MIXT Hanou

Joined August 2016

Zwemmen met dolfijnen

August 28, 2016 in Tanzania

Zo ontzettend gaaf‼️‼️‼️‼️
    Vanochtend vroeg opgestaan en om 7.00 lagen we een paar honderd meter uit de kust in het heerlijke zeewater. Het meest fantastische was een groep van zo'n 20 dolfijnen waar we mee konden zwemmen.
    Het zijn wilde dolfijnen die 's ochtends voor de kust spelen en later op de dag verder de zee in gaan om voedsel te zoeken. Het is een onbeschrijfelijke sensatie om met deze prachtige beesten in het wild te zwemmen. Xander heeft er zelfs een kunnen aanraken en ik zwom op een gegeven moment midden in de groep mee. Ongelooflijk ‼️‼️‼️
    Een ervaring die we geen van alle hadden willen missen.

Relaxing in Zanzibar

August 27, 2016 in Tanzania

Heerlijk weer en verder helemaal niks doen. Precies wat we van plan waren deze dagen.
    Nog wel een ruime zes kilometer hard gelopen langs het strand. Zwaar maar we lekker over de mooie witte stranden 🌴

Kilima Kidogo

August 25, 2016 in Tanzania

Na een vlucht van 1,5 uur naar Zanzibar en een rit van een uurtje met de taxi bus zijn we aangekomen voor de laatste paar dagen aan het strand. 🌴
    Nu heerlijk genieten en ontspannen met de zon op ons lijf en de zee dichtbij.

Arusha airport

August 25, 2016 in Tanzania

Om 7.30 zaten we aan het ontbijt buffet in Endoro Lodge waarna we om iets over 8 de reis naar Arusha aanvingen. Tijdens de rit zagen we nog een auto-ongeluk wat net gebeurd was, het zag er naar uit net dodelijke slachtoffers. Wij konden onze reis gelukkig normaal voortzetten. Na een rit van ruim 2,5 uur kwamen we aan op het vliegveld. Een klein kneuterig vliegveld met geen echte vertrekhal maar wel security.
    Om 12.45 vertrekt ons vliegtuig naar Zanzibar.

Ngorongoro krater

August 24, 2016 in Tanzania

Vandaag de laatste safari dag vroeg gestart om 5.30 uur om op tijd bij de Ngorongoro krater te zijn. Deze krater is werelds grootste caldera en hier leven een boel verschillende dieren omdat er het hele jaar water en goed gras is. Onder de diersoorten onder andere de zwarte neushoorn die we vandaag ook gezien hebben. Helaas op een te grote afstand voor een foto maar met de verrekijker goed te bekijken. De Big Five is hiermee compleet ;-)
    Een ander hoogtepunt van vandaag was een hyena die probeerde een jonge buffel te pakken. Dit mislukte omdat de buffels elkaar goed beschermden.

Transfer naar Karatu

August 23, 2016 in Tanzania

Vandaag hebben we vroeg in de ochtend (6.30) ons kamp in Serengeti NP verlaten om naar Karatu te rijden. Onderweg kwamen we nog een katachtige tegen die een gazelle had gevangen en een stel aasgieren die zich tegoed deden aan de overblijfselen van een zebra. Verder veel gehobbeld over de onverharde wegen, onder andere langs de rand van de Ngorgoro krater. Morgen gaan we de krater in.
    Endoro Lodge is ons verblijf voor twee nachten. Hier kwamen we rond half twee aan zodat we de middag lekker hebben kunnen relaxen aan het zwembad en alle indrukken van de afgelopen dagen hebben kunnen verwerken.Read more

Serengeti National Park - dag 3

August 22, 2016 in Tanzania

Vandaag na het ontbijt weer vertrokken voor een game drive door Serengeti NP. De leeuwen die vannacht rond het kamp zwierven kwamen we tegen op anderhalve kilometer van het kamp. Ze waren op zoek naar prooi. Prachtig om ze te zien rondrennen en kijken.
    In de loop van de ochtend kwamen we meer leeuwen tegen. Een groep had net een buffel 🐃 gedood en was er nog lekker van aan het smikkelen. De hyena's en aasgieren wachtten op een afstand om de restjes te bemachtigen als de leeuwen klaar waren.
    Het hoogtepunt van de middag was een familie olifanten die bij een poel water aan het drinken waren. Wat een prachtige majestueuze dieren zijn dat toch.

