• Day 114

Filerijden in de Himalaya

November 1, 2015 in China ⋅ ☀️ 18 °C

Omdat het gister niet gelukt is om ons stempeltje te halen, moeten we vandaag tot 10:00 uur wachten. Na de formaliteiten bij het politiebureau rijden we naar Gyantse; de tweede grote plaats in Tibet voor een bezoekje aan het zoveelste klooster. Enige 'klooster-moeheid' begint op te treden ;) Bij de controlepost blijkt de weg open te zijn en hebben we eindelijk groen licht voor de rit door de bergen. We rijden al snel door een landschap zoals je dat verwacht in de Himalaya: prachtige puntige met sneeuw bedekte bergen! Stroompjes en meertjes van smeltwater maken het geheel af. Bij de eerste serieuze bergpas op 5020 meter hoogte kunnen ook nog eens genieten van een bijzonder fraai uitgelichte gletsjer op 7191 meter hoogte. Rond 14:00 uur stoppen we in Nangartse voor lunch. Vol enthousiasme stappen daarna weer in de auto voor het vervolg langs Yamdrok-Tso; een groot meer langs de route. We zijn echter nog geen vijf minuten onderweg als we weer een file tegenkomen... Het is 14:45 uur als we horen dat wegens wegwerkzaamheden de weg tot 20:00 uur afgesloten zal zijn! We balen enorm want nu is er vanwege duisternis niets te zien van het meer en de bergen en zijn we pas laat weer in Lhasa :( Het duurt uiteindelijk tot 20:35 uur voor we kunnen gaan rijden. En wat voor rit. In de gitzwarte maanloze nacht rijden we in colonne over de weg. We rijden 70 km/uur waar we 30 km/uur mogen en nog worden we - tussen de haarspeldbochten door - regelmatig ingehaald. Ondanks de relatief hoge snelheid doen we er alsnog bijna drie uur over om in Lhasa te komen. Gemiste kans...Read more