winkel gepasseerd. Ik zeg “even” maar in feite zijn we daar echt duizend uur binnen geweest ofzo. Want papa moet natuurlijk elk product apart bestuderen. Want elk product is natuurlijk Zweeds he! Ondertussen heb ik daar een 3D-vlecht in My Little Pony haar haar gelegd. I know, impressive.

Terug in het huisje was papa zijn haar aan de beurt. Want nu is het een ECHTE natuurkapper. Snapje, want we zitten midden in het bos, en mama is papa’s haar aan het knippen. Hahahah Ondertussen kreeg ik het veel te warm binnen van die kachel, dus ben ik een verfrissende wandeling gaan doen in het bos, in mijn pyjama, op mijn blote voeten. En na het overheerlijke avondmaal (danku vader) was het een manicure/massage en tekenavond. Nu kruip ik met verzorgde nagels en een eerste schets mijn bed in. Jej

Slaapwel en zoete dromen
      Sterre

• Day 20

Von der Küste an den See

July 10 in Sweden ⋅ ☁️ 22 °C

Schweden ist ein unglaublich vielfältiges Land und so haben wir heute mal wieder die Location gewechselt und sind vom Bottnischen Meerbusen ins Landesinnere an den Vättern gefahren.
      Heutige Zwischenstopp war die Sala Silvergruvan, wo seit 400 Jahren Silbererz abgebaut wird. Auf dem Gelände gibt es viel zu entdecken, wie eine Austellung, alte Gebäude, einen Kunstgarten, usw.
      Wer mehr Zeit mitbringt, kann auch geführte Touren in die Mienen unternehmen.
      Wir haben uns stattdessen den Sala Silvargruvan Antik-Schuppen angeschaut, wo bis unters Dach alle Kuriositäten, die man sich so vorstellen kann zu finden sind. Und sehr leckeren Citronkaka 😋

Am Vättern haben wir wieder einen traumhaften Stellplatz, allerdings unterirdisches Wetter. Wir lassen uns die Laune aber nicht vermiesen und genießen Camper-approvtes Chili.

Sandviken