Satellite
Show on map
  • Day 10

    Sapa

    April 8 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

    Gisteravond waren we samen met 2 oudere stellen uit de States. Geen idee hoe oud, maar ze waren met pensioen en trokken nu 4 weken door Vietnam. De man maakte grapjes dat Europeanen nooit werkte en alleen maar op vakantie waren. Blijkbaar geven wij die indruk. Misschien is dat ook wel zo, want ik moet eerlijk zeggen heel veel Amerikanen zie ik niet. Als je bedenkt hoe groot de VS is. De familie waar wij verbleven had gekookt voor ons. Natuurlijk rijst met allerlei toppings. Op zich prima, maar de rijst- en noodlegerechten heb ik nu wel gezien. Daarna kwamen ze aanzetten met kannen vol Happy Water. Dat is hier helemaal een ding en nee dat is geen water! Soort eigen gemaakte tequila en het ruikt naar de vroegere schoonmaakkast van mijn oma. Niet bepaald lekker dus en 40% alcohol. De bedoeling is dus ook dat je dit blijft drinken en elke 2-3 minuten een shotje neemt. Nou ik kan je zeggen na 6 shots voelde ik mijn maag behoorlijk branden. En dat na een behoorlijke hike is niet zo prettig.
    Ik was ook echt kapot moe en ben rond 21:00 uur gaan slapen. De anderen van mijn groep hebben schijnbaar nog tot 01:00 uur doorgedronken en 1 van de Nederlandse jongens heeft de halve nacht boven de wc gehangen.

    De gids die wij trouwens mee hadden was een vrouw van 31 en woonde ergens in het dorpje van Sapa, buitenaf. Ze doet dit werk als er aanbod is elke dag en wandelt dus heel wat af. Ze is geboren in het dorp en haar hele familie woont er. Inclusief neven, nichten, opa's, oma's. Ze was nog nooit verder weg geweest dan haar eigen dorp. Ook liet ze haar huis zien, wat echt een bamboehutje was. Toch bijzonder hoe anders het leven dan is. En dan krijg je wel weer het besef hoe bevoorrecht ik ben om zo'n reis te kunnen maken.

    De tweede dag hiken was minder ver. (Andere route terug) Opnieuw wel echt in een prachtige omgeving. Rond 15:00 uur kwamen we terug op onze Homestay in Sapa en ik zou samen met de Nederlanders teruggaan naar Hanoi. Het bleek alleen dat onze sleeperbus niet om 18:00 uur maar om 19:30 uur ging. Flink balen, want daardoor waren we pas om 01:30 uur in Hanoi terug. Ik slaap deze twee nachten weer in hetzelfde hostel als voorheen in Hanoi. Die met zwembad.
    Read more