Patan

December 19, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

In de Kathmandu vallei liggen een aantal kleine steden rond Kathmandu die vroeger zelfstandig waren maar tegenwoordig aan Kathmandu vastgegroeid zijn. Vandaag is het plan om naar de (thans) wijk Patan te lopen. In het hart van de wijk ligt Patan Durbar Square, een plein met tempels en stupa's, vergelijkbaar met die in hartje Kathmandu. Het is meer dan een uur lopen en het begin loopt parallel met de doorgaande weg. Als er geen benzine-crisis zou zijn, zou dit niet te harden zijn geweest. Des te verder we komen, des te minder toeristen we zien. Dit is meer het 'echte' Kathmandu. Onderweg spot Mike een singing bowl shop. Blijkt een heel 'dingetje' te zijn. We worden een uur geïnformeerd over klankschalen, dansend water, chakra's en de diverse therapieën. Interessant, maar we hebben geen zin in twee kilo extra bagage. Mike koopt er wel een maar die vliegt overmorgen terug naar Canada. Eenmaal bij het plein stoppen we eerst even voor de lunch op een dakterras. Het plein bekijken duurt daarna niet heel lang. We verbazen ons over het ontbreken van echte schade door de aardbeving. Op de terugweg lopen we langs een ghat (trappen bij een rivier). Als we dichterbij komen blijkt er een crematie aan de gang te zijn, dus maken we snel rechtsomkeert. Terug in het hotel komen we even bij met een bakkie thee op het dakterras. We hebben daarna alleen nog puf om snel een hapje te knagen.Read more