A 46-day adventure by Wenke Read more
Currently traveling

Amsterdam - Abu Dhabi

March 30 in the United Arab Emirates ⋅ ☁️ 23 °C

Eindelijk, ik mag weer! :)
    Om 20:55 uur vertrok ik uit Amsterdam richting Abu Dhabi (overstap). Mijn vlucht was helemaal top, want ik kreeg prosecco/jus d'orange 😏
    Even een paar fotootjes van het vliegveld op Abu Dhabi (indrukwekkend!)
    Mijn cappuccino kostte hier wel €6,85. Dus gauw weer weg richting Kuala Lumpur!

Abu Dhabi - Kuala Lumpur

March 31 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

Beide vluchten verliepen prima, geen enorme vertragingen. Wel wat lange overstap (3 uur) op Abu Dhabi, maar dit was goed te doen.
    Geen problemen met bagage en ook geen lange wachttijden :)
    Wel had ik een beetje stress, omdat ik redelijk laat aankwam op Kuala Lumpur en ik wist dat het nog best een eind naar het centrum was.
    Ik nam de gok om wel een klein beetje internet te kopen, maar in principe zonder internet naar mijn hostel te gaan. Wel van te voren even de route gecheckt, maar uit mijn hoofd en niet bekend zijn is toch lastiger.
    Geld pinnen is ook altijd even een ding, want hoeveel pin je eigenlijk en wat heb je nodig? 😂 Precies zoals de vorige keer in Thailand wilde ik vanaf het vliegveld met de trein. Maar de kaartjesautomaten accepteren alleen muntjes of klein briefgeld. En ja het pinautomaat geeft alleen 'groot geld': 50 MYR wat maar €10 is.
    En natuurlijk willen ze dit nergens wisselen; want ja 'groot geld'. Uiteindelijk maar eten en drinken gekocht zodat ik wisselgeld kreeg.
    De trein gepakt, overgestapt op de metro en toen op de bonnefooi naar mijn hostel gelopen. Dit ging in 1 keer goed haha! Inmiddels was het ook 22:30 uur dus ik was nog net op tijd met inchecken. (Kon tot 23:00 uur)
    Mijn hostel lijkt van de buitenkant wel een beetje op een spookhuis, haha! Het bevindt zich in Chinatown, vandaar ook de foto's met Chineesachtige details.
    Ik heb trouwens voor het eerst een privékamer, dus eventjes wennen. Maar het was zo goedkoop dat ik het niet kon laten (€15)
    'S avonds nog een kort rondje gelopen en wat gegeten (ER ZATEN HELAAS PADDENSTOELEN IN MIJN PASTA CARBONARA😭), maar daarna besloten op tijd te gaan slapen om een beetje in het ritme te komen.

Kuala Lumpur

April 1 in Malaysia ⋅ ☁️ 26 °C

Best een redelijke nacht gehad. Even wakker gelegen om 03:00u. Wel bijzonder, mijn kamer zit aan een hele drukke uitgaansstraat met allerlei muziek en kraampjes. Om 03:00 uur zaten al die terrassen nog bomvol met mensen die aan het eten waren. Uiteindelijk nog uitgeslapen tot 10:00 uur. Het idee was om rustig aan te gaan doen vandaag, maar dat is niet helemaal gelukt.
    Kuala Lumpur is niet echt een stad om te voet te verkennen, dus ik had mij voorgenomen dan ook met de metro te gaan. Eventueel Grab taxi's, maar het nadeel ervan is dat het verkeer vaak vast staat en je er dus ellendig lang over kunt doen om ergens te komen.

