• Day 55

Op naar China!

September 3, 2015 in China ⋅ ⛅ 15 °C

Na onze uitslaapsessies valt het een beetje zwaar om op te staan om 06:00 uur; aan de biertjes van gisteravond kan het niet liggen, toch!? ;) Zoals beloofd heeft het hostel een taxi klaarstaan om 07:00 uur. Onze trein vertrekt volgens verschillende bronnen om: 07:20, 07:30, 08:00 of 08:15 uur... We gaan maar uit van de vroegste tijd en zijn dus keurig op tijd. In de trein zelf staat het vertrek gepland om 07:15, dus uiteraard vertrekken we om 08:00 precies. De Chinese trein oogt iets minder fraai, maar ook hier nestelen we ons snel en is het voor de komende 30 uur ons 'thuis'. De reis naar China voert ons door de welbekende Gobi, ook het oostelijke deel is leeg, wijds en heet. Als we bij de Mongoolse grens komen komt weer het eeuwige invullen van meestal slecht vertaalde of onduidelijke formuliertjes. Daarna merken we direct de Chinese invloed; het ziet er gelijk gestructureerd uit. Ook de Chinese douane werkt vlot en de formaliteiten vallen mee (visa aanvragen is lastiger ;) ). Dan komt het interessante stuk: de trein wordt een loods binnengereden, alle treinstellen worden losgekoppeld, de treinstellen (met ons er nog in) worden met vier steunen opgekrikt, de wielen worden vervangen voor een setje aangepast aan het Chinese spoor en we worden er weer opgezet... We hadden natuurlijk ook bij de grens even kunnen overstappen op een andere trein... Welkom in China!Read more