Dagje Christchurch

March 29, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Gister hebben we niet veel meer gedaan dan van Akaroa naar Christchurch rijden (met korte stop bij Jucy om het gasfornuis te laten fixen - los stekkertje). Vandaag rijden we naar het park met de botanische tuinen in het hartje van Christchurch. Daar zetten we ons groene monster neer en gaan te voet verder. Het eerste wat opvalt is de openheid van de stad. Weinig aaneengesloten bebouwing en veel open stukken land. Het tweede wat opvalt is de bouwnijverheid. De aardbeving van 2011 heeft zoveel schade toegebracht aan Christchurch dat men in 2016 nog overal in de stad aan het (her)bouwen is. Er zijn nog overal wegblokkades en afzettingen in de stad. De spits van de toren van de kathedraal staat in het gras naast de kathedraal in; de toren zelf is geheel gesloopt. Sommige gevels worden door gestapelde containers omhooggehouden; Kathmandu is er niets bij. Er zijn wel genoeg parkeerplaatsen; overal zijn lege percelen omgetoverd in parkeerterreinen. Wat hersteld is, en wat als nieuw initiatief is neergezet, ziet er strak en modern uit, met gebruikmaking van oude elementen. Over een paar jaar staat hier een moderne stad, maar voor nu is het nog beetje een (gezellig) rommeltje. In het park waar we geparkeerd staan, staat een museum. Wederom meer een 'verzameling verzamelingen', maar ook wederom erg vermakelijk. De avond sluiten we af met The Lord of the Rings ;)Read more