Zambia
Chalimbana

• Day 142–145

Lusaka

April 15 in Zambia ⋅ ⛅ 22 °C

Lusaka fühlt sich an wie eine echte Großstadt. Das hatten wir das letzte Mal vor 2 Monaten in Nairobi. Ndovu bekommt ein Service. Wir machen ein paar Besorgungen und lassen es uns ebenfalls gut gehen 😜Read more

Mika Convention Centre (B, C, D, F, L)

August 28, 2023 in Zambia ⋅ ☁️ 23 °C

En dan maar even een marktje bezoeken. We moeten immers nog wat souveniertjes scoren en die kraampjes waar overal hetzelfde ligt is wel typisch Zambiaans.
      Jelle en Dylan konden ons nog brengen zodat zij daarna door konden rijden voor de rest van hun reis. Nog even tanken en de tent goed vast tapen en ze kunnen gaan! Na het afscheid nemen/uitzwaaien, waren we weer met de 5 meiden over. Weer terug bij af, alleen de ‘Ysterpoppies’ bij elkaar. Zo noemden ze ons bij Sukulu Reserve en dit is Afrikaans voor powervrouwen.
      Op naar de markt! Een soort wedstrijdje afdingen want overal was er natuurlijk een special price, maar die heb ik zeker gewonnen. Ik denk niet dat ik hier heel trots op ben, maar het kwam zeker goed van pas. We blijven toch Nederlanders hè!
      De meneer op de foto (Peter met een hele moeilijke achternaam) was erg fan van het Nederlandse voetbalteam dus hier kon ik als Hollander aardig wat korting ‘scoren’. Peter zijn bijnaam was ook Robin van Persie zei hij zelf, maar echt voetballen kon hij niet😂
      Als we dan toch in de stad zijn, ook maar gelijk even lunchen bij de Zambiaanse domino’s. Prima pizza, een stuk beter dan het eten van gisteravond! Gelukkig hadden we nog een nummer van de taxichauffeur die ons op het vliegveld weg had gebracht. Die maar snel gebeld! En als je denkt wat staat Fleur te doen bij het oor van die man op straat. Ik houd een telefoon vast want de taxichauffeur begreep niet waar wij waren dus heb ik een local aangesproken. In zijn eigen woorden kon hij het prima uitleggen en was het meteen duidelijk! De taxi kwam ons ophalen en heeft ons weer naar het hotel gebracht. Even proppen maar we pasten er met z’n 5’en in!
      Net te laat waren we weer terug voor onze massage. Maar te laat komen zijn ze hier aan gewend, dus dat was geen probleem. Lekker even relaxen! Voor Demi, Cath en mij dan, want Lotte en Barbara deden liever een spelletje.
      Ik moet nog even iets recht breien; de massage van vanmiddag was relaxen voor Demi en mij. Cath had een andere mevrouw en werd half dubbel gevouwen. Ze heeft nog steeds een beurs gevoel op haar rug en vraagt zich af of ze morgen blauw is😂

Na die flater van het avondeten gisteren, moest er vandaag een beter plan komen. Het voornemen om in het donker het hotel niet te verlaten hebben we toen even aan de kant gezet. Met een taxichauffeur die ons voor een restaurant brengt en ons daar ook weer ophaalt moet het goed komen. Van tevoren hebben we een restaurant opgezocht zodat we eenmaal aangekomen niet hoefden te zoeken. En ja hoor, top! Heerlijk gegeten!! En nog warm ook😱 Het lijkt Europa wel😜
      Om 22.00 stond de taxichauffeur weer keurig op ons te wachten en konden we weer naar het hotel. Geslaagd plan!

Mika Convention Centre (B, C, D, F, L)

August 29, 2023 in Zambia ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag de laatste volledige dag hier. We begonnen de dag weer met een hoop wind en kippenvel. Balen want het plan was toch echt om nog even te relaxen bij het zwembad. Maar wij laten ons niet kisten. Weer of geen weer, na het ontbijt zijn we gewoon bij het zwembad gaan liggen. En als je lang genoeg blijft liggen wordt het vanzelf warm. Als je niet in het water springt ten minste, want dat leek wel een ijsbad!
      Het was een gezellige laatste dag bij het hotel met spelletjes, lezen, dutjes, en toch ook ín het zwembad!
      En je raadt het nooit, maar we hebben het gepresteerd om alle 5 te verbranden! En dat met een groot deel met kippenvel😂
      In de middag hebben we onze vaste taxichauffeur mr. Bev weer gebeld. Deze topper is super betrouwbaar en kwam ons vandaag voor de 5e keer deze vakantie ophalen zodat wij lekker wat konden eten in de stad. Dat proppen met z’n 4’en op de achterbank gaat ons inmiddels prima af. Ook gelijk wat boodschappen gedaan zodat we morgen voldoende snacks in het vliegtuig hebben!
      We hebben heerlijke cocktails gedronken en lekker gegeten bij de mint lounge. Achteraf nog afgesloten met een veel te groot toetje maar oh wat was het lekker!
      10 minuten voor de afgesproken tijd stond onze taxi topper alweer op ons te wachten om ons naar huis te brengen. Waar hij eerst wat rustig/timide was, is hij inmiddels aardig los gekomen. De muziek hard aan en gaan! Ik vraag me af of dit komt omdat hij ons inmiddels wat beter kent of omdat hij een aantal drankjes op had, want zijn party beker stond nog naast zijn stuur. Aan zijn rijstijl was dat gelukkig niet te merken. Aangezien wij de muziek wel gezellig vonden, zal hij morgen de subwoofer in de auto zetten. Ik ben benieuwd!

Chalimbana