Koloniaal Cochi

February 26, 2016 in India ⋅ ⛅ 31 °C

Vasco da Gama himself heeft deze stad in 1498 gesticht namens de Portugezen. Het heeft een grote natuurlijke haven en was daarom een belangrijke stad voor de specerijenhandel. De Nederlanders hebben de stad later ingenomen en de boel hier en daar opgeknapt. Het resultaat is een charmante mix van koloniale gebouwen waarvan sommige tot aan de dag van vandaag bewoond worden. Vlakbij de kust ligt een kleine begraafplaats waar de Nederlanders zijn begraven. In de kerk in de buurt vinden we nog meer grafstenen van landgenoten teruggaand tot wel 1673. In dezelfde kerk heeft ook Vasco zelf gelegen tot hij werd gerepatrieerd.
    Ook is Cochi bekend om zijn Chinese visnetten. Deze grote spinachtige constructies met grote netten worden in het water gehangen en later omhoog gehaald met alles wat er op dat moment boven zwemt. De kleine vissers staan gewoon met hun werpnetten in de branding. Wanneer we hun kunsten staan te bekijken, zien we dolfijnen vlakbij het strand zwemmen. Het is wederom een zeer warme dag dus als we een mooi monumentaal huis - omgebouwd tot hotel - met een grote schaduwrijke tuin ontdekken, is het tijd voor een wijntje. Eentje, want hij slaat weer eens in als een bom ;)