Surviving Asia

March - September 2015
A 167-day adventure by Virgil and Sabrina

Oost West Thuis Best

March 24, 2015 in the Netherlands ⋅ ⛅ 9 °C

Wij zijn thuis!! Wat is het heerlijk om thuis te zijn! Als je een week thuis bent waardeer je de kleine dingen enorm. Een warme douche, schone lakens, een huiskamer om in te zitten, alle lieve vrienden en familie om je heen, wandelen met Levi en Tigo, feesten in Amsterdam en een schone keuken om in te koken. Niet dat wij veel gekookt hebben, want we worden ook nog eens door iedereen verwend ( het loont dus ook nog om voor een lange tijd weg te zijn ;-). Op het menu staan alle dingen die wij gemist hebben: wijn, suddervlees, aardappelen, siciliaanse pasta, appeltaart, soto ayam, lemper, patat, frikadellen, shoarma, groente, dim sum en drop. Ik denk ook dat jullie wel kunnen raden wat Sab als een van de eerste dingen heeft gedaan toen ze terug was.... een afspraak maken met de kapper. Wat heerlijk om weer in een kapperstoel te zitten, waar ze ook echt kunnen knippen. De kapster lag regelmatig in een deuk door mijn scheef geknipte haar. Wij zijn ons ook langzaam ( tussen alle gezelligheid door ) aan het voorbereiden op India. De overbodige spullen worden uit onze backpacks gehaald er gaan weer nieuwe spullen in. ( misschien ook wel overbodig, maar daar komen wij vanzelf wel achter ). Mentaal proberen wij ons voor te bereiden, maar ik denk niet dat wij ons kunnen voorstellen in wat voor gekke en andere wereld wij terecht komen als wij de verhalen horen. Wij laten het maar op ons afkomen. Dus wij zijn zover als dat lukt klaar voor deel 2 van onze reis.. ( Sab heeft namelijk nu al heimwee ) met de volgende stop.. Delhi, India.Read more

New Delhi, India

April 4, 2015 in India ⋅ 🌙 20 °C

WOW wij zijn in India. Er is geen land waar mensen zo verdeeld over reageren. De een vindt het helemaal fantastisch en de ander verschrikkelijk. In het laatste blog hadden wij aangegeven dat wij ons er niet op konden voorbereiden en dat wij het maar op ons af moesten laten komen. Maar... daar hadden wij geen tijd voor. Gelijk de eerste taxi rit, van de airport naar het hotel, worden wij voor de gek gehouden door onze taxichauffeur. Hij had het hotel gebeld, zodat het hotel aan ons kon vertellen dat het dicht was. Uiteindelijk geloofde wij het niet, dus hebben wij zelf contact opgenomen met het hotel om te horen dat ze gewoon open zijn. Wij schrijven er nu luchtig over.. maar dan moet ik nog wel even de context erbij scheppen... het was 3 uur snachts, wij hadden een lange vlucht gehad en waren moe, grote straathonden vielen onze taxi aan, wij moesten 3 uur snachts 10 min lopen om het hotel te vinden met al onze spullen en het is is zeg maar geen Amsterdam om 3 uur snachts. Dus de enige mensen die nog buiten zijn hebben ook geen huis om naar terug te gaan.Read more

Jaipur, India

April 14, 2015 in India ⋅ ⛅ 25 °C

Met de trein gaan we van Delhi naar Jaipur. Een treinkaartje reserveren is een beleving opzich. Wij worden 4 keer verteld dat het officiele reserveringsbureau ( waar ze engels spreken ) gesloten is en dat wij naar de stad moeten gaan naar een echte touristen bureau. ( LEES: waar je veelste veel betaald en degene die je er naar toe stuurt commissie krijgt, waar je ook nog eens voor betaald ) Wij lopen dus door het station heen en weer opzoek naar de plek waar wij moeten waar honderden mensen op de grond zitten met hele families en lekker eten. De vrouwen dragen kleurrijke sarees. Uiteindelijk vinden wij het wel gewoon op de plek waar wij waren. Voordat wij in de trein gaan, moet Sab eerst andere kleding kopen, want het moet hier wel wijd zitten en alles moet bedenkt zijn, dit doet Sab dan voor haar eigen gemoedsrust. Mensen staren hier namelijk ongegeneerd en met bedekte kleding, doen ze dat ook, maar je hoopt dat toch een beetje minder wordt. Aangekomen in Jaipur, dat ook bekend staat als de pink city omdat de oude stad, dat rond 1500 gebouwd is roze is. Onze dagen bestaan uit onderhandelen met de taxi chauffeurs, sightseeing en lekker eten. De oude paleizen zijn prachtig en het eten is fantastisch.Read more

Bruiloft, New Delhi, India

April 14, 2015 in India ⋅ 🌫 25 °C

We gaan terug naar Delhi voor de bruiloft van Sab haar nichtje. Het wordt een familie reunie. Nichtjes en neefjes uit Indo, Australie en Amerika komen ook naar Delhi. Ook Sab haar vader en haar oom. De bruiloft is echt een beleving. Wij vallen van de ene verbazing in de andere. Het eindresultaat. Die indiers weten echt wel wat een feestje geven is. De vrouwen halen hun mooiste kleding uit de kast dit betekent de kleurrijkste felle kleuren en de meeste glitters. Wat ons verder opvalt is dat mannen vooral met mannen dansen en dat vrouwen vooral met vrouwen. Ook mogen de mannen drinken en de vrouwen niet. Wij trekken ons daar natuurlijk niks van aan en dansen wel met elkaar. En toch trekken wij het ons een beetje aan.. want de mannen halen toch de alcoholische drankjes voor de vrouwen waarbij de damens het zo snel mogelijk opdrinken. We zijn goed aan het integreren Virgil heeft er z'n 20 nieuwe Indiase vrienden bij en Sabrina heeft nog nooit zoveel glitters in haar leven gedragen. Sab had wel een beetje een grote blunder. Sab had een rode jurk uitgekozen, want als je toch naar een indiaase bruiloft gaat, dan moet je er ook wel voor gaan, dacht ze, de volgende dag kwamen wij er achter dat rood de kleur van de bruid is... akward :-p ( volgens ons is het ons wel vergeven als toeristen )

Tijdens deze feestelijke gebeurtenis, die maar liefst 3 dagen duurt ( en elke keer een andere outfit aan he ;-) slapen we gezellig bij de vader van Sab in een 5 sterren hotel, we worden dus lekker verwend. Wat een heerlijke afwisseling van het backpackleven! We eindigen ons Delhi avontuur met de Delhi Belly ( met name de Pa van Sab heeft er last van, voor jullie eigen fantasie om in te vullen wat de Delhi Belly is ;-). Next stop is Riskikesh voor een yoga week aan de voet van de Himalaya.

Rishikesh, India

April 23, 2015 in India ⋅ 🌧 10 °C

Na alle stad en bruiloft drukte hebben wij zin in een rustige bestemming. Dus we besluiten naar Rishikesh te gaan. De plek waar Yoga en Ayurverda geen activiteiten zijn, maar een way of life. We komen in een fijne en kleine ashram terecht met elke dag een vast ritme van meditatie, yoga-lessen, massages en middagdutjes. En er staat drie keer per dag een heerlijke en gezonde maaltijd voor ons klaar. Wij voelen ons verwend. We leren dat yoga veel meer is, dan de oefeningen die wij in Nederland doen. Een van deze dingen is dat je gezond en schoon moet zijn om te mediteren. Wij maken onze sinus schoon met zout water en een rubber touwtje dat je via je neus naar binnen brengt en via je mond er weer uittrekt. We know... het klinkt smerig he... ! maar wij voelden ons inderdaad lekker schoon. In Rishikesh gaan we ook zwemmen in de heilige rivier de Ganges. De indiers geloven dat al je zondes worden meegenomen door de rivier... dus dan kunnen jullie je er alvast op voorbereiden.. als wij in Nederland terug zijn.. zijn we net engeltjes :-)Read more

Jaisalmer, India

April 27, 2015 in India ⋅ 🌧 10 °C

Het was goed dat we uitgerust en relaxed naar onze volgende bestemming kunnen, want we hebben een 40 uurse treinreis. De wagons met airconditioning waren vol. Dus de wagons die over waren waren de wagons zonder airco, overdag was het verschrikkelijk heet en daarom behoorlijk pittig. Maar het is ook gezellig. We zitten in een wagon met een hele Indiaase familie. De kinderen zijn super schattig. De vrouwen zingen luidkeels en nemen zichzelf op met hun telefoon om het vervolgens nog 3 keer over te doen en opnieuw te bekijken. Verlegenheid zijn op dat gebied kennen ze geloof ik niet. Jailsalmer noemen ze de Golden City, omdat de oude stad en het fort zijn gemaakt van zandsteen en goud / geel is. Het is prachtig en heerlijk om door het middeleeuwse stadscentrum te lopen. Eigenlijk hebben wij voor de kamelen safari 40 uur in de trein gezeten. En dat is het het helemaal waard. We brengen samen met een stelletje uit New York een avond, nacht en ochtend door in de woestijn. De kamelen zijn super lief en super hoog ( Het is wel even anders dan een paard ), de zonsondergang en opgang is prachtig en de sterren 's nachts heel indrukwekkend. Het slapen was wel een beetje lastig, want het waaide en het zand blijft in je neus, ogen, oren en mond komen. De kevertjes vinden het ook heel gezellig dat je er bent en kruipen het liefste bij je onder de deken.Read more

Jodhpur, India

April 30, 2015 in India ⋅ ☁️ 26 °C

Van Jaisalmer gaan we naar Jodpur, the Blue City. We dachten dat we een relax ritje hadden geboekt met de trein s'ochtends vroeg, zodat het nog lekker koel zou zijn. Maar India zou India niet zijn, als het je plannen niet in de war schopt. ' always expect the unexpected' zeg maar. We vertrekken 3 uur later en rijden met de trein door de woestijn, branden weg van de warmte, maar zitten ook volledig onder het zand, want het zand waait door de open ramen. Terwijl wij onze volgende bestemming aan het voorbereiden zijn, merken wij dat we dat stad ook in een middag kunnen bekijken. Dus nadat wij bijgekomen zijn van de trein rit in een AC restaurant, waar alle locals naar ons kijken en zich afvragen hoe deze ongewassen sloebers - zo zagen we er wel uit na de treinrit - dit restaurant kunnen betalen. Boeken we een buskaartje naar de volgende stad Udaipur. Dus na een middag door de Blue City te hebben gelopen, die echt blauw is omdat de mensen hun huis blauw schilderen tegen de warmte en insecten. Nemen we de nachtbus naar de volgende stad. Volgens de verkoper paste we prima in een single bed. Want normaal gesproken gaan daar 3 indiers in. Duss... aangekomen bij de bus, was een single bed niet groter dan een lijkenkist. En bij elke hobbel vlogen we 10 centimeter de lucht in. We zijn dus weer een ervaring rijker zeg maar.Read more

Udaipur, India

May 5, 2015 in India ⋅ ☁️ 26 °C

Udaipur is fantastisch! Het is een stad aan een meer, ze noemen het de Venetie van India. Elke avond gaan we naar het dakteras van ons hotel om daar de prachtige zonsondergang te zien en als de zon onder is, komen er duizenden vleermuizen langs vliegen. Een prachtig gezicht dus. Naast dat het mooi is, zijn er ook nog een heleboel leuke dingen te doen.

We hebben een dansshow gezien, waar de dames en heren traditionele dansen uitvoerden op traditionele muziek. Waaronder een dame met haar blote voeten en 6 potten op haar hoofd over glas loopt. We rijden paard in de omgeving rondom de stad, op 2 prachtige indiase paarden. We dachten dat dit een goede oefening zou zijn voor Vir omdat hij in Mongolie langer op een paard moet zitten.. En dit bleek volledig aan onze verwachtingen te voldoen. Vir z'n paard schrok toen er een kameel langs liep al stijgerend wilde hij wegrennen, maar onze gids kon hem gelukkig optijd te pakken krijgen, voordat het paard er helemaal vandoor ging met Virgil op z'n rug. Ook krijgen we kookles, we leren 10 indiase gerechten en mogen het daarna allemaal zelf opeten. Het was echt een feest. We gaan ook nog een dagje zwemmen in het zwembad van een van de luxe hotels. Na Udiapur hebben wij nog 2 bestemmingen en dan is het toch echt tijd om weg te gaan uit India. Virgil die kan de head wobble al bijna net zo goed als de Indiers en het wordt steeds heter omdat de zomer er aan komt. De vraag is alleen... waar naar toe. Aangezien Nepal geen optie meer is.

Taj Mahal, India

May 8, 2015 in India ⋅ ☁️ 15 °C

Volgens mij zeggen de foto's genoeg en hoeven we niet veel toe te voegen. Wij konden onze ogen er niet van afhouden. Nog wel een leuk weetje, de 5e heerser van het mogulrijk had de Taj Mahal laten bouwen om zijn overleden 3e vrouw te eren. Toen hij nog een Taj Mahal in het zwart wilde maken was zijn zoon ( waarschijnlijk van een andere vrouw ;-) het zat en heeft hem gevangen genomen om zijn positie als heerser over te nemen. Zijn zoon was dan wel zo aardig om al zijn andere kids te vermoorden en hem een cel te geven in het fort, met uitzicht op de Taj Mahal.Read more

Varanasi, India

May 9, 2015 in India ⋅ ☁️ 15 °C

Onze laatste bestemming in India en wat voor een. De heilige stad Varanasi. Het is India op z'n gekst, drukst en mooist. We lopen langs de heilige rivier de Ganges, waar je van alles tegenkomt. Terwijl de lijken worden verbrand op de rivier ( helaas geen foto's want dat mag daar niet ), wordt er op de achtergrond uitbundig gespeeld in het water, voor de lijken verbranding doen de pelgrims hun heilige ritueel in de rivier waarbij ze het water uit de rivier drinken. Je zou toch denken dat zij dan de volgende zijn die op de brandstapel liggen. Maar het gaat allemaal goed, de indiers hebben ijzeren magen. Tijdens de avondceremonie, worden wij ook nog gezegend, een mooie afsluiting van 6 weken India. Next stop Beijing in China! We gaan van het ene gekke land naar het andere en hebben er ongelofelijk veel zin in!Read more