Almeria laat zich spiegelen

March 25 in Spain ⋅ ☁️ 16 °C

We parkeren Cato op het terrein bij de Ikea in Almeria en wandelen in een half uurtje naar t historisch centrum.

The world at your fingertips, de geschiedenis van de stad verkennen we met Google .....'Al Mariyat' (de spiegel, verwijzend naar de weerspiegeling van de omgeving in de zee) in de 9de eeuw BC gesticht door de Feniciers. Na de Grieken, Romeinen en Visgoten veroveren de Moren de stad in de 8ste eeuw AD en begint de Kalief van Cordoba in het jaar 955 met de bouw van een vestigingsburcht, het Alcazaba, om het gebied landinwaarts te beschermen. Het geheel is indrukwekkend groot en met een omtrek van 1,5 km is het -na het Alahambra in Granada- de grootste moslimconstructie in Spanje. Net als t Alahambra kun je hier uren doorheen wandelen. Wij helaas niet, want op maandag gesloten. Dus lopen we om het gebouw heen en slenteren door het lager gelegen, pas geopende (nov 2023), en met 2.5miljoen euro Europese funding aangelegde Parque de la Hoya, dat het Alcazaba verbindt met de Cerro de San Cristobal. Nico ergert zich groen en geel aan het gebrek aan onderhoud van de jonge tuin, binnen no time is deze overwoekerd door onkruid. Zijn handen jeuken, maar hij weerstaat de neiging om te gaan schoffelen.

We boffen met het weer, het blijft ondanks de dreigende luchten vooral droog. Het historisch centrum is gezellig druk, voorbereidingen voor de Paastochten komen op gang. Playa Veija met het gemeentehuis is een verplicht nummer, niet bijzonder, de kathedraal van Almeria uit de 16de eeuw wel. Gebouwd op de resten van een moskee, en lijkend op een fort, zonder een hoge kerktoren want anders te kwetsbaar voor aanvallen vanaf zee. De kathedraal en het museum zijn open, maar helaas 'no se permiten perros'...Bob mag er niet in. En dat geldt ook voor t Museo de Refugio de Guardia Civil, met schuilkelders en tunnels uit de Spaanse burgeroorlog (1936-1939). Dit had mijn bijzondere interesse, want ik lees tijdens onze trip 'het ijzig hart' van Amudena Grandes, een bijna 900 pagina dikke historische familieroman waarin de Spaanse burgeoorlog centraal staat. Aanrader voor wie van literaire historische romans houdt.

We parkeren Cato voor de nacht op een terrein bij t strand van El Cabo de Gata, ergens in de achterste linie. Het is fris en waait hard, maar in t avondzonnetje genieten we met de deur open na van een onverwacht leuk stadsbezoek, Almeria, aanrader.