Satelliitti
Näytä kartalla
  • Päivä 22

    Jakarta

    20. huhtikuuta, Indonesia ⋅ ☁️ 28 °C

    Vanmorgen na het uitchecken had ik nog wat tijd voordat mijn zus en moeder zouden arriveren. Ik ben daarom naar het Jakarta History Museum en het Batavia Café geweest.

    Het Jakarta History Museum is gevestigd in een oud Nederlands koloniaal gebouw. Het museum biedt een inzicht in de geschiedenis van de stad, met tentoonstellingen over de koloniale periode, de onafhankelijkheidsstrijd en de ontwikkeling van Jakarta door de eeuwen heen. Ik moet zeggen erg prettig liep ik er niet rond. Voelde mij echt een bekeken kunstobject. Het is gewoon genant hoe veel mensen stiekem foto's en video's van je zitten te maken. Op een gegeven moment werd ik echt geïrriteerd en boos naar mensen toe.
    Je liep een bepaalde route in het museum en meermaals had ik het idee dat mensen mij aan het achtervolgen waren om 'te bekijken'. Ik snap dat ik er Europees en anders uit zie, maar zo bijzonder is het toch ook niet. Ik moet wel zeggen ik zie ook echt geen enkele andere toerist. In het begin kon ik er nog wel om lachen, maar op een gegeven moment wordt het echt mega irritant.

    Na het museum ben ik naar het bekende Batavia café geweest. Een historisch café dat gehuisvest is in een koloniaal gebouw uit de Nederlandse tijd, dat dateert uit de 19e eeuw. Hier heb ik aan de bar gezeten en een hele tijd gesproken met de mannen die achter de bar stonden. Ze zijn vooral heel erg verbaasd dat ik hier als vrouw alleen ben. (nu niet meer natuurlijk)

    Inmiddels een nieuw hotel geboekt in Jakarta. We blijven nog hier. Mijn moeder was tijdens de reis al ziek en nu ook ziek hier aangekomen.
    Morgen maar eens kijken hoe we ons voelen.

    Vanavond zijn Jitske en ik bij een pizzeria geweest en daarvoor moesten we ook een stukje lopen. Er werd meteen al heel anders naar je gekeken. Althans dat gevoel had ik. Wellicht is het toch voor hier 'als vrouw alleen' heel bijzonder.
    Lue lisää