Zuid-Oost Azië

October 2018 - March 2019
October 2018 - July 2019 Read more

Tussenstop in Doha

October 25, 2018 in Qatar ⋅ 🌙 31 °C

Onze eerste vlucht zit erop! Nu even uitblazen en de benen strekken 🤸‍♂️ Het eten en entertainment op de vlucht waren top en in overvloed 😁

Hanoi

October 26, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Eerste indruk van Vietnam, Hanoi:

Een eerste indruk als je op de straten van Hanoi belandt; brommers, brommers en nog eens brommers. Overal waar je gaat, heersen brommers over de straten van Hanoi. Veel getoeter op straat, vooral op toeristen die voor de eerste keer in hun leven in Azië vertoeven (lees Tat & Steven). Voetpaden zijn amper begaanbaar omdat deze ingenomen zijn als parking voor brommers of door verkopers/eetkraampjes.

Na het slalommen tussen het verkeer onder de knie te hebben, wandel je van de ene geur in de andere. De ene al aangenamer dan de andere.

Uiteraard werden er vandaag ook wat lokale heerlijkheden geproefd. Startend met het nationale gerecht pho bo, gevolgd door een lokaal biertje. Later waagden we ons aan wat streetfood (dumpling en scampi op een stokje) op de avondmarkt en afsluitend hadden we nog een lekker broodje met een sapje en Vietnamese koffie. Heerlijk!

Maar na een dagje Hanoi te beleven voorafgegaan door amper enkele uren slaap, ben je blij als je je kan neerploffen in bed.

Aah en als een groepje Aziatische meisjes je vraagt "picture please", dan bedoelen ze niet een foto nemen, maar kom mee op de foto!

Hanoi - dag 2

October 27, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag hebben we Hanoi verder verkend. Vanuit het oude stadsgedeelte zijn we naar een straat gegaan waar de trein doorrijdt. Was wel een grappig zicht! De trein passeert wel niet regelmatig dus kon je op je gemak op de sporen lopen.

Daarna zijn we naar een groot park gegaan waar verschillende monumenten van Ho Chi Minh stonden.

In de namiddag zijn we langs twee grote meren gepasseerd. Langs één van deze meren was er eventjes een oase van rust, namelijk een soort van gebedsplek. Hier stond een mooi versierde pagoda. Toen we iemand vroegen om een foto te nemen, bleek dit een hele vriendelijke Filipijn te zijn. We hebben bijna een uur gepraat over Azië, Europa, Brexit en natuurlijk Trump.

De volgende twee dagen gaan we naar Halong Bay. Dit is een zeer bekende baai, die Unesco erfgoed is. We slapen 1 nacht op de boot. Waarschijnlijk zullen we geen WiFi hebben en dus geen updates plaatsen ;)

Halong bay & Bai tu long bay

October 29, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Bai tu long bay ofwel de baai van de vele draken. Na opgepikt te worden in ons hotel in Hanoi om 8u werden we door onze gids naar een bus gebracht. Met een tussenstop kwamen we na 4u aan in Halong bay.

In Halong bay, stapten we op een houten boot waar 15 personen konden slapen. Op het eerste zicht leek het er vrij toeristisch aan toe te gaan. Maar toen we verder vaarden naar onze bestemming Bai to long bay werd het rustig en kregen we lekker eten voorgeschoteld terwijl we van een prachtig landschap konden genieten. Prachtige rotseilanden staken uit de zee.

Na het eten gingen we kajakken met een stop op een klein strandje om even te zwemmen in een mooie omgeving. Een kajakwedstrijd zullen we nooit niet winnen, want het duurde even voor we een gelijk peddeltempo hadden gevonden. En dan nog vaarden we bijna nooit mooi rechtdoor ;) Niettemin, was het echt genieten van het landschap.

Terug op de boot werd er lekker gegeten en wat contacten gelegd met andere toeristen.
    ‘S ochtends, kregen we voor ons ontbijt een bezoek aan een grot voorgeschoteld. Doordat we vroeger als gepland naar de grot gingen waren er geen andere toeristen aanwezig. Een goede zet van onze gids Kien.

Op de terugweg was het genieten van het landschap en de vele roofvogels die er rondvlogen. Nog een laatste maal eten nadat we een kookdemonstratie kregen te zien.

Na dit alles, namen we de bus richting Ninh bình. Waar deze post werd geschreven. 😊

Trang an

October 30, 2018 in Vietnam ⋅ 🌙 25 °C

Gisterenavond zijn we na onze 4 uur durende busrit + taxi toegekomen in onze homestay. We zijn nu in de Ninh Bình regio, deze wordt ook wel de Halong Bay van het binnenland genoemd. Hier zijn dus ook reusachtige rotsen, maar dit keer in zoet water.

We konden gratis fietsen gebruiken van de homestay en hiermee hebben we ons een hele dag verplaatst. In de voormiddag hebben we een 3 uur durende boottocht gedaan tussen de karstrotsen. Het was echt prachtig! We zaten met een ander Vietnamees koppel in de boot en dan nog de roeister. Er waren veel andere bootjes, maar we gingen wat trager dan de rest en dus hadden we vaak de landschappen voor ons alleen. We zijn 4 grotten doorgevaren en konden 3 tempels bezichtigen. Één van de grotten was zo laag dat we bijna in de boot moesten gaan liggen, niet aan te raden voor claustrofobische mensen ;) Als laatste konden we ook nog een deel van de filmset van King Kong skull island bezoeken, wat deels in trang an gefilmd is. Persoonlijk vonden wij dit landschap nog mooier dan Bai tu long bay.

In de namiddag hebben we serieus doorgetrapt en zijn we een tempelcomplex gaan bezoeken. Google Maps had ons wat belogen, want toen we onze bestemming bereikt hadden, bleek dat de tempels zich achter een grote muur bevonden. We zijn nog een heel eind moeten rondfietsen om dan eindelijk de parking te bereiken. Toen bleek dat we een elektrisch busjes moesten nemen om terug naar het complex te rijden. Het was nogal een gedoe en vrij onduidelijk, maar het was wel heel indrukwekkend. Het is namelijk het grootste boedistische tempelcomplex van Vietnam. We hebben nog nooit zoveel buda's tesamen gezien.

Morgen blijven we hier nog een dag en 's avonds nemen we de nachttrein naar Dong Hoi.

Verkenning Ninh Bình gebied

October 31, 2018 in Vietnam ⋅ 🌙 23 °C

Deze ochtend zijn we naar een viewpoint gefietst. Van hieruit hadden we zicht over de karstrotsen in het gebied. Het uitzicht was geweldig, de weg er naartoe iets minder. Door de warmte was het toch een heuse beklimming. Op deze locatie was er ook een grot hadden we ons laten vertellen, maar in werkelijkheid stelde die niet veel voor.

Fietsen was de hoofdactiviteit in de namiddag. Op ons gemakje op smalle kiezelwegjes tussen het water. De wegen waren veel rustiger en kleiner als gisteren. Soms zelfs zo klein dat de kans om in het water te belanden vrij reëel was. Maar we zijn droog gebleven! (Buiten het vele zweten dan ;) )

Phong Nha-Kẻ Bàng national park

November 1, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit Ninh Bình hebben we de nachttrein genomen tot Dong Hoi. Het was onze eerste keer in een nachttrein en het is vrij goed meegevallen. De bedden waren wat klein en hard, maar we waren de enigste twee in onze coupe van vier. De trein maakte wel wat lawaai en we werden eerder in slaap geschokt dan gewiegd. Maar we zijn dus een ervaring rijker. Vanuit het treinstation in Dong Hoi moesten we nog een lokale bus nemen om tot op onze bestemming te geraken. Normaal moesten we een kwartier stappen tot aan de bushalte, maar onderweg werden we al geroepen om op een bus te stappen die naar Phong Nha ging. De vrouw op de bus vond het dan ook hilarisch dat Tatjana al haar klipjes van haar twee rugzakken niet onmiddellijk los kreeg om op de bus te stappen. Maar uiteindelijk zaten we op de juiste bus en waren we een uur vroeger dan verwacht in onze homestay.

We waren nog maar 5 minuten ter plekken of er werd ons al voorgesteld om mee te gaan met een tour die een grot ging verkennen. We konden nog niet in onze kamer om ons op te frissen dus besloten we om direct mee te gaan. We mochten aansluiten bij een groep van 3 andere koppels, allemaal Europeanen. Er was toevallig ook een Nederlands koppel bij en een koppel dat we ontmoet hadden in onze vorige homestay, dus het was van begin af aan gezellig. De vrouw van de homestay had ons nog ontbijt meegegeven voor op de bus. Een heerlijk omelet tussen een broodje en vers gesneden fruit, het was echt heel lekker!

Na een tijdje gereden te hebben in het park, moesten we uit het busje en te voet verder. Eerst wandelden we nog doorheen een vallei die omgeven was door enorme bergen, maar al snel waren we midden in de jungle. Na een paar riviertjes overgestoken te hebben, kwamen we aan bij een mooie waterval. Ieder koppel mocht eens poseren voor een foto. Toen het laatste koppel aan de beurt was merkten we ineens dat er iets op het been van de man plakte. Het bleken bloedzuigers te zijn.. dus iedereen direct aan het checken. Wij waren bij de gelukkigen die er geen hadden. De rest hadden er enkele kleintjes, maar uiteindelijk viel het wel mee. Na de jungletrek kwamen we aan bij de ingang van de grot. Deze was echt wel indrukwekkend. Ondertussen was het al middag en had de crew een Vietnamese bbq voorbereid. Deze smaakte ons ook.

Toen kwam het moment om aan het echte avontuur te beginnen! De ingang die we zagen, was niet degene die we gingen binnen gaan. We gingen een tweede ingang gebruiken die helemaal bovenaan de grot was. Dus moesten we nog een deel omhoog klauteren doorheen de jungle, maar dit was nog maar het begin! Bovenaan was er inderdaad nog een ingang en deze gaf een prachtig zicht over de grot. We kunnen niet benadrukken hoe indrukwekkend de grot was! (Deze grot is de 2e grootste van het hele park) Toen begon pas de echte verkenning van de grot. De volgende 2 uur was heel avontuurlijk laten we zeggen. Soms moesten we omhoog klimmen langs een touw (en daarna terug naar beneden), soms moesten we over een spleet springen/stappen, soms moesten we langs een klein randje naar de overkant stappen. Op het einde moesten we langs een ladder naar beneden klimmen. Dat was toch wel wat veel voor Tatjana, vooral omdat de tredes vrij ver uit elkaar lagen en het altijd leek alsof ze in de afgrond ging stappen. Maar uiteindelijk bereikten we de bodem van de grot. Deze was eigenlijk een rivier dus moesten we in het water springen. We kregen reddingsvesten en mochten ons gewoon laten meedrijven met de stroming.

Na wat rust en vers fruit en koffie waren we terug opgewarmd en konden we beginnen aan de terugtocht. Deze was ook deels door de jungle maar deze keer in een soort oude pick-up truck. (Je kon het eigenlijk geen pick-up truck noemen) Iedereen mocht vanachter in de laadbak, wat niet super comfortabel was. Onderweg reden we door wat een weg moest voorstellen, maar waar veel planten en bomen over gegroeid waren. We moesten ons dus regelmatig bukken en uiteindelijk was het een vrij hilarische rit, waarbij we veel planten en spinnetjes uit ons haar hebben mogen halen.

Het was een geweldige tour, maar helaas hebben we zelf geen foto's, omdat de tour ietsje te avontuurlijk was en de kans op verlies en beschadiging te groot was. Normaal zal de tourgids nog foto's doorsturen dus dan zullen we enkele uploaden.

Phong Nha-Kẻ Bàng National park - dag 2

November 2, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 23 °C

Nadat we gisteren een drukke dag hadden gehad , besloten we het vandaag rustig aan te doen. We mochten fietsen gebruiken van de homestay en hiermee reden we eerst tot aan het begin van het park. Hier zagen we de ingang van de phong nha cave. Maar de grot bezoeken kon enkel via een bootje dat in het dorpje vertrok. We besloten dat het ok was om enkel de ingang van de grot te zien en ze niet volledig te bezoeken.

In de namiddag hebben we wat gerelaxed in de homestay. Daarna zijn we het dorpje nog wat gaan verkennen met de fiets. Na onze verkenning hebben we onszelf beloond met een cocktail! Het zicht was geweldig en de cocktails smaakten ook, vooral omdat het happy hour was en alles aan halve prijs.

Phong Nha-Kẻ Bàng national park - dag 3

November 3, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag zijn we vroeg opgestaan om met de fiets naar de botanic garden te rijden. Deze helse fietstocht, of toch zo voorspeld door onze host en andere gasten, viel uiteindelijk best mee. Het was uiteraard wel zweten en zwoegen om hellingen van 10% stijgingsgraad te beklimmen. Zeker omdat onze fiets geen versnellingen had. We moeten dan ook eerlijk toegeven dat we zijn afgestapt op deze steile helling. Na een mooie tijd van 50 min kwamen we aan in de botanic garden.

In de botanic garden zelf namen we de middel lange toer deels door de jungle om dan bij een prachtige waterval uit te komen. Voorbij deze prachtige waterval spotte Tatjana nog wat leuke fauna, twee soorten hagedissen en een rivierkreeft (denken we, enkel een deel was zichtbaar).
    Achteraf gezien was het misschien niet nodig geweest om deze grotere toer te nemen en rechtstreeks met de korte toer naar de waterval te gaan. De wandeling door de jungle leverde Steven zijn eerste muggenbeet op. Hij voelde de mug bijten en sloeg ze dood, de trut. Maar in het begin van de wandeling kwamen we langs een mooi klein watervalletje dat het dan weer wel de moeite maakte, alsook al het mooie groen.

De terugweg met de fiets was dan weer aangenamer omdat het grotendeels bergaf was. De benen werden deze keer gespaard.

'S middags aten we lunch in onze guesthouse en namen we de bus richting het treinstation. Aan de bushalte dachten we (overmoedig) dat we het station wel te voet zouden vinden. Verkeerd gedacht! Na veel gevloek en gezucht, toch maar de taxi genomen. En nu zitten we hier op de trein richting Hoi An.

Hoi An

November 4, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag hebben we het mooie maar toeristische Hoi An verkend. Deze stad is vooral bekend voor het oude gedeelte. Je ziet hier nog vele Franse invloeden. Het eten is dan ook wat anders dan in de vorige locaties. En het smaakt ons zeker! 'S middags zijn we op de lokale markt gaan eten voor geen geld. Daarom konden we het 's avonds iets fancier doen. Maar het heeft ons beide keren heel erg gesmaakt.

Hoi An is ook het drukste 's avonds, dit omdat er dan allemaal lampionnen aangaan in de straatjes. Dit is een heel mooi zicht en geeft een gezellige sfeer. Er zijn hier ook heel wat leuke winkeltjes, maar helaas onze rugzak zit al vrij vol.

Morgen voormiddag hebben we ons ingeschreven voor een kookles, we zijn benieuwd!