Agra Fort

January 8, 2016 in India ⋅ 🌙 8 °C

Na heerlijk uitgeslapen te hebben genieten we van een uitgebreide brunch in het zonnetje terwijl we de dagen in Agra plannen. Het hoogste op het verlanglijstje staat natuurlijk de Taj Mahal, maar het is vandaag vrijdag en dan is deze gesloten voor het algemene publiek. Het is een actieve moskee en op vrijdag is de Taj Mahal alleen voor moslims om te bidden. Tweede optie is Agra Fort. Dit fort annex paleis is waar de heerser Akbar ('de grote') woonde tezamen met zijn 190 tot 5000 (de aantallen variëren nogal) concubines. Het fort is wel open en dus wandelen in de middag die kant op. Het fort blijkt zeer de moeite waard. Het is een gigantisch ommuurd paleis geheel opgetrokken uit rood zandsteen met daarbinnen prachtig aangelegde tuinen met daarom heen rijkelijk versierde witmarmeren gebouwen. Vanaf de kantelen aan de oostkant heb je een mooi uitzicht op de Taj Mahal aan de Yamuna rivier. Aan het eind van de middag wordt het licht zachter en wordt het fort en het uitzicht op de Taj Mahal alleen maar mooier. Ironisch genoeg werd Akbar kort na het voltooien van de Taj Mahal van de troon gestoten door zijn zoon en heeft tot aan zijn laatste dagen gevangen gezeten in het fort; wel met uitzicht op de Taj Mahal.Read more