• Day 166

Dagje mens en cultuur

December 23, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 6 °C

Ons hotel staat naast een tempel en dat levert een mooi uitzicht op. Om 04:00 uur 's nachts levert dat ook het gebeier van klokken op. Dat is namelijk het tijdstip dat de eerste offers gebracht worden - stel je voor dat je te laat bent! Het was onaangenaam koud en met het gebeier en de blaffende honden erbij resulteert dit in een gebroken nacht. We eten snel ons ontbijt op de kamer en gaan de straat op waar we opwarmen aan het zonnetje. Op het plein staat een omgebouwd tempeltje, nu koffiehuis. In het zonnetje drinken we een bakkie terwijl we - vanaf de bovenste verdieping - het dagelijks leven van de Bhaktapurianen aanschouwen. Er zijn in Bhaktapur drie musea. We willen ze allemaal even aandoen voor we teruggaan naar Kathmandu. Het eerste museum in het algemene kunstmuseum. Als we aankomen worden we verzocht om 12:00 uur terug te komen omdat er geen stroom is. De klok achter de vriendelijke meneer zegt op dat moment dat het 11:58 uur is. Alles kan in Nepal. We besluiten dan eerst nog maar een bakje curd te halen. Een bakje curd en een enquête over het Nepalese nieuwjaar (weten wij veel!? ;) later, melden we ons weer in het museum. We mogen door. Zeer kleine collectie, maar wel aardig. Tot we in de laatste zaal een bordje zien waarop wordt gewaarschuwd voor de toestand van het gebouw. Een kleine blik om ons heen geeft meer duidelijkheid: in NL zou dit gebouw gesloopt worden; overal enorme scheuren! We smeren 'm snel. Het tweede museum (houtsnijwerk) is om onbekende reden gesloten. Het bronsmuseum is wel open, maar nog kleiner dan het eerste museum. Dan hebben we Bhaktapur wel gezien. We pakken de bus terug naar Kathmandu. Ook hier is het weer koud in het hotel. Zou fijn zijn geweest als we het kacheltje aan de praat zouden hebben gekregen, maar helaas-pindakaas. In het restaurant proberen we wat op te warmen. Hopelijk wordt het niet weer een brakke nacht...Read more