The traveling biologists

Joined October 2018Living in: Halle, Belgium

Elephant Valley Project

November 19 in Cambodia

Geweldige dag vandaag!!

Deze ochtend werden we opgepikt door de mensen van Elephant Valley Project en naar de ingang van het park gebracht. Hier kregen we een uitleg over wat er allemaal met ons geld gebeurt. Zo helpen zij olifanten die hard werken bij de lokale bevolking. Dit doen ze door een contract aan te gaan met deze mensen waarop de olifant een bepaalde periode in het park komt om te rusten. De eigenaars worden vergoed tijdens deze periode. Ook dient deze ngo als ambulance en eerste hulp voor lokale mensen. De trainers of hier "mahouts" genoemd mogen ook mee naar het park. De verschillende gidsen en andere mensen die meehelpen zijn allemaal van de lokale bevolking. Dus ze zorgen ook voor werkgelegenheid.

In de voormiddag mochten we onmiddellijk met olifanten wandelen. Eerst zagen we een mannetjes olifant, Hen en later nog twee vrouwtjes Dho en Darling. We zagen ze eerst gewassen worden in de rivier. Daarna namen ze een modderbad en schuurde Dho tegen een boom om van de jeuk verlost te geraken. Hierna trokken de twee vrouwtjes de jungle in en wij volgden ze op de voet. Een fantastisch gevoel!

Op de weg naar het basiskamp voor lunch kwamen we onverwacht nog een ‘jonge’ olifant, Ruby tegen. Deze mochten we een aai op de slurf geven. Even verder zagen we eentje, Sambo in de ziekenboeg. Toen kwamen we aan en hadden een zeer lekkere lunch. Veel groentjes en veel fruit.

In de namiddag maakten we een stuk bos vrij om het kamp uit te breiden. Dit was voor ons voor vandaag het vrijwilligers werk. Tatjana had een ontmoeting met een grote spin van dichtbij. Gelukkig wist ze het zelf niet dat deze op haar rug zat! 😄 Iedere keer dat we een nieuwe spin tegenkwamen, zei Steven steeds, die op u rug was nog groter! ( onderaan staat er een spin met een hand ter referentie, deze was nog steeds kleiner dan degene op Tat haar rug .. ) Steven had ook een vriendje, maar wel een iets leukere. Er was namelijk een lokaal jongetje dat absoluut Steven wou meehelpen met emmers dragen. Heel schattig en deed ons heel erg denken aan een ander patatje dat ook graag emmers naar de wei brengt.

We hebben ook veel leuke mensen ontmoet. Zoals een vader en zoon die meedoen aan een Brits tv-programma waar ze zonder vliegen de wereld doorreizen op een beperkt budget. Zeer interessant! Een soort van Peking express. We zullen dus misschien ook op tv verschijnen! Of toch misschien ergens in de achtergrond ;)

Sen monorom

November 18 in Cambodia

Niet veel te melden vandaag. We hebben een zeer lange busrit achter de rug. Die was niet al te luxueus. Weinig beenruimte, echt wel krap ook voor mensen met korte beentjes. Er waren ook niet zoveel pauzes en als er een was, was deze heel kort. Er werd wel veel verkocht om te snacken langs de weg met de pauzes. Tijdens een pauze hebben we bananenchips gekocht. Heel lekker! Veel beter dan die thuis in de winkel.
    De chauffeur reed aan de wilde kant maar we zijn er heelhuids geraakt. Nu iets zoeken voor avondeten, slapen en we kunnen naar de olifantjes! 🐘

Angkor Wat - dag 3

November 17 in Cambodia

Laatste dag Angkor Wat. We zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Maar ook dat het gedaan is. Morgen zoeken we wat meer rust en natuur op, weg van de massa toeristen.

Nog een laatste keer op onze trouwe knol van ijzer kruipen, de benen en poep pijnigen om nog wat prachtige tempels te bewonderen.