Ik moest eerst even wennen aan de sfeer hier in de stad. Had op een gegeven moment het gevoel alsof er alleen maar mannen op straat liepen. Dit bleek uiteindelijk gelukkig niet overal haha. Blijkbaar een bepaald stuk in de buurt van mijn hostel. Ohja en ik heb ook gemerkt dat het niet gepast in met je korte broek en shirtje rond te lopen. Ik zie ook wel andere toeristen dit doen, maar je wordt gewoon veel meer aangekeken. (Ja met name door de mannen)

Ik heb een OV chipkaart weten te regelen zodat het reizen wat gemakkelijker is. Ik heb de bekende Petronas Twin Towers bezocht. Indrukwekkend hoe hoog die gebouwen zijn (452meter). Ik moest toch de hele tijd denken aan de Twin Towers van New York die ingestort zijn (Ja destijds in New York vond ik het 9/11 museum gewoon super interessant en dat heeft veel indruk gemaakt, ondanks dat ik maar 6 jaar oud was ten tijde van het instorten. Jits en mijn moeder weten nog dat ik niet weg te slaan was bij het museum🤭) Dus ik zat mij steeds af te vragen: wat als deze gebouwen instorten?!
    Laten we dat niet hopen, ik ga er vanuit dat deze constructie sterk genoeg is en gecheckt wordt. (Tenzij er een vliegtuig in vliegt).

Eind van de dag ben ik richting de Batu Caves gegaan. Ik dacht dit is in de buurt, maar uiteindelijk bleek ik de trein nodig te hebben (weer een andere trein) en dit was ook nog 45 minuten. Op de terugweg gingen er nog maar twee treinen en dit station was ook nogal verlaten. Maar goed ben uiteindelijk wel weer teruggekomen.
    Het was redelijk rustig bij de Batu Caves. Zo anders dan in Thailand, waarbij alle toeristische plekken ook echt mega druk zijn! Helaas vond de mevrouw bij de Batu Caves mijn lange rok niet goed genoeg qua bedekking. (Want ja er zat een kleine split in)
    Dus verplicht een doek kopen.
    Op de terugweg ben ik nog weer even gestopt bij de Twin Towers, om ze ook bij nacht te aanschouwen!

Kuala Lumpur

April 2 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Vanmorgen werd ik pas om 11:00 uur wakker oops. En dat terwijl ik niet eens uitgegaan ben.
    Tijdens mijn ontbijt heb ik wat plekken gemarkeerd op Google Maps waar ik nog wel heen wilde. Ik ben begonnen bij een Moorse Moskee. De Masjid Jamek Sultan Abdul Samed moskee. Om binnen te komen kreeg je een Chador (?) aan. Weet niet of dat de juiste benaming is, zie foto. Opmerkelijk dat er binnen in die moskee gewoon mannen liggen te pitten.

Vervolgens doorgelopen naar Bangunan Sultan Abdul Samad (gebouw met koepels en klokkentoren in Moorse en Islamitische stijl) met daarbij het Merdeka plein. (Monumentaal plein met een 95 m hoge vlaggenmast waar de Maleisische vlag voor het eerst werd gehezen. Het symboliseert de plek van de onafhankelijkheid van Maleisië, na Britse overheersing (1957). Het plein wordt nu nog gebruikt om te relaxen, voor evenementen, festivals of demonstraties.

Uiteindelijk wilde ik naar het Eco Forest park, maar ik ben de hele middag bezig geweest met het vinden van de ingang. (Google wees het verkeerd aan, 2 verschillende metrohaltes verder, voor mijn gevoel al een uur lang eromheen gewandeld) Ondertussen kwam ik langs de KL tower (421 meter hoog) en besloot ik daar ook maar een bezoek aan te brengen. Ondanks dat het helemaal niet druk was, duurde het toch heel erg lang.
    Het was een duur grapje, maar het was het uizicht zeker waard!

Opnieuw ging ik weer op zoek naar de ingang van het Eco Forest Park (er was eigenlijk nog maar één mogelijkheid) en jawel gevonden, maar toen bleek het park al dicht te zijn! Dus toen nog maar even naar het KLCC park (parkje bij de Twin Towers)
    Leuk om te zien, maar vond dit een beetje tegenvallen. Vervolgens nog even naar de KLCC shopping mall geweest, maar dit was niet mijn ding. Allemaal veel te dure merken, waar ik mijn geld niet aan ga besteden haha!

Inmiddels toch wel behoorlijk moe geworden. Ondanks alles met de metro gedaan te hebben, toch weer bijna 20.000 stappen verder. In mijn hostel nog even in de (koude) jacuzzi gelegen en verder heerlijk op mijn kamer gechilld. Morgen moet ik er op tijd uit voor mijn vlucht naar Vietnam.

