Zweden 2023

August 2023
Quality time met het gezin: Opgesloten in een bos met veel bomen en dan een beetje Stockholm Read more

Familie De Bie- Dall’Agnese

August 1, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 15 °C

Hallo allemaal

Ik hoor het jullie al denken: ¿¿Waaaat, was Sterre ni echt letterlijk vijf dagen geleden nog in Bilbaooo?¿En nu weer al een nieuwe Pinguïn??

Dat klopt liefste vloggertjes. Het is namelijk tijd voor wat quality time met het gezin dat door scouts/dansen/tomorrowland de afgelopen maand elkaar amper had gezien.

Deze keer heb ik de vakantie ni gepland, maar papa. Wat dus betekent: natuur. En dat mag je letterlijk nemen.

Bomen x100

August 1, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 20 °C

En dan, komen we aan in het land van rust en vrede ✌🏻, het land van DE natuur🌲, het land van de taal van mijn 49-daagse-Duolingostreak 🦉 (klein applausje voor mezelf hiervoor btw 👏🏼 )
    We komen aan in ZWEDEN 🇸🇪. Wauwwie🎉

Wij verblijven dus de komende vijf dagen in dit faluröd huisje. ♥️ Faciliteiten zijn ni allemaal 100%, maja, wa wil je ook in the middle of f🫢ckwhere?

Bij het vallen van de zon ☀️ hebben we ons aan het meer, dat op 300m afstand van het huisje ligt, de tering gezopen met Porto. 🍷(nee moppetje, slechts één glaasje hoor)
    Omda papa’s lievelingsdier een ijsbeer is, gingen wij ook maar ineens even ijsberen in het meer. 🐻‍❄️ En ja, jullie zien het helemaal goed hoor, daar in de verte, dat zijn inderdaad, Hans en Sterre De BIEST 💪🏻

Goed, ‘s avonds werd het toch wat frisjes, ☃️maar omdat we koppig zijn en het ni regende, hebben we toch buiten gegeten. 😋 (Een of andere traditionele hotdog, moet je maar aan papa vragen)
    Om de avond in goede moed af te sluiten, heb ik het potje Patchwork grandioos verloren. 🎲 Dus toen heb ik 75 sec. in een hoekje gehuild, kaastaart gegeten, erboven opgekomen en in mijn boek beginnen lezen. 🤘🏼

Dat was de eerste dag in Zweden
    En nog niemand is opgegeten door een eland. 🎉

Meeste regen viel ni naast ons

August 2, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 19 °C

Hej
    Hur mår du?
    Me ons alles prima hoor! Het hoogtepunt van onze dag vandaag was de wandeling. Met Sterre als gids kom je namelijk langs idyllische taferelen zoals jullie kunnen zien. De efteling is er niks tegen.
    Helaas pindakaas, hebben we de wandeling wel te vroegtijdig moeten afblazen. Het begon namelijk te miseren, en dan te regenen, en dan te drashen. Fee en ik hadden op de buienradar gerekend en vinden regen in het algemeen helemaal niet zo erg. Maar dan, als het stopt met regenen, je bent doorweekt en moet nog 10 km wandelen.. nou ja, dat is geen pretje. Vandaar dat we onze tocht flink wat hebben moeten inkorten.
    Desalniettemin zagen we toch een prachtig kant van Zweden.

Mooie bloempjes 🌼

August 2, 2023 in Sweden ⋅ ⛅ 14 °C

Herinneren jullie nog die prachtige gele bloemen van de vorige Pinguin? Wel ik vond die mooi, dus heb er een paar geplukt voor versiering in ons huisje. Leuk hee. Daar heeft mama ook eens een nieuw kapsel bij mij uitgeprobeerd, en ik moet eerlijk toegeven, mama ik vind het wel mooi.
    Een boek, sauna en douche later zijn we gaan uiteten, want ja na zooooooo’n vermoeiende wandeling heeft de buik ook terug energie nodig natuurlijk.
    In de winkel hebben mama en Fee van het gratis inpakpapier meegenomen omdat “het mooie was en we dat thuis zeker kunnen gebruiken”. Dus als iemand binnenkort een cadeau krijgt met inpakpapier met rare vogels op: DAT IS INPAKPAPIER UIT ZWEDEN COOL HE

Fee en ik hebben onze avond in stress en wanhoop afgesloten opzoek naar een geschikte leidingsverdeling voor mijn scouts. Conclusie: het is chaos. Zoals Tok het zo mooi zei: ✨Een puzzel waarvan 10 stukken missen✨

En daar ga ik nu over dromen/nachtmerriën.

Hej då

Ag Zn Pb

August 3, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 17 °C

Hallo allemaal

Vandaag stond er iets minder “typisch” Zweeds op de planning: eens gaan kijken bij de Silvergruva (of ook wel “zilvermijn” voor de niet-Zweeds-sprekers onder ons) waarin vanaf de 15de eeuw tot 1908 zilver-, lood- en zinkerts werd bovengehaald. Allemaal heel chic daar, precies een klein soort bokrijk, maar dan met de echte gebouwen. Voelde wel zo’n beetje haunted.

Na de mijn zijn we even langs we winkel gepasseerd. Ik zeg “even” maar in feite zijn we daar echt duizend uur binnen geweest ofzo. Want papa moet natuurlijk elk product apart bestuderen. Want elk product is natuurlijk Zweeds he! Ondertussen heb ik daar een 3D-vlecht in My Little Pony haar haar gelegd. I know, impressive.

Terug in het huisje was papa zijn haar aan de beurt. Want nu is het een ECHTE natuurkapper. Snapje, want we zitten midden in het bos, en mama is papa’s haar aan het knippen. Hahahah Ondertussen kreeg ik het veel te warm binnen van die kachel, dus ben ik een verfrissende wandeling gaan doen in het bos, in mijn pyjama, op mijn blote voeten. En na het overheerlijke avondmaal (danku vader) was het een manicure/massage en tekenavond. Nu kruip ik met verzorgde nagels en een eerste schets mijn bed in. Jej

Slaapwel en zoete dromen
    Sterre

Ett minne för livet

August 4, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

We starten de dag meteen me geweldig nieuws:
    Sterre heeft haar 50-dagen-Zweedse-Duolingo-streak behaald!! Jippiejajodeliejeej

Tweede goede nieuws, de familie De Bie-Dall’Agnese heeft vandaag ook elanden gezien, EN GEAAID. Heel cool he. Aangezien dat moeilijk is om in het echt te doen, want dan lopen de elanden ofwel weg, ofwel eten ze je op, zijn we naar Gårdsjö Älgpark geweest. Oftewel een elandenpark. Jaja. Dat is dus een man “Leffe” die 19 elanden heeft op een gebied van 30 hectare. Hij kent al die elanden sinds hun geboorten waardoor ze ook sociaal zijn en wij de mogelijkheid krijgen om ze te aaien. Eel tof, moete zeker doen

Been there, done that, and bought a T-shirt eh

Er waren zelfs elandenbaby’s 🥺🥺🥺

Naast het domein was er ook een kerstmannenmuseum. Prach-tig zoals jullie kunnen zien.

Toen we gisteren naar de mijnen waren geweest, hadden we een antiekwinkel gespot. Sterre zou Sterre niet zijn als ze daar niet binnen was geweest, dus hebben we dat ook gedaan. Wat zelfs een bonus was, want IN de antiekwinkel was er een caféetje.
    Wa wil je nog meer op een dag: elanden, kerstmannen, antiek, koffie…

SCHILDEREN natuurlijk. Na een heeeel klein beetje mijn mede-gezin te moeten pushen, heeft iedereen toch een schilderijtje gemaakt. :)

En dan kunnen we nu dromen over elanden, of schilderijen, of schilderijen van elanden..

Ps. Ik wil heel graag die mooie luster

Een dag van lezen

August 6, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 14 °C

Another day, another slay

En dat zei de zon vandaag ook, want zij liet zich vandaag eens zien!! Daarom besloten papa en ik met volle moed om een middagje te gaan wandelen in de mooie Zweedse bossen.
    Maar, in tegenstelling tot de zon, wilde de auto niet slayen vandaag en besloot die maar om even een platte band te krijgen. Dusja toen konden wij ni gaan wandelen

Namiddagje zwemmen dan maaaar!!! Beetje tannen moet ook gebeuren he. Dus onze dag bestond voornamelijk uit: sauna, schilderen, zwemmen, lezen, dutten.. niet verplicht in deze volgorde.

‘S avonds moesten we toch even testen of de autoband niet terug nog platter was gegaan, en zijn we maar even op restaurant geweest. Eenmaal terug hebben we nog wat gezamenlijke leessessies gehouden voor de kachel

Helaas is het ook al de laatste avond in ons huisje in de middle of feeeeckwhere. Maar dat werd gecompenseerd met een prachtige zonsondergang, waar Fee en ik voor de verandering ook nog maar eens even hebben gelezen.

Ik denk dat we alle vier veel en goede boeken mee hebben.

ABBA’s thuishaven

August 6, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 18 °C

Hey meine Lieben

Fee begon de dag sterk en omda ze in haar bulkseizoen zit, begon ze de dag met een bord pasta. (Oke nee da gelooft niemand. Eigenlijk is Fee gwn pesto verslaafd en moest de koelkast leeg), ook de rest van het gezin had deze ochtend een zeer gevarieerd ontbijt.
    Vandaag moesten we helaas afscheid nemen van het huisje 😪 ookal bestaat afscheid nemen volgens Marco Borsato niet.

Maar dit alles
    Omdaaaaaat
    We nu in Stockholm zijn! Jeeeeeeeeej

Het duurde wel even voordat we in de hoofdstad van Zweden aankwamen, doordat we owv de platte-band-waar-nu-zo’n-middeltje-inzat-zodat-die- nu-eigenlijk-niet-meer-plat-is niet sneller dan 80 km/u mochten rijden, en dus ook geen autostrades mochten nemen. Jeetje, dat was nogal eens een zin seg.
    Maar DUS, we zijn veilig aangekomen en mama was al meteeen fan van haar hotelkamer met giga pluizige lamp en een tapijt aan de muur. Ook ik ben fan van het hotel, want ze spelen hier doorheen alle gangen muziek en het heeft echte tomorrowland vibes.

Door al dat autorijden schoot er niet meer veel van de dag over. Een snelle koffie, omkleden en eten maar. Weten jullie nog die schattige elanden van een paar dagen geleden? Die zaten vandaag tussen onze hamburger, een echte Zweedse culinaire traditie. Vreemd maar nog wel oke.

Nu sluiten Fee en ik de dag ook in het Zweeds af, al kijkend naar de Zweedse Tv. Conclusie: Duolingo heeft nog veel werk met mij

Hej då

Citytrippen deel 1

August 7, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 23 °C

Njoo mieeee
    Wat begonnen we de dag lekker! Ons hotel bezorgde ons een zeer uitgebreid buffet zoda we genoeg konden eten om onze eerste citytripdag te starten. Hierbij was papa met zijn ✨Time to Momo app ✨ onze gids, al ging da ni altijd even vlot. Toch zagen we zeeeeer veel mooie dingen (vandaar de twee delen) zoals bijvoorbeeld het kleinste standbeeld van Zweden en een prachtige kerk. Ook 3 elegante dames op een bankje, veel duiven en mooie posters.

Ps. Het was zelfs WARM!

Citytrippen deel 2

August 7, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 24 °C

Het hoogtepunt van de dag van Fee en ik was zeker en vast het zwaaien naar de auto’s onder de brug! Een echt pretje. (We kregen wel 1 🖕🏼 van een auto vol met “coole gasten” dus bij deze 🖕🏼 terug naar hen)
    Ook daarna kwam er nog een hoogtepunt: IKEA. Waarschuwing: ze hebben geen frietjes voor bij de balletjes.
    Verder heeft mama nieuwe oorbellen waardoor ze 20 jaar jonger lijkt, en Fee een groene zonnebril waardoor ze er nog lelijker uitziet. Haha moppetje Fee. Kusjekusje
    ‘S avonds hebben we op een prachtig terras gegeten met een heeeel mooi uitzicht en gezellige achtergrondmuziek.

De dag eindigde me Fee die een “grappige tiktok” had gezien en ni meer kon stoppen. ( de tiktok was ni zó grappig)

Einde van de dag