Marlborough wine country

March 17, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Volgens onze gegevens kunnen een leuk toertje doen bij een wijnhuis op 10 minuten rijden. Als we een kwartier voor het begin van de toer bij het wijnhuis Wither Hills melden, blijkt dat uitgerekend vandaag de toer een uur eerder is gestart. We kunnen wel in de middag aansluiten, maar dit gooit ons schema in de war. Omdat we ook zelf een beetje mogen rondlopen, doen we dat maar. Zo zien we alsnog een stukje wijnkelder en de 'bibliotheek' van het wijnhuis: een serie wijnranken met een stuk of twintig verschillende soorten druiven. Volgende stop is het naastgelegen wijnhuis Villa Maria. Dit is volgens de vriendelijke mevrouw achter de bar de eerste wijngaard van NZ. Ze heeft verschillende wijnen op het proef menu. We beginnen met twee Sauvignon Blanc, een van de Fraser wijngaarde en een van een wijngaarde vlak bij de kust. We proeven een duidelijk verschil; tomatenblad vs tropisch fruit. Ook een Malbec staat op de kaart. Deze kennen wij uit Argentinië, maar de NZ versie is toch minder lekker. De lekkere fluwele smaak uit Argentinië hebben ze hier niet kunnen vangen. Tot slot proeven we een dessertwijn; een Riesling waarvan de druiven laat in het seizoen zijn geplukt. De druiven hebben een proces van edele rotting doorgemaakt en zijn daardoor heerlijk van smaak. Omdat we keurig alles uitspugen, kunnen we doorrijden naar het volgende - op een heuvel gelegen - wijnhuis: Brancott. Ook hier staan vijf heerlijke wijntjes op de proef lijst waarbij de Chardonnay vooral opviel. Als bonus kunnen we tijdens het proeven genieten van het uitzicht over de wijnvelden. Aangezien we ook nog echt wijntjes willen drinken, parkeren we de camper weer op onze plek bij het sportveld en gaan we aan de wandel. Vlakbij ons staat het wijnhuis Forrest. Daar nemen we zes verschillende wijntjes die we nu ook mogen doorslikken. Licht teut van de naar groene paprika smakende Sauvignon lopen we weer naar de camper. Op zich een geslaagde dag, maar we hadden niet gerekend op het entertainment van de avond. Naast ons komt een stel staan die direct na het parkeren matjes en slaapzakken naar buiten gooien. Zij pakt een zelfgevlochte mat van palmbladeren en gaat er - zeer geconcentreerd - mee verder. Hij heeft een snijplank met drie wortels... en nog iets. Hij legt de wortels op de plank en beweegt het 'iets' langzaam en heel precies tussen de wortels heen en weer. We speculeren wat voor supersonische snijmachine het moet zijn. We glijden zowat van ons stoel als we zien dat het 'iets' een miniatuur vorkheftruck is waarmee hij ongeveer één uur lang heen en weer rijdt tussen de wortels :) Dan gaat er iets niet goed bij de twee dames die met hun auto iets verderop staan. Uit het niets komen er hoge vlammen achter de auto vandaan. Gelukkig heeft een van de dames de brandblusser snel te pakken. De barbecueënde rugbyspelers reageren eigenlijk nergens op en drinken rustig hun biertje, tot het brandalarm afgaat bij de brandweerkazerne 50 meter verderop... Er kan een hoop gebeuren op een parkeerplaats in Nieuw-Zeeland ;)Read more