Serengeti National Park - dag 2

August 21, 2016 in Tanzania

Vandaag heeft onze gids Kaleby ons door het centrale deel van het Serengeti NP gereden. Serengeti betekent 'eindeloze vlakte' en dat is een terechte naam voor dit uitgestrekte park, 14763 km groot.
    We begonnen de tour na het ontbijt om 8.30 uur. We zagen een modderpoel met zo'n 200 nijlpaarden. Wat een fantastisch gezicht!
    In het visitor centre hebben we onze lunch gegeten. Hier hebben we ook een korte rondleiding van een student gekregen die als een soort stage toeristen diverse zaken moesten vertellen. Zo hebben we ook nog een beetje bijgedragen aan het onderwijs :-)
    De rest van de dag weer diverse beesten gezien.
    De hoogtepunten van vandaag waren de nijlpaarden, een voorbijtrekkende olifantenfamilie en hyena's en aasgieren die zich tegoed deden aan de restjes van een wildebeest die door leeuwen was gedood.
    Na terugkomst in het kamp genoten van de "zingende Tanziniaanse douche". Aan de buitenkant van de tent zorgde een steward voor de douche door waterzakken op te hangen en dat deelt hij al zingend. Erg leuk vermaak tijdens het douchen.
    's Avonds na het eten werden we van de 'dinner tent' naar onze eigen tent begeleid. Er werd ons geadviseerd om de tent vannacht niet uit te gaan omdat er leeuwen in de buurt van het kamp rondzwierven. Het advies opgevolgd en lekker in ons bedje gebleven tot de volgende ochtend 😊.

Transfer naar Serengeti

August 20, 2016 in Tanzania

Vanochtend vroeg vertrokken naar Serengeti National Park. Om 7.30 zaten we al in Toyota LandCruiser om deze reisdag te beginnen.
    Vandaag stond vooral in het teken van de reis naar Serengeti NP dus vooral in de auto zitten. Via de buitenkant van de Ngorogoro krater reden we naar ons doel. Ngorogoro bezoeken we later in de week.
    In het tweede deel van de middag reden we Serengeti binnen en hadden we nog tijd om een gamedrive te doen. En dat was een mooie!
    Gisteren al olifanten en buffels gespot, vandaag kwam daar nr 3 en 4 van de Big Five bij: het luipaard en leeuwen.
    Maar naast deze twee van de Big Five ook nog andere prachtige dieren gezien: cheeta (!), zebra's, impalas, gazellen, nijlpaarden, olifanten, bavianen en nog meer.

Lake Manyara National Park

August 19, 2016 in Tanzania

Vannacht in een Maasai hut geslapen en vanochtend lekker wakker geworden. Heerlijk de rust, geen geluid op de savanne met een mooie opkomende zon. Na een ontbijt zijn we vertrokken voor een rit van 4 uur naar Lake Manyara National Park waar we rond 13.30 aankwamen. Onze gids zorgde voor toegang tot het park en we startte met onze eerste "game drive". Het was een park, zoals de naam al zegt, rond een groot zout water meer. Veel bebossing en water dus veel dieren. De eerste 2 van de big Five hebben we gespot: Olifanten en Buffels. Daarnaast ook de nodige andere dieren, flamingos, pelikanen, ooievaars, zeearend, impalas, wildebeest, wrattenzwijn (Pumba😉), bavianen, blue monkeys en zo nog wat variatie aan dieren.
    Een prachtige eerste safari vonden we allemaal. We hebben genoten van het mooie weer, de dieren en uitleg van onze gids Kaleby.
    De rest van de foto's moet ik nog overzetten naar de mobiel dus die volgen later.

