A 8-day adventure by Dennis & Susanne Strange Read more
  • 58photos
  • 0videos
  • 340kilometers
  • Day 1

Fredag d 9.10.

October 9, 2020 in Germany ⋅ ☁️ 14 °C

Campingturen til Sverige blev pludselig lavet om til debut-tur til Polen. Der har vi jo aldrig været før.
    Hurtig hjem fra arbejde og afsted. Hvorfor skulle vi vente til lørdag? Vi lider af kronisk galopperende rejse-utålmodighed.
    Færgen var dog forsinket, og mørke snoede landeveje forsinkede os. Vi var fremme kl. 20.30.

• Day 2

Lørdag d. 10.10.

October 10, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 12 °C

Vi var tidlig på færde, da vores morgenmad skulle spises mellem 7.00 og 7.30. Corona-bøvl gjorde det hele lidt besværligt. Handsker, mundbind og personalet til at give os mad og drikke.
    Vi gik hurtigt ned til stranden, og blev meget positivt overraskede. En lang og bred sandstrand, som om sommeren er propfyldt. Morgengåturen på 9 km krævede en lille hvilepause, inden vi kastede os ud på næste etape. Cyklerne blev spændt af bilen, og de transporterede os let rundt i byen.
    Vi tog en lille færge, til den anden side at kanalen. Her kunne vi køre en dejlig skovtur-retur. 34 km blev det til.
    Vi bærer mundbind når vi er i byområder - også udendørs!
    Den eneste ting der driller, er at jeg endnu ikke er blevet dus med sproget. Det er fuldstændig volapyk, og jeg forstår ingenting - hverken på skrift eller i tale! Men der er selvfølgelig en ugens tid endnu.
    Til gengæld er priserne i orden. To rigtig gode hovedretter og 3 halvliters øl - 180 kr. Man får næsten dårlig samvittighed.

• Day 3

Søndag d. 11.10

October 11, 2020 in Poland ⋅ 🌧 11 °C

Inden afgang nåede vi at gå en lang tur på 8 km langs Swinoujscies store strand, sammen med hundredevis af andre. Turen fik faktisk til Tyskland og tilbage til Polen.
    Den forholdsvis korte tur til Kolobrzeg tog lidt længere tid end forventet (som sædvanligt). Vi havde lidt bøvl med en færgeovergang (en lille pram), men resten af turen var på store veje uden meget trafik. Den polske natur er slet ikke så tosset.
    Ankomsten til Kolobrzeg var lidt hektisk. Der var mange mennesker, og en ældre parkeringsvagt som skældte ud på polsk, fordi vi ikke havde en p-reservation. Han gjorde ikke forsøg på at tale andet end polsk, og det er altså stadig lidt svært for os. Vores bil endte på en dyr og skummel p-plads 500 meter fra hotellet.
    Hotellet er faktisk dejligt og ligger smukt ved østersøen, men det føles altså lidt “russisk”. Østeuropæisk stemning omkring os, og store problemer med at tale engelsk - selv på hotellerne! De er til gengæld gode til tysk.
    Til aften gik vi på en hyggelig restaurant, og her kunne vi se, at det er helt normalt at tage et par vodka-shots til maden! I den retning er vi nok mere vest-europæiske. Vi nøjes med et par øl.

• Day 4

Mandag d. 12.10.

October 12, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 11 °C

Morgenmaden var pompøs og anderledes! Der er ikke så langt til Polen, men da jeg kiggede på noget af maden, blev jeg i tvivl om, hvor langt vi egentlig havde rejst.
    Efter et par friturestegte klatkager og en sur æblekage, cyklede vi 30 km langs kysten. Dejlig tur i flotte omgivelser.
    Da vi kom hjem kylede vi cyklerne på hotellet, og gik 8 km i byen. Vi så enkelte hyggelige områder, men også grimme forfaldne beton-boligblokke.
    Lige inden vi nåede hotellet skulle chefen selvfølgelig købe kager på et konditori (det sker altid). Det blev til to store flødeskums-agtige eftermiddagskager. Chefen kunne ikke lide den ene, og den anden synes hun smagte af solcreme. Så de havnede begge i min mave. En forstoppelse er på vej - ganske som det plejer at være. Fordømt.....
    Til aften spiste pizza og pasta på den samme gode restaurant som dagen før.

• Day 5

Tirsdag d. 13.10

October 13, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 12 °C

Når man går i seng kl. 21.00, kan man altså ikke sove længere end til 6.00. Så dér startede vi.... langsomt.
    Inden morgenmaden skulle chefen selvfølgelig bade. Hun beskrev det som friskt. Vandet var varmere end luften, sagde hun. Jeg frøs om hovedet selvom jeg havde kasket på! Vi har vist to forskellige varmeskalaer.
    Til morgenmad gik vi udenom brød og kager. Det var kedeligt til at starte med, men virkede godt i længden.
    34 km blev tilbagelagt på cykel til et kæmpe turistområde mod vest. Der må godt nok være mange indfødte polske turister om sommeren. Ret vildt at se hvor mange turister det nordlige Polen kan rumme. Vi havde en rigtig god tur.
    Eftermiddagen gik med en lang gåtur på stranden (sammen med hundredevis andre) og besøg i et fyrtårn.
    Aftensmaden spiste vi samme sted som de foregående to aftener.

• Day 6

Onsdag d. 14.10.

October 14, 2020 in Poland ⋅ 🌧 10 °C

Tirsdag aften så vi en dejlig solnedgang, men blev informeret på sms, om at der var en kraftig storm på vej. Det var svært at tro, men allerede ved sengetid (21.30) blæste det så kraftigt, at det larmede højt på vores værelse. Det fortsatte hele natten.
    Vi stod op til store bølger og vindstyrke på 19-24 sekundmeter. Sandet fra stranden fyede rundt i luften, og grene knækkede af træerne.
    Vejret var kun til shopping, så derfor fandt vi et outletcenter på vej til Szczecin (Stettin). Her fik vi “special price for you” p-aftale med parkeringschefen. Det var fint, for jeg kom til at købe 5 par Levis jeans. Chefen sagde, NU gør du det! Så tog hun og damen i butikken over, og jeg endte med 5 virkelig behagelige bukser.
    Vi fandt overraskende hurtigt vores hotel i byen, som er noget større end de to foregående byer. Der bor 400.000 i Stettin.
    Vi delte en øl i hotellets bar, i skæret af lysstofrørenes kolde lys. Østeuropa i en nøddeskal.
    Vi gik efter en brasilliansk restaurant, men havnede på en bar/restaurant som bryggede deres egne øl. Det var virkelig hyggeligt, og vi endte med at spise der også. Menukortet var kun på polsk, så det krævede virkelig hjælp fra google translate, men det var sjov :)

• Day 7

Torsdag d. 15.10.

October 15, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 11 °C

Vi sov længe (næsten 7.30!) og kom sent til morgenmaden. Vi stod med mundbind bag en glasrude, og fortalte den søde dame med mundbind og handsker på den anden side af glasruden, hvad vi skulle have. Det er altså helt særligt, og hvis vi synes at danskerne er forsigtige, skulle I bare opleve livet i Polen. Morgenmaden var dog rigtig god, og personlig betjening gør altså en forskel, når man får lyst til den femte croissant. Så bliver det lidt flovt ;)
    Vi gik 12 km gennem Stettins gader i mega-kedeligt efterårsvejr. Kontrasten mellem de fine indkøbscentre og byens katastrofale æstetik er stor. Der ser forfærdeligt beton-kommunistisk ud. 80% af byen blev bombet under 2. verdenskrig, og det er tydeligvis sovjetunionen som har bygget den op igen. Det er simpelthen rædselsfuldt!
    Vi forsøgte at købe ind i supermarkeder flere gange, men mellem kl. 10.00 og 12.00 er var det kun 60+ der måtte handle. Vi fik derfor en blank afvisning - selv chefen!
    Hvis man finde de rette steder indendørs, kan man virkelig få fede oplevelser. Vi var på to bryggerier (surprise), som lå i de fedeste omgivelse. Pludselig virker polakkerne rige og moderne. De kan endda tale engelsk.

• Day 8

Fredag d. 16.10

October 16, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 10 °C

Der var faktisk ingenting på programmet. Vi gik en lang tur i byen. Vi så en park og et slot (-agtigt).
    Frokost i shoppingcenter og slapper på hotelværelset, var alt vi kunne præstere midt på dagen.
    Chefen havde planlagt besøg på en irsk pub, og derefter aftensmad i en kirke. Meget stemningsfuldt og anderledes. Vi (chefen) bestilte så meget mad, at vi blev helt utilpasse begge to.
    Til dessert gik vi på cocktailbar i 30’er stil. Her fik vi flotte drinks i charmerende omgivelser, og med 30’ er musik i baren.
    Det er fint, at det er sidste aften på ferien. Vi er mætte af mad, drikke og oplevelser i Polen.
    Der er gået 7-8 dage, men det føles faktisk som mere. Vi er nemlig gode til at ydnytte tiden bedst muligt.
    Det bliver dog dejligt at komme hjem, og slippe for mundbind udendørs!