Een heel groot minpunt van de Maleisische keuken is dat ze hier blijkbaar van alles eten met gezouten champignons. 😂 Niet mijn ding haha.

Hanoi

April 3 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag naar Vietnam!
    De avond ervoor kreeg ik al een mailtje dat mijn vlucht was verplaatst van 12:00 uur naar 13:00 uur. Op zich prima, uurtje langer slaap! Dat had ik wel nodig, want ik heb random wakker gelegen van 2 tot 6 uur. Gewoon geen slaap. Bij aankomst op het vliegveld was de vlucht nog verder vertraagd, tot 13:45 uur.

Voor wie het nog even had gemist; in Nederland had ik nog ff twee dagen stress vanwege een visum voor Vietnam. Ik had te laat gerealiseerd dat ik voor Vietnam wel een visum nodig heb. Heel irritant dat elk land zijn eigen beleid hier op nastreeft. Logisch, maar maakt het niet makkelijk. Dus in NL heb ik een spoedvisum aangevraagd (de dag voor goede vrijdag). Dat heeft mij €185 euro gekost, maar gelukkig ontving ik de volgende dag mijn visum! Ook al had ik nog een paar dagen, met Pasen er tussen wilde ik geen risico nemen.

Maar goed voordat ik überhaupt op de vlucht naar Vietnam zat, had ik in Maleisië al 3x het visum getoond. Eenmaal in Vietnam was het visum dat ik had niet goed en moest ik alsnog daar bij een balie een ander visum aanvragen. Compleet met nogmaals $25 USD, een pasfoto en een papier met onwijs veel gegevens.
    Dat duurde allemaal zo lang dat ik mijn bagage niet terug vond bij de bagageband. Die was inmiddels gedropt bij de gevonden voorwerpen. Maar uiteindelijk is het allemaal weer goed gekomen.

Rond 18:00 uur ingecheckt in mijn hostel. Echt een heel mooi hostel! Heeft een beetje de looks van een hotel. Meteen al bij binnenkomst ontmoette ik 3 meiden uit Engeland en Australië. Binnen 3 uur had ik 4 cocktails op en te weinig gegeten dus de sfeer zat er goed in. Dus wij zijn die avond de barstreet in geweest. Het doet mij allemaal een beetje denken aan Bangkok, maar net allemaal iets minder heftig. Al is het verkeer hier wel extremer!

Ik lag uiteindelijk veel te laat in bed en kon vervolgens ook nog niet slapen. Voor morgen staat er een fietstour gepland, maar pas om half 2. Tussendoor switch ik nog even van hostel. 🙈

Hanoi

April 4 in Vietnam ⋅ 🌙 27 °C

Gelukkig heerlijk uitgeslapen tot 11:00 uur. Ik wilde eigenlijk met een paar meiden naar een museum, maar omdat ik een fietstour gepland had werd het allemaal een beetje gehaast. Dus uiteindelijk gewoon even een rondje gelopen en wat ontbeten. De fietstour was met 7 anderen, allemaal Nederlanders natuurlijk haha! Vond het wel weer heel leuk om te doen en ook een hele ervaring op zich hier in het verkeer.

Op de foto's zie je onder andere een Vietnamese tempel van binnen en een Vietnamese kerk (dat lelijke grijze gebouw). De bekende trainstreet. (Je mag er overigens niet meer op. Sinds een half jaar is het verboden, vanwege toeristen die zich niet gedroegen als daadwerkelijk de trein kwam aanrijden) Op de foto's lijkt het alsof ik er wel op stond, maar ik sta bij een hekje en verder dan dit mocht ook echt niet. Qua eten een soort gefrituurde banaan, erg lekker! Leek een beetje op gebakken banaan van de Chinees qua smaak. En een broodje met kipachtig iets. En natuurlijk liet ik mijn nagels weer doen en heb ik ingecheckt bij een ander hostel. (Had even een privékamer nodig vanwege een telefoontje naar NL wat gepleegd moest worden)

'S avonds bij een restaurant (met al die gekleurde lampjes) op een dakterras gegeten met dezelfde meiden als gisteravond.