Olpopongi Maasai

August 18, 2016 in Tanzania

Na een prima nachtrust zijn we vanochtend opgestaan en hebben om 8 uur een ontbijt genuttigd. Een eenvoudig ontbijt maar wel prima verzorgt met gebakken eieren op bestelling.
    Om 9 uur de reis gestart naar Olpopongi in West-Kilimanjaro. Dat is Maasai land. Het is een dorp in authentieke Maasai stijl maar wel enigszins aangepast aan de toeristen.
    Bij aankomst werden we ontvangen met een traditionele Maasai welkomst dans. Erg vrolijk en leuk om te zien. Je krijgt gelijk een goede indruk van de traditionele Maasai.
    Nadat we de bagage hadden uitgeladen en in onze Maasai hut hadden gebracht begonnen we aan het programma wat samengesteld was om het leven en de cultuur van de Maasai te leren kennen. Als eerste even de "schoolbanken" in waar we uitleg kregen over de historie en cultuur van dit volk. In de jaren 1550 zijn ze vanuit Egypte de Nijl naar het zuiden gevolgd om uiteindelijk rond de Kilimanjaro Mountain terecht te komen. Verder is er een erg traditionele man vrouw verhouding en is de hiërarchie in de stam vooral bepaald door leeftijd
    Na deze les hebben we de lunch genuttigd met een traditionele maaltijd die bestond uit sjai (ik hoop dat ik het goed schrijf) wat een soort opgerolde pannekoeken waren met vlees en groenten. Daarbij rijst en groenten. Het smaakte prima en we hebben er alle vier heerlijk van genoten.
    Na de lunch even tijd voor ons zelf en een kleine siësta gehouden 😉.
    's Middags kregen we thee bij "oma". Dat was de oudste vrouw van het dorp met een respectabele leeftijd van 96 jaar. De thee bestond uit gekookt water met koeienmelk, gember, diverse inheemse kruiden en suiker. Het zag er wat bruinig uit maar smaakte goed. Na nog wat gebabbeld te hebben werden we buiten weer ontvangen met dans.
    Het laatste deel van de middag hebben we een bushwalk gedaan van zo'n twee uur. Samen met drie 'warriors' liepen we over de vlaktes en kregen we uitleg over de flora en fauna. Veel wortels worden gebruikt voor medicatie tegen diverse zaken zoals maagklachten en gewrichtspijn.
    Ook veel sporen en uitwerpselen gezien van giraffen en olifanten maar de dieren zelf niet gespot. Het enige wat we tegen kwamen was een wilde haas en twee jonge Maasai die hun geiten aan het grazen waren.
    Terug weer even lekker aan de normale thee met zelfgebakken Maasai cake. Heerlijk was die!
    Een verkwikkende buiten douche met prachtig uitzicht zorgde er weer voor dat we fris aan het diner konden beginnen.
    Het diner bestond uit een bbq met kip en rundersate, samen met wat Maasai pizza en aardappelen maakte dat een complete maaltijd.
    Als avond afsluiting genoten van een kampvuur en een heldere sterrenhemel.
    Een prima eerste dag waar we echt het gevoel hebben om op vakantie te zijn.

Tanzania Moshi

August 17, 2016 in Tanzania

Het vliegtuig ging iets later weg dan gepland maar de 20 minuten vertraging is onderweg ingehaald zodat we op tijd aankwamen in Tanzania. Een prima vlucht gehad van de KLM met voldoende eten, drinken en entertainment.
    De douane in Tanzania werd na het afgeven van vingerafdrukken en een foto snel doorlopen waarna de chauffeur van de reisorganisatie, Frederic, ons stond op te wachten. In een ritje van zo'n 40 minuten bracht hij ons naar de Kilimanjaro Lodge, ons eerste verblijf.
    Gedurende de rit vertelde hij allerlei leuke feitjes over Tanzania zodat de rit vlot voorbij was. Buiten was het al donker waardoor we nog weinig van het landschap hebben gezien.

Never miss updates of MIXT Hanou with our app: