Surviving Asia

March - September 2015
A 167-day adventure by Virgil and Sabrina Read more

Beijing, China

May 11, 2015 in China ⋅ ⛅ 18 °C

Beijing is voor ons een feest. We worden ontzettend blij verrast door de lieve mensen, de schone straten, de fietspaden, het aangename temparatuur ( 23 graden ). Ook hadden we een aantal verwachtingen die wel zijn uitkomen, we verheugde ons op het heerlijke eten en de rijke cultuur.

De mensen voelen zich heel confortabel in het openbaar, je moet dan denken aan slurpen, scheten, boeren en spugen wat je continu hoort, ook zijn sommige openbare toiletten volledig openbaar dus tussen de 8 toiletten zit geen tussenschot :-p. Als het tussenschot er wel is laten ze gerust de deur open.

We huren fietsen en fietsen de hele stad door, belanden van de ene leuke plek in de andere. Kleine oude straatjes met orginele winkeltjes, super grote en mooie winkelcentrums, het ene lekkere straat eten na het andere en het ene historische gebouw na het andere. De parken en straten staan vol met oudjes, die samen dansen, bord spelletjes spelen of sporten. Onze culinaire hoogtepunten: echte peking eend ( helemaal na 1,5 maand vegetarisch eten in india en we denken nu nooit meer tevreden te kunnen zijn met de peking eend op de Zeedijk ), hotpot, dumplings en Virgil waagt zich aan een schorpioen. Hij heeft zich nog wel ingehouden, want de tarantulas, duizendpoten, wormen en slangen zagen er ook heel smakelijk uit ;-). We gaan ook nog naar de Chineze muur, die al heel lang op de bucketlist staat en dat in alle opzichten waard is.

We willen eigenlijk nog niet weg, maar de volgende bestemming maakt het wel makelijker om weg te gaan, want dat is er ook een die al jaren op de bucketlist van Sab staat, we gaan een 9 daagste trekking doen in Mongolie en gedeelte daarvan is op een paard!

Mongolia

May 21, 2015 in Mongolia ⋅ ☀️ 19 °C

We komen net terug van een 9 daagse reis door Mongolie, wat we nu het liefst willen doen is douchen. Op de steppen van Mongolie komt het enige stromende water uit de rivier en niet uit de douchekop. Het maakt eigenlijk helemaal niet uit, want het land en de levenswijze is prachtig en inspirerend!

We slapen bij de nomadenfamilies. Zij onderhouden zichzelf volledig van hun eigen dieren, zonder stromend water en electriciteit. Niks wordt weggegooid, alles wordt optimaal gebruikt. Ze hebben in de ger een kachel, die de ger verwarmt en waar ze op koken. Als er bomen in de buurt staan koken ze op hout, anders ook geen probleem, dan gebruik je toch gewoon gedroogte poep... Elke nomadenfamilie heeft dieren, de dieren ( yak, schapen, geiten, paarden en soms kamelen ) onderhouden zichzelf van het gras. Overal waar je bent, lopen de dieren dus vrij rond.

Wij rijden rond in een oude russische jeep, met onze chauffeur en gids. Ze zorgen goed voor ons, de chauffeur zorgt dat we kunnen blijven rijden, hij heeft wel 6 x zijn band geplakt en de gids zorgt voor ons eten en vertaling.

Ons dieet bestaat uit melkthee, noodles, rijst ( soep ) schapenvlees en soms een wortel of een aardappel ertussen, de boullion wordt getrokken uit alles wat voorhanden is, bijvoorbeeld een geitenhoofd. De wc is in de buitenlucht, je hebt dus elke keer mooi uitzicht als je bezig bent, wij hebben wc papier meegenomen, wat wij vervolgens verbranden om niet achter te laten, maar wat de mongolen gebruiken als wc papier blijft voor ons een mysterie... we hebben het wel voorzichtig aan onze gids gevraagd, die moest hard lachen en gaf uit eindelijk het antwoord ' other things '. Als jullie hier een verbeelding bij hebben, dan horen we het graag :-)

Ondanks dat er geen luxe is het wel een super luxe trip, we hoeven nergens aan te denken we kunnen dus genieten van het landschap en de dieren. De dieren zijn eigenlijk allemaal half wild, dus niet te vergelijken met de geiten op de kinderboerderij of een manage paard. We zitten in totaal 3 dagen op een paard en komen op plekjes waar de auto's niet kunnen komen, het landschap en het weer is divers en verbaasd ons elke keer weer. Sab waagt zich nog aan een galopje over de mongoolse steppen en Vir zijn paard doet vrolijk mee, wie had gedacht dat Vir als ervaren ruiter deze trip zou afsluiten. Nu op naar Zuid Korea!

Seoul, South Korea

May 29, 2015 in South Korea ⋅ ⛅ 23 °C

Wat een verschil, van de steppen van Mongolie naar de metropool Seoul. We genieten van de straatjes in de traditionele stijl ( hanoks ). Verder is er weinig te zien op historisch cultureel gebied. De Japanners hebben tijdens de oorlog de meeste historische gebouwen vernietigd, dus veel oude culturele gebouwen zijn er niet ( wel de replicas ). Maar er is gelukkig ook genoeg cultureels in het dagelijkse leven te ontdekken.

- Virgil proeft een delicatesse: levende, baby inktvis, ( herinneren jullie je de post van Leon Nicaragua nog, sindsdien heeft hij zich hier al op verheugd). Het was wel moeilijk het gladde beestje op te pakken met stokjes want het bleef weglopen :-0

- Als je naar de openbare toilet gaat kan je een muziekje afspelen zodat niemand je hoort als je nr 2 moet

- Het museum waar wij geweest zijn verzwijgt alle periodes, waarin Korea bezet was door de Japanners, Mongolen of de oorlog met Noord Korea

- De Koreaanse Barbeque is echt nog lekkerder dan wij hadden voorgesteld, je eet dan met stokjes en een schaar, de schaar is om je vlees door te knippen

- Sab is een dagje naar de 24 uur spa geweest, wat niet te vergelijken is met een spa in Nederland omdat het in de kelder is van een groot winkelcentrum en alle vrouwen letterlijk elke milimeter van hun lichaam schoonmaken in het openbaar.

- Alle meisjes en vrouwen zien er hip en leuk uit maar bij de jongens is blijkbaar een pottenkapsel de laatste mode

Wij genieten enorm van het leven in de stad, de mensen zijn super vriendelijk en er zijn veel momenten dat wij ons kunnen verbazen over de cultuur of soms geen idee hebben wat of hoe wij iets moeten doen omdat bijna niemand engels spreekt en je ook de letters niet kunt lezen. Maar het is tot nu toe altijd gelukt, we gaan dit nu uittesten of dit ook lukt in de kleinere plaatsjes.

Songnisan National Park, South Korea

June 3, 2015 in South Korea ⋅ 🌙 20 °C

In Songnisan worden we verliefd op Korea! De eerste dag 7 uur gehiked ( ja ja onze conditie wordt steeds beter!! ), toen we op het hoogtepunt waren ( na 5 kilometer omhoog klimmen ) zien we niks.. alleen maar mist! Hahaha! Dan moet je wel ff slikken. Maar Songnisan maakt het goed met ons.. we kiezen er voor om langs nog een bergtop te lopen en daar wacht de zon op ons en het prachtige uitzicht. Na een lange dag zijn we weer thuis, gedouched en wel.. klopt de hoteleigenaar op onze deur met de zin “ Koreans want to sing with you “. Deze uitnodiging konden wij natuurlijk niet afslaan. De Koreanen die we op de berg waren tegengekomen ( dronken ) hadden ons gespot en wilde gaan karaoken met ons. Met z'n alle dansen en zingen we op de liedjes van Queen in een verder lege karaoke bar. Vir komt er achter dat het politie agenten zijn, haha, weer even slikken! De volgende dag gaan we naar een boeddhistische tempel en verblijven daar een dag en nacht. We draaien hun programma mee en dat betekent om 3 uur sochtends naar de tempel om met de monniken te chanten. We genieten van het lekkere eten in de tempel, de rust, de wijze raad van de mnonik en de meditatie. Nu nog een paar dagen Seoul en daarna naar Taiwan, waar we twee vriendinnen van Sab meeten en het zusje van Vir. Wat een feest!Read more

Taipei, Taiwan

June 4, 2015 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

In Taipei is het een gezellige boel! We krijgen bezoek uit Nederland ( we worden door Myrt verwend met dropjes, kaas en stroopwafels, wat heerlijk! ) en ontmoeten veel locals doordat we zijn gaan couchsurfen. De locals en het bezoek uit NL zorgen ervoor dat we een onvergetelijke tijd hebben. De locals nemen ons ( Myrte, Dewi, Vir en Sab ) mee op een foodtoer en we eindigen aan het einde van de dag in de karaoke bar. De couchsurf meiden waren van dezelfde generatie. Dus we gaan los op Dont Speak van No Doubt en andere nummers uit de 90s. Geweldig, dat je aan de andere kant van de wereld kan opgroeien, maar dezelfde jeugdsentimenten hebt. De rest van de tijd bestaat vooral uit eten. We proeven alle specialiteiten, sommige zijn heerlijk. Andere laten we de volgende keer staan. Zo gaat Sabrina bijna over haar nek bij het proeven van de stinky ( gefermenteerde ) tofu en Virgil blijft heel dapper bij het eten van gestolde eendenbloed en rijst doordrengt met varkensbloed. Melati het zusje van Virgil komt ook langs, met haar doen we leuke uitstapjes naar een mooie bergplaatsjes en doen we de foodtour nog een keer over en halen de dingen die wij het lekkerst vinden eruit.Read more

Taroko National Park, Taiwan

June 8, 2015 in Taiwan ⋅ ☀️ 22 °C

Met z'n drieen ( Melati, Vir en Sab ) gaan we naar een nationaal park. We huren hiervoor scootertjes en crossen met de scooters het hele park door ( haha.. dit was de meest luie manier om een nationaal park te zien, dat hebben die Taiwanezen toch goed aangelegd. ) Als echte budgetreizigers huren we de goedkoopste scooters en dat zijn ook gelijk de kleinste. Dus we passen nog net ( lees eigenlijk niet ) met z'n tweeen op de scooter. We rijden langs prachtige valleien met grijze, witte en groene marble stenen. Ongelofelijk mooi om te zien. We doen tussendoor wat korte hikes om toch ook de afgelegen stukken te bekijken. Uiteindelijk worden we zo zelfverzekerd op de scooter dat we het aandurven om azie stijl, met alle backpacks naar het station te rijden. Sab d'r knieen komen voor het stuur uit en Virgil zie je haast niet meer tussen alle tassen.Read more

Mui Ne, Vietnam

June 13, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 17 °C

Na alle gezelligheid in Taiwan hebben we zin om te chillen. We slaan de stad over en gaan direct naar het strand. We zijn direct dol op Vietnam want zelfs met ons backpackbudget, kunnen we verse kreeft eten, zoals alleen de Vietnamezen het kunnen klaarmaken. Onze dag bestaat uit massages, brommer rijden naar andere mooie stranden en lekker eten. Echt een verwennerij. We waren zo relax dat we vergeten waren in de tank te kijken of onze benzine nog niet op was, het resultaat.. stil staan langs de kant en lopend opzoek naar de eerste de beste benzinestation. We worden nogmaals herinnert dat wij in Azie zijn en niet in een westers land want het benzinemetertje en het waarschuwingslampje werkte niet.Read more

Nha Trang, Vietnam

June 16, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Wij gaan naar DE badplaats van Vietnam. Wat ons opvalt is de grote stroom aan Russische toeristen. Misschien een beetje te vergelijken met de Nederlanders die elk jaar naar de Spaanse Costa's gaan. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo slecht als dat ze in Amerikaanse films doen voorkomen, al zien ze er wel zo uit en heeft de stad een fijne sfeer. De locals zijn hier helemaal ingespeeld op de Russen.. want ze spreken beter Russisch dan Engels en we moeten ons best doen om een Engels - Vietnamese kaart te vinden ipv een Russische - Vietnamese kaart. Als echte strandtoerist rijden we met onze brommer een langs de boulevard en bezoeken wij wat locale highlights. Maar verder blijven wij zoveel mogelijk in de chillmodus. Helaas moeten wij bekennen dat wij mee hebben gedaan met het uitbuiten van de Vietnamese mensen. Wij dachten... we nemen een lekkere massage, we vinden een tentje en gaan naar binnen. Toen we eenmaal op de massage tafel lagen, leek het wel een werkkamp voor blinde mensen. Er stonden drie blinde mensen de hele dag mensen te masseren, zonder dat ze wisten hoe het moest. Het leek eerder een soort atractiepark in plaats van een massage salon, omdat het in arme landen populair is om je door blinde mensen te laten masseren ( dit was ook al zo in Midden Amerika ) en het zijn natuulijk groedkope arbeidskrachten.Read more

Da Lat, Vietnam

June 19, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Na het strand zijn we weer klaar om actief te gaan doen. We gaan naar een bergplaatsje, dat veel Franse invloeden heeft. De Fransen waren vroeger natuulijk geen lieverdjes, maar ze hebben wel een paar dingen nagelaten waar wij heel blij van worden. Dat zijn met name de verse stokbroodjes. Hier gaat er dan geen brie op maar allemaal verse groenten en lekker gekruid vlees. We bekijken de omgeving met een scooter en komen tempels tegen en de mooiste watervallen van deze trip. We ervaren ook hoe het is om een echte tropische storm over je heen te krijgen, terwijl je op de scooter zit. We waren wel goed voorbereid want Sab heeft geen plastic rok aan maar een poncho onder haar regenjas. We krijgen het koud van de regen maar dat is eigenlijk wel een heerlijke afwisseling van het tropische klimaat.Read more

Ho Chi Minh & Cu Chi tunnels, Vietnam

June 28, 2015 in Vietnam ⋅ 🌙 29 °C

Ho Chi Minh City of Saigon is een heerlijke stad. s'Avonds koelt het af en is er een lekker briesje. Dus in tegenstelling tot veel andere aziatische steden, zijn er volop terasjes ( daar houden wij Amsterdammers natuurlijk van ). We zijn erg onder de indruk van de Cu Chi tunnels, hier overleefde en leefde de Vietnamezen in de oorlog met Amerika. De tunnels waren zo smal dat de Americanen er niet in paste. Wij gelukkig nog net wel ;-). We zijn ook heel erg onder de indruk van het oorlogsmuseum. Waar de vietnamese regering geen geheim maakt wat zij van de Amerikanen en de Zuid Vietnamezen vinden die tegen het communistische noorden hebben gevochten ze spreken bijvoorbeeld van 'the American animals en Vietnamese puppets'... Verder vieren wij onze 10 year anniversary en drinken we cocktails op het dakteras van het Sharaton hotel, gaan we lekker luxe uiteten en we belanden we in een vietnamese hiphop nachtclub. Echt een heerlijke avond!Read more