We deden vandaag de kleine toer. Eerste stop Prasat Kravan, een kleinere tempel maar mooie beeltenissen op de wanden en er lag ook een hond die wat schaduw opzocht. Een voorbode van wat ons te wachten stond. De temperatuur lag nog wat hoger dan de afgelopen dagen en de vermoeidheid eiste zijn tol. Na een bezoekje aan Banteay Kdei en een ‘terras’ met zicht op een meer, Srah Srang stonden we al weer te zweten en te puffen. In de schaduw, een lekkere verse kokosnoot drinken, kan zo deugd doen! En er zit vrij veel in. Met herwonnen energie terug op de fiets gekropen en de volgende tempel bezocht. Ta Prohm staat erom gekend dat het heroverd is door de jungle. Het is dan ook de tempel die voorkomt in een Indiana Jones film. Er zijn inderdaad veel bomen die door en op de muren van de tempel zijn gegroeid. Maar de tempel is voor het toerisme zeer jungle-vrije gemaakt. Spijtig ...
    Tijd om snel te eten en de volgende tempel te bezoeken. Ta Keo is niet heel groot maar we hebben er wel onze hoogtemeters op gemaakt. Steile en kleine trappen leiden ons naar de top. Terwijl de zon nog steeds op ons brandt, zoeken we schaduw op om even uit te rusten. Met nog twee kleine tempels, Thommamom en Chau Say Thevoda, op de terugweg zijn we voor even verlost van tempels.

We springen nog binnen bij Apopo (op aanraden van Annelies ;)), een ontmijningsdienst dat gebruikt maakt van ratten. Deze ratten worden getraind in Morogoro, Tanzania waar Tat zat voor haar thesis. We kregen een rondleiding en een demonstratie hoe de ratten de springstoffen opsporen. Zeer interssant!

Nog een laatste maal eten in Stevens favoriet lokaal restootje en smullen van een heerlijke pad thai.

Siem Reap

November 16 in Cambodia

Een rustig dagje. Uitslapen, ontbijten en ons op het gemakje klaarmaken om naar Siem Reap te gaan. We hadden enkele shopjes aangeduid om te bezoeken.

Na twee dagen vele kilometers gedaan te hebben op zeer oude fietsen had onze poep wel wat rust verdient. We besloten het dus rustig aan te doen vandaag. We fietsen naar Siem Ream op 2,4 km van onze guesthouse en bezochten wat shopjes. We lunchten er en namen hiervoor alle tijd want het was weer lekker warm (een gevoelstemperatuur van 40 graden).

Na de lunch keerden we terug naar onze kamer met airco. Terug wat afkoeling! We planden wat voor de volgende dagen. Dat moet ook gebeuren, niet waar?

Het was dus een kalme dag met veel rust. Zo kunnen we morgen vol energie het Angkor complex voor een laatste maal bezoeken.

Angkor Wat - dag 2

November 15 in Cambodia

Deze ochtend om kwart voor 4 opgestaan, say whaaaat? We wouden de zonsopgang bij Angkor Wat meemaken, iets wat iedereen ons had aangeraden. Dus wij om 4u15 met ons fietsje in de pikkedonker naar daar. Maar toen we aankwamen, bleek dat iedereen precies dezelfde tip had gekregen. Om 5 uur mochten we naar binnen en volgende we mooi de mensenmassa in het donker. Na eventjes gestapt te hebben stopte iedereen voor een meertje. Het was nog steeds donker dus we wisten niet juist waar we stonden en wat te verwachten. Na wat wachten kwam er nog volk toe dat achter ons kwam staan. We waren blij dat we vroeger waren gekomen en op de "eerste rij" stonden. Stilletjes aan begonnen er vormen zichtbaar te worden in de verte. Ondertussen kwam er nog steeds volk bij. Uiteindelijk begonnen we echt de hoofdtempel te zien in de verte. De locatie was echt goed, want we zagen de tempel gereflecteerd in het water, echt heel mooi. We hadden wel verwacht dat de zonsopgang wat spectaculairder ging zijn met wat meer kleuren, maar het was nog steeds de moeite.

Na de zonsopgang bezochten we de tempel zelf. Deze was vrij groot en mooi onderhouden. We begrepen wel waarom dit de topattractie is. Nadat we het gevoel hadden dat we ongeveer alles van de tempel hadden gezien (ook voldoende instagrammodellen...) gingen we verder om toch al eens een kijkje te nemen in Angkor Thom. Dit tempelcomplex bestaat uit verschillende tempels en is ook volledig ommuurd. De ommuring was enorm! We zijn direct doorgegaan naar de bekendste tempel, namelijk Bayon. Dit was echt een leuke tempel. Het bestond uit allemaal torentjes waarop langs elke zijde een gezicht van een God was afgebeeld. Maar de er is ook een gelijkenis met de koning die deze tempel heeft laten bouwen. Het wordt ook wel de tempel van de duizende gezichten genoemd. Spijtig genoeg was het er vrij druk. Maar ondertussen hadden we ook wel honger gekregen en dus reden we terug naar het hotel voor ons ontbijt. Na het ontbijt was het tijd om wat slaap in te halen ;)

In de namiddag besloten we om de rest van Angkor Thom te bezoeken. Op weg er naartoe zijn we gestopt om wat aapjes te bewonderen. Deze liepen gewoon rond in het park. Waarschijnlijk zitten deze hier niet volledig natuurlijk, want we zagen toeristen ze eten geven. Maar toch het was leuk om ze eens van kortbij te bekijken.

De volgende tempel was de Baphuon. Via ons kaartje dachten we dat deze vrij klein was, maar hij was toch ook indrukwekkend. We moesten hier wel vrij veel trappen beklimmen, maar het uitzicht was de moeite. Vervolgens zagen we nog Elephant terrace en Leper king terrace.

Deze avond zijn we bij een lokaal restaurantje tegenover ons hotel gaan eten. We waren welkom, maar onverwachte klanten. De baas keek ons wat verbaasd aan en zei "no menu" en wees toen al lachend naar foto's die zich aan de voorkant bevonden. Een andere klant gaf ons wat beperkte info in het Engels en we bestelden maar iets. Ondertussen werd het tv-programma verandert naar Animal Planet zodat we er ook van konden genieten. Het eten was zeer lekker en spotgoedkoop. De uitbaters waren zeer vriendelijk en blij dat we gekomen waren.

Morgen wordt een rustdag en Siem Reap zelf wat verkennen.

Angkor Wat

November 14 in Cambodia

Na een korte nacht, maar goed geslapen te hebben op de nachtbus, kwamen we aan in Siem Reap rond 6u. We checkten in in ons hotel en vlogen er direct in. Met de fiets, de een al wat meer brikkabrak dan de ander, trokken we richting het Angkor Wat complex. Een omtoer langs de ticketverkoop en we konden starten aan de grote toer met de verdere gelegen tempels. In totaal bezochten we vier tempels. De eerste was East Mebon, deze deed ons wat denken aan My Son. Easy Mebon samen met de tweede Ta Som waren de kleinere en 'jongere' van de tempels. Ta Som deed ons versteld staan met een prachtige toegangspoort. Als derde bezochten we Neak Pean. De was voornamelijk een tempeltoren omringt door water. Maar de tempel zelf was ook omringt door een prachtig landschap van water. Hier zwommen de buffels in het water om van de waterplanten te smullen. Voor we aan de laatste tempel van de dag begonnen, besloten we te lunchen. Met een verse kokosnoot in de hand lag Tatjana te snurken in een hangmat.

Preah Khan, de laatste tempel van de dag, vonden we groot en na wat rondlopen waren we voor een seconde even de weg kwijt, even misgeoriënteerd. Ook deze tempel was prachtig maar de hitte had ons afgemat. Tijd om weer naar het hotel te gaan.

We dachten dat Preah Khan al groot was maar morgen staan Angkor Wat en het immense Angkor Thom op het programma.

Killing Fields

November 13 in Cambodia

Vroeg opstaan om de massa te mijden in Choeung Ek, beter gekend als de Killing Fields. We waren bij de eerste bezoekers en rust heerste over het domein. Beginnend met de audio voelden we dat rust hier op zijn plaats was. Het droeg bij tot de beleving van de vreselijke taferelen die zich hier hebben afgespeeld. Minstens 20 000 mensen zijn hier vermoord en begraven in 130 massagraven. Toen je over het domein liep waren het precies allemaal bomkraters, maar de waarheid was nog minder prettig.
    Lopen tussen de verschillende massagraven geeft een vreemd gevoel, net als het zien van al de schedels en beenderen van de slachtoffers. Of het zien van de Killing Tree waar kinderen werden vermoord door ze bij hun voeten te grijpen en hun hoofd tegen de boom te slaan. Absurd, te gek voor woorden en onmenselijk ... hun motto was " je moet het onkruid met de wortels verwijderen." Dit betekende dat hele families werden uitgemoord, ook alle kinderen, zodat deze later geen wraak konden nemen.

We hebben al veel gehoord dat Cambodja al veel heeft afgezien. Ook merken we dat het land nog niet helemaal hersteld is. Er heerst veel armoeden, we hebben alvele daklozen & bedelaars gezien op straat die onder andere uit de vuilzakken op straat eten. We hebben ook al verschillende mensen gezien die een been of arm kwijt zijn. Maar er zijn hier ook vele goede doelen die zich ontfermen over deze mensen, zoals resto’s die mensen helpen met opleidingen en winkels die lokale ambachten helpen.

Na de Killing Fields was het tijd om terug te keren naar Phnom Penh met een tuktuk. Met een chauffeur die de weg wist deze keer, zeer vriendelijke kerel trouwens. We stopten bij een ander restootje dat de lokale jeugd helpt, Remdong. Naast onze zeevruchten curry ‘waagden’ we ons aan de Khmer snack bij onze lunch. De snack waren vier dingen; gedroogde biefstuk, een groente (de naam vergeten, Oeps), gefrituurde kikkertjes en krekels. We hebben het met veel smaak en een beetje schuldgevoel voor de kikkers opgegeten.

De namiddag was een luie namiddag. We hadden niet veel zin meer in drukte van de stad en de hitte stak ons tegen. Dus hebben we de namiddag doorgebracht op het dakterras van ons hotel. Nu wat eten voor de avond en dan ons rond 22u klaarmaken om de nachtbus te nemen richting Angkor Wat, Siem Reap. Hopelijk valt dat mee. 😴

Phnom Penh - dag 2

November 12 in Cambodia

To tuktuk or not to tuktuk? Dat is een zeer goede vraag!

Na lekker uitslapen en een ontbijtje binnengespeeld te hebben, zijn we naar het koninklijk paleis gewandeld. Maar bleek dat het al gesloten was om 11u voor de middag pauze. Pech! Dan maar verder wandelen naar het Independence Monument. Dat was nog mooi maar aan een zeer druk rondpunt. We besloten dan maar om een tuktuk te nemen naar de Russian Market om er te eten. Die bleek beneden onze verwachtingen. Qua verkoop van spullen was deze te vergelijken met de Central market van gisteren. Maar qua voedsel was de hygiëne en geur echt walgelijk en was onze honger vergaan. We zijn dan maar iets verder een vers sapje gaan drinken.

Na de middag stond het Tuon Sleng Genocide Museum op het programma. Hier namen we een audioguide voor enkele dollars extra, maar de extra uitleg die we hierdoor kregen was echt de moeite. De uitleg was trouwens in het Nederlands. Het was een zeer leuk maar alweer emotioneel bezoek. Het museum is een oude gevangenis (ervoor een school) van de Rode Khmer van Pol Pot waar mensen werden gefolterd om (valse) getuigenissen af te leggen. Nadat ze hun getuigenis hadden ondertekend werden ze naar de killing fields gebracht om geëxecuteerd te worden. Vaak werden ze hier gedood door knuppels ipv van geweren, omdat kogels te kostbaar waren.. Gedurende de jaren 75 tot 79 is ongeveer 20 à 25% van de totale bevolking van Cambodja gestorven/vermoord. Toch wel een absurd hoog getal voor maar 4 jaar van macht. Alle mensen die gestudeerd hadden of die maar een greintje verstand hadden, moesten eraan geloven. Maar ook veel mensen op het platteland stierven door het harde werk en hongersnood. Het absurde was dat dit lang door het westen ontkend is geweest. De Rode Khmer mocht zelfs jarenlang in de VN blijven zetelen. De Zweden hebben zelfs actief Pol Pot blijven steunen tot begin de jaren 90. Voor ons was dit een hele interessante geschiedenis les.

Na ons bezoek aan het museum namen we een tuktuk naar de avondmarkt. Dit verliep niet van een leie dakje. Onze chauffeur reed eerst in de juiste richting maar besloot toen om rechtsomkeer te maken. We begrepen er niet veel van en vroegen na vijf minuten wat hij deed. Maar ons Cambodjaans bleek zo goed als zijn Engels helaas. Toen zag Steven dat de man de Russian Market had aangeduid op zijn Google maps. We hebben het hem drie maal getoond op de kaart waar we moesten zijn en uiteindelijk hebben we het zelf maar ingegeven op zijn gsm. De weg zelf moeten uitleg aan je taxichauffeur ... we vinden dat straf! Maar toen we uiteindelijk waren aangekomen met een vertraging van een halfuur, konden we er toch om lachen.

Na uiteindelijk aangekomen te zijn, genoten we nog van wat streetfood op de avondmarkt. We dineerden op een van de tapijtjes. Lekker eten en lekker gezellig! 😊

Phnom Penh

November 11 in Cambodia

Onze busrit naar Phnom Penh, Cambodja is vlot verlopen ook al vertrokken we met een kleine vertraging. Steven was tijdens de grenscontroles weer even niet aan het opletten en sloeg bijna een controle over. Gelukkig herinnerde Tatjana en de agent hem er wel aan. Toen we wat honger kregen en onze door het hotel meegegeven broodjes wilden opeten merkten we dat iemand anders al een goestingske had gehad in een van onze broodjes. Er was dus eentje verdwenen!

Na inchecken in ons hotel, hadden we een late lunch rond 15u. Toen het buikje goed gevuld was, zijn we de stad wat gaan verkennen. Zo bezochten we de Central market, Wat Phnom en de avondmarkt. De Central market was groot en je kon er veel kopen. Ook veel voedsel zoals nog levende vis bijvoorbeeld. Iets wat we in Vietnam minder tegenkwamen. Wat Phnom, een boeddhistische tempel met een mooi parkje rond was aangenaam om te kuieren. Dan de avondmarkt was ook wel leuk. Veel kraampjes om te eten en er was de gelegenheid om op tapijtjes te zitten om te dineren. Het zag er zeer gezellig uit, maar het was voor ons nog te vroeg na de late lunch.

Om de avond af te sluiten dineerden we bij Friends. Een restaurant met als goed doel kansarme jongeren uit de buurt opleiden en hun een job bezorgen. Het eten was zeer lekker! 😊

Ho Chi Min City - dag 2

November 10 in Vietnam

Deze ochtend hebben we lekker “uitgeslapen” na onze korte nacht. Of toch tot Steven niet meer kon slapen om 7u20. Hij is hier een gans andere mens, uitslapen zit er niet meer in. Voor onze reis was om 9 uur opstaan nog veel te vroeg voor meneer, nu kan hij niet langer slapen dan 8 uur 's ochtends. Zo zie je maar hoe mensen iemand totaal anders kunnen zijn op reis.

Onze voormiddag hebben doorgebracht in het War remnants museum. Het was een interessante trip maar zeer heavy. Vooral emotioneel gezien. Onze magen hebben een paar keer rondgedraaid. Buiten staan de grote helikopters en artillerie die gebruikt werden door de Amerikanen. Impressionant hoe groot deze dingen zijn en wat ze allemaal kunnen. Binnen in het gebouw komen de geschiedenis van de Vietnam oorlog en vele oorlogsmisdaden van de Amerikanen aan bod. Ook de verhalen en foto’s van oorlogsfotografen zijn te bewonderen. Alsook de zware erfenis van de oorlog en meer specifiek van het gebruik van agent orange (hoofdingrediënt: dioxine) en napalm wordt zeer grafisch weergeven. We besparen jullie de foto's..
    Buiten kon je ook de martelmethoden en gevangeniscellen bekijken. Je wordt er even stil van en denkt na over de recente actualiteit (IS schiet onmiddellijk te binnen).

Hierna, hebben we het rustig aangedaan en heeft Tat een gelato gegeten. Hierbij dronken we een Vietnamese koffie. ‘S avonds hebben we nog eens echt Vietnamees gegeten met wat street food en een lekkere gintonic in de rooftop bar tegenover ons hotel. Een lekkere afsluiter van Vietnam!

Morgenvroeg vertrekken we naar Cambodja. 6 uur met de bus naar Phnom Penh.

Never miss updates of The traveling biologists